Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 23:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2005, 01:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Jeg skriver dette spørgsmål for en skotsk ven, der er i tvivl, om et sæt større dyser han har liggende, må komme på bilen, altså om ECU'en kan styre dem. Vi taler om en saab 900 turbo 16v med Bosch LH 2.2 motorstyring.
De orignale dyser måler 17 Ohm, de nye, røde dyser måler 13 ohm. Disse er vel begge at bedømme som høj-ohms dyser, ikke? Mit bud er, at der ikke bør ske noget ved at montere dem, når den anpassede chip til dem ankommer, men hvad er forummets vurdering? Er dyserne kompatible? Det skal siges, at det begge er bosch-dyser. De nye er med nummeret: 280 150 431...
Alle input vil blive modtaget med kyshånd :)
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2005, 01:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Set ud fra det rent ohmske synspunkt, så er svaret ja, den kan godt styre dem.

MAn skal dog huske på at der er stor forskel på spolers reaktans, dvs. er denne meget forskellig fra den reaktans motorstyringen er bygget til, ja så kan du alligevel risikere at brænde den af.

Jeg ved fra MS at der er voldsom forskel på dyser, feks er wankeldyser næsten altid med en ret voldsom reaktans, hvorimod et sæt dyser fra et gammelt LHjet er nærmest lidt "døde" idet til sammenligning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2005, 01:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ok, tak.. De "nye" dyser er ligeledes fra en saab, bare en 9000 aero med trionic-motorstyring, derfor er jeg i tvivl...
Umiddelbart syntes jeg at kunne huske, at de kan bruges, men vil jo hellere være sikker...
Er der andet info jeg kan supplere med, der kan hjælpe til med opklaringen?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2005, 02:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jul 2003, 21:59
Indlæg: 304
Geografisk sted: Sønderjylland
Kan han egentlig ikke bare sætte en modstand på hver dysse så den bliver 17 ohm?? så er han da sikker, eller hvad?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2005, 12:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
MC skrev:
Kan han egentlig ikke bare sætte en modstand på hver dysse så den bliver 17 ohm?? så er han da sikker, eller hvad?


Jo, så er han stort set sikker på at motorstyringen kan håndtere den elektriske del.

Problemet kan så tilgengæld blive at dyserne reagerer lidt langsommere.

Bottomline; hvis man ikke ved konkret hvad ens motorstyring forventer, og hvad dyserne leverer(elektriskt) så er man lidt på herrens mark.

Som oftest så går det ok så længe man holder lavohms for sig, og højohms for sig, dog som tommelfingerregel så gå aldrigt ned i ohm, aka sæt ikke dyser på med en lavere ohmsk modstand da disse typiskt(ikke altid) laver en voldsommere kickback til motorstyringen når de lukker.

Man kan måle spændingspeaks omkring 80 til 350 volt på forskellige dysetyper når dysen lukker, og det er altid det der ødelægger ens dysedrivere i styringen. Det er aldrigt noget problem at lukke dysen op.

For Daniels makker, så er der ikke så meget andet at gøre end at prøve det, og chancen for at det går godt er IMO også ret stor.
Det er umuligt at forudse hvad der sker uden indgående kendskab til hvordan dysedriveren håndterer dysen, hvad der sidder af komponenter, og så sidst et komplet datablad på dysen. Så vil man kunne regne sig frem til om den kan tåle det eller ej. Disse oplysninger kan man ikke komme til, så der er nok kun "trial-n-error" tilbage.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team