Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Bosch-temp sensor og placering af denne... http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=13005 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Saab-Daniel [ 27 jun 2005, 18:31 ] |
Titel: | Bosch-temp sensor og placering af denne... |
Hey drenge... Samler så småt sensorer ind til MS (on-going process i efterhånden lang tid, men hva' pokker ![]() Jeg fik fingrene i en ny sensor med bosch-nummer: 0 280 130 055, det er en vand-temp måler. Er der nogen der ved om den er kompatibel med MS? Jeg mener den kommer fra en saab 9000, så den burde kunne bruges, men vil da lige dobbelt-tjekke! Med hensyn til placeringen af denne, så sidder den normalt i topstykket. Spørgsmålet er så, om den nødvendigvis skal sidde her, eller om den kan smides i en kølerslange tæt ved toppen? Grunden til spørgsmålet er, at sensoren formentligt ikke passer helt korrekt i toppen (den nye er, så vidt jeg ved, en anelse længere end den nuværende, og den nuværende skulle ikke være i stand til at måle temp'en korrekt), og jeg ville derfor lave ovenstående løsning, om det kan lade sig gøre. Samtidigt vil jeg gerne kunne bibeholde muligheden for, at skifte tilbage til CIS igen ved en senere lejlighed. Bilen er en saab 900 turbo med k-jetronic. Tak for hjælpen, Daniel. |
Forfatter: | HenrikGM [ 28 jun 2005, 00:09 ] |
Titel: | |
Mål temperatur/modstandsværdier, så er du nemmere at hjælpe. Hvis du gider lave de målinger(hvilket jeg vil påstå at du SKAL), så passer den sandsynligvist. Det er sjældent at sensorer ikke kan håndteres af MS. |
Forfatter: | Wildert [ 28 jun 2005, 11:53 ] |
Titel: | |
Med lidt held kan du finde den i kataloget på http://www.bosch-motorsport.de/ - om ikke andet så er det formentlig samme værdier som en af de andre kølevandssensorer. Jeg bruger en Mercedes sensor til indsugningstemperatur, og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede. |
Forfatter: | Morten VJ Ikke logget på [ 28 jun 2005, 18:13 ] |
Titel: | |
Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt. MVH Morten |
Forfatter: | Wildert [ 28 jun 2005, 18:29 ] |
Titel: | |
Morten VJ Ikke logget på skrev: Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt.
MVH Morten Få og få... det ved jeg sgu'tte. De kom i '88 - mange af de Golf GTi'er der triller rundt i DK i dag er med netop den kværn da der efterhånden er mange importerede. Men nu sidder den ikke i termostathuset - det sidder nemlig nede på vandpumpen. Mon ikke du mener på studsen ud af topstykket? Men ja - hvis man enten laver gevindet selv, eller hitter en studs fra en med elektronisk sprøjt, så er man godt kørende. |
Forfatter: | HenrikGM [ 28 jun 2005, 21:25 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: , og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede.
Ohm meter+stegetermometer+mors kogekedel+2minutter+blyant+papir=komplet karakteristik. Ohm meter på sensoren. sænk den ned i vandet i kogekedlen. Stik stegetermometeret ned samme sted. Mål værdien i koldt postevand. Tænd for kedlen et stykke tid, og sluk så igen. Aflæs igen. Tænd igen og aflæs igen senere. Gå efter at ramme 0grader, 20 og 80 grader. om det er 20, eller 12 eller 36 er ikke så vigtigt. Så svært er det sgu hellerikke..... |
Forfatter: | Wildert [ 29 jun 2005, 04:17 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Wildert skrev: , og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede. Ohm meter+stegetermometer+mors kogekedel+2minutter+blyant+papir=komplet karakteristik. Ohm meter på sensoren. sænk den ned i vandet i kogekedlen. Stik stegetermometeret ned samme sted. Mål værdien i koldt postevand. Tænd for kedlen et stykke tid, og sluk så igen. Aflæs igen. Tænd igen og aflæs igen senere. Gå efter at ramme 0grader, 20 og 80 grader. om det er 20, eller 12 eller 36 er ikke så vigtigt. Så svært er det sgu hellerikke..... I know - men en tabel er nemmere ![]() |
Forfatter: | Morten VJ Ikke logget på [ 29 jun 2005, 18:20 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: Morten VJ Ikke logget på skrev: Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt. MVH Morten Få og få... det ved jeg sgu'tte. De kom i '88 - mange af de Golf GTi'er der triller rundt i DK i dag er med netop den kværn da der efterhånden er mange importerede. Men nu sidder den ikke i termostathuset - det sidder nemlig nede på vandpumpen. Mon ikke du mener på studsen ud af topstykket? Men ja - hvis man enten laver gevindet selv, eller hitter en studs fra en med elektronisk sprøjt, så er man godt kørende. Jeg referede faktisk til spørgerens Saab motor. Og ikke en VW. MVH Morten |
Forfatter: | Wildert [ 29 jun 2005, 18:57 ] |
Titel: | |
Morten VJ Ikke logget på skrev: Jeg referede faktisk til spørgerens Saab motor. Og ikke en VW.
MVH Morten Duh - du har ret - jeg er bare så vant til fra andre fora at når snakken går på CIS osv. - så er det naturligvis VW. Miljøskade... Min fejl! |
Forfatter: | HenrikGM [ 29 jun 2005, 19:42 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: [
I know - men en tabel er nemmere ![]() Nope. Tabellen er kun nemmere HVIS den passer. Ellers sparer du på minutterne i starten, og risikerer at fyre timer af i den anden ende. Noget der tager 5minutter at tjekke det skal man ikke lade være med at gøre. Helvede er løs hvis du justerer efter en smådefekt lufttempsensor(især på turbo) og senere bytter den til en ny der er iorden. Alene derfor skal man tjekke en sensor. |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |