Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 07:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Min MS-installation indebærer pt. ikke en TPS, og efter at have læst om MAPdot delen i MS'n'S-extra er jeg lidt lun på om jeg evt. ku' komme til helt at undvære den til accel-enrichment (klarer mig nok uden flood clear - evt. ku' jeg vel lave en kontakt til det).

Er der nogen der har erfaringer med at tune accel-enrichment med MAPdot - eller evt. har nogle kloge ord om det?
Har søgt/læst på msefi.com - der er en del rosende ord og faktisk ingen utilfredse SVJH - men der er ikke ret mange der fortæller om hvordan de lige som er kommet omkring at sætte det op, hvilke udfordringer der har været, osv. osv.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jeg har faktisk kørt med det på en tidligere "extra" version i en kort overgang. Der virkede skam efter hensigten. Der skal lige eksperimenteres lidt ind til man finder den bedste løsning. Start med kun lidt enrichment. Man kommer ret hurtigt for langt op i benzin med en HÆSLIG respons på speederen til følge...

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:
Jeg har faktisk kørt med det på en tidligere "extra" version i en kort overgang. Der virkede skam efter hensigten. Der skal lige eksperimenteres lidt ind til man finder den bedste løsning. Start med kun lidt enrichment. Man kommer ret hurtigt for langt op i benzin med en HÆSLIG respons på speederen til følge...

V/h Christian

Ok - ja det er da et udgangspunkt :-).
Har en kammerat der kommer forbi med sin WB i aften - så skal vi ud og rulle/tune. Så må vi lige se.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

HUSK nu at slå al acc. enrich. FRA når du justerer.

Og hvis du piller ved det imens WB er monteret så start I DET SMÅ.

Man kan svide en WB sensor hvis man får et kæmpe skud bensin skudt i motoren pga en voldsom acc.enrich.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Nå, nu fik jeg gjort mig mine egne erfaringer - de skal hermed videregives :-).

Her er lidt cut'n'paste fra den del af min historie om selve trimningen der omhandler AE:

Ingen af os havde nogen erfaring med AE justering, og sagerne blev yderligere kompliceret af at jeg ikke har et gasspjældspotentiometer på bilen (som har det primære formål at afgøre hvor meget AE der skal til), men derimod ville bruge noget der hedder MAPdot til at afgøre AE.
I stedet for at måle på hvor hurtigt gasspjældet åbner, så fungerer MAPdot ved at det måler på hvor hurtigt trykket/vakuum i manifolden ændrer sig. Jeg havde forsøgt at hitte info om MAPdot - men det var meget sparsomt udover at alle er ret tilfredse med det Smile.
Nå, men vi rodede gevaldigt rundt i det, og syntedes ikke rigtigt at vores justeringer og ændringer gjorde den helt store forskel - det var indtil det gik op for os at vi havde fået sat en threshold-værdi så højt at AE aldrig slog ind.... godt så.... Vi havde oplevet lidt placebo-effekt her og der, men var som oftest lige så hurtigt blevet skuffede igen. Der gik også en del tid med at fatte at måleren i AE-wizard'en i MegaTune ikke kan bruges til direkte at se hvilken AE-bin man havner i, med mindre man lægger sine AE-bins ud nogenlunde i samme skala som den måler.
Efter kort konsultation af nogle af rådene i min off-line version af MegaManual, ku' vi se at et godt sted at starte simpelthen var at holde og gasse op i frigear, og så ellers nørkle med det her.
Det gav os ret hurtigt (da vi var kommet over alle vores første problemer og uvidenhed) et rimeligt fornuftigt sæt AE-værdier - og motoren havde et HELT andet pick-up lige pludseligt. Ud på vejen igen, og så ellers finjustere lidt på værdierne. Det kræver lidt tilvænning at lære at kontrollere sin speederfod så man kan ramme de forskellige bins, men efter 20-30 minutter så havde vi faktisk et sæt AE-værdier som vi erklærede for ganske gode - og speederresponsen er da også i særklasse i forhold til Digifant'en med den tunge luftmængdemåler der sætter en begrænsning for morskaben. Faktisk er motoren mere omdrejningsvillig end min Jetta 16V. Det nærmer sig helt PSA TU3 tilstande :-).

Næste punkt på dagsordenen var deccelerations fuelcut - ingen af os havde den fjerneste ide om hvad der var godt her. Standardindstilling er 100% - dvs. at der ikke fratrækkes noget som helst benzin når pedalen slippes. Det havde virket ok, men vi skulle jo lige prøve hvad der var forskellen. Indstillet til 1% - dvs. at MS må fratrække op til 99% benzin var bilen decideret ikke til at køre. Værst var næsten at min kammerat havde sat den til 1% uden at jeg vidste det, så jeg troede virkeligt at der var et eller andet HELT galt :-).
Senere forsøgte vi med 70% og det var stadig en bizar oplevelse - 95% var vidst ca. som ved 100% men vi ku' ikke rigtigt se nogen fidus i det, så vi satte den tilbage til 100%, og så var det ellers fint med det besluttede vi.
Ved lidt efterprøvning af AE-værdierne ku' vi dog konstatere at ved konstant gas omkring 2800 rpm, så hugger bilen en smule. Vi var ret usikre på hvad det præcist skyldtes, indtil vi ku' se at AE slår til og fra lidt på må og få her. Det er helt klart tegn på "støj" på MAP signalet der skyldes at motoren ikke suger helt jævnt. Det snyder MAPdot funktionen en anelse, og den står og giver tilskud sporadisk - det kan mærkes som huggen. Der er formentlig to løsninger på dette. 1.: At sætte treshhold lidt op - umiddelbart synes vi dog at vi skulle så langt op at de nederste AE bins blev sat ud af spillet, hvilket vi ikke ville undervære. Den anden mulighed er et benzinfilter eller en anden form for buffer på MAP-slangen.
Her er basis for lidt nørkleri - men det er mindre vigtigt for en klubrally må jeg sige :-).

Værdierne endte med at blive:
3,8 ms - 250 kpa/s
2,7 ms - 180 kpa/s
2,5 ms - 100 kpa/s
1,3 ms - 30 kpa/s.

Mapdot threshhold = 40 kpa/s
Accel time = 0,3 s (nogen der ved hvad den gør?)
Cold Accel Enrichment = 9.0 ms (ikke pillet ved).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

se, det er den slags erfaring der gør at næste gang du skal pille i en MS er livet meget meget lettere, og den slags erfaring som andre har ret så meget ud af at læse.

Keep up the good work!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
ja jeg overvejer faktisk helt at undlade, at installere TPS i min bil... jeg syns faktisk at golfens evne til at rev´e var så god, at det ikke er besværet værd :) iøvrigt kører min bil idag med noget man vel, med lidt frækhed kan kalde LMMdot :wink: og det virker jo egentlig ret fint.

så kan jeg jo egentlig bare tilslutte fuldgas kontakten til TPS indgangen og dermed mister jeg ikke floodclear featuren.

Titel:
Mester Medlem

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at skulle have TPS på Jetta'en heller.

Jeg fedtede i øvrigt lidt med tomgangen i går - stillede den en snas længere op - og så rodede jeg lidt med cranking pulses, cold start enrichment og ASE. Hjalp lidt :-). Men jeg kan godt mærke at jeg ikke har en FIdle ventil på. Har en liggende fra en 205'er - men jeg gemmer den til Jetta'en :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Wildert skrev:
Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at skulle have TPS på Jetta'en heller.

Jeg fedtede i øvrigt lidt med tomgangen i går - stillede den en snas længere op - og så rodede jeg lidt med cranking pulses, cold start enrichment og ASE. Hjalp lidt :-). Men jeg kan godt mærke at jeg ikke har en FIdle ventil på. Har en liggende fra en 205'er - men jeg gemmer den til Jetta'en :-).

Bruger du ikke org. idle-ventilen fra digifant-styringen, hvorfor ikke og hvad bruger du så? Skal selv til at sætte anden styring på samme motor så er lidt nysgerrig :)

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Wildert skrev:
Men jeg kan godt mærke at jeg ikke har en FIdle ventil på. Har en liggende fra en 205'er - men jeg gemmer den til Jetta'en :-).

Den originale bandit du har siddende, tror jeg faktisk er præcis sådan en fætter, MS kan styre uden mods. Så hvorfor ikke forsøge med den?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time