Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 06:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Skrev et indlæg igår pga. lidt startvanskeligheder med MS & EDIS.

Jeg fik det til at køre idag.

Det viste sig, at ledningerne fra VR-sensoren LIGE skulle byttes rundt.
(Note to self: RTFM)

Nå, men der kom liv efter en del roden rundt - jeg anede ikke, hvad standarddyserne gav af benzin. Mente dog det måtte ligge omkring 200cc.
Men hvor kan man dog tage fejl..... Måtte helt op på en REQ_FUEL på 20ms, før den ville holde sig igang. Selv efter den nåede drifttemp.

Nå, men der er liv. Resten må komme i næste uge.

/Nolan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kom lidt videre idag. Det er også fandens, at man skal passe alle de andre ting i livet, når det nu er sjovere at skrue bil.

Fik PWM-idle til at køre ok. Da den ikke kan gå i tomgang med ventilen helt lukket, kan jeg kun køre closed-loop. Dvs. den ikke regulerer under after-start men bare åbner ventilen helt..... Hmm. Underligt men det er nok ok. Den starter da og går i tomgang selvom den lige vræler op i snoninger inden den falder til ro omkring 850 rpm.

Nu er problemet så bare, at jeg ikke aner hvad dyserne giver (jeg har ikke den oprindelige beregnede REQ_FUEL), så jeg kan ikke skalere VE-tabellen ordentligt. Jeg har nu en REQ_FUEL på 23ms, hvilket gjorde at jeg måtte sætte den til to squirts per cycle og simultant for at få åbningstiden ned, så den ikke ryger i taget under ACCEL.

Hvis det er korrekt vil det sige at dyserne giver i omegnen af 135cc, hvilket lyder som MEGET lidt i mine ører. Megamanual-regnemaskinen siger 177cc for de 115hk maskinen yder nu :shock:

Hvis det er rigtigt, skal jeg vist have de 440 dyser jeg har liggende monteret inden jeg går videre med eksperimenterne :x

Der skulle jo gerne være noget at føde møllen med til den tid.

/Nolan

Titel:
Moderator

Det er en stor stor hjælp hvis du konkret kender dysestørrelsen. Så hvis du ikke kan fremskaffe de data via dysenummeret, så vil jeg kraftigt anbefale dig at måle dem! Det kan godt svare sig. :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Det er en stor stor hjælp hvis du konkret kender dysestørrelsen. Så hvis du ikke kan fremskaffe de data via dysenummeret, så vil jeg kraftigt anbefale dig at måle dem! Det kan godt svare sig. :wink:

Ja, jeg kan sagtens se fordelen af at kende dysestørrelsen.
Hvordan får jeg dem målt ?

Kan jeg 'tricke' MS til at give mig en kendt mængde og så regne baglæns udfra det ?

Det er Ford's sidefødte dyser, så de er noget vanskelige at spænde op i en testbænk.

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Afmonter fuel railen med dyser.
Behold benzinslangerne tilsluttet.
Såt en passende beholder under den dyse du vil måle.
Sæt 2 ledninger på dysen den ene til batte, og den anden løs. Kobl dig forbi benzin pumpe relæet så ledes at pumpen kører konstant.
Start stoppeuret samtidig med at du sætter den sidste ledning til batteri -.
Mål over en tidsperiode, et min er nemmest, men 30 sek er også brugbart.
Fjern stellen, og hæld op i et ml indelt måleglas.
Mål min 3 gange for at fjerne måleusikkerhed.

På samme måde kan benzin pumpens mængde kontrolleres, dvs om den giver nok.
Hertil kræves et manometer til aflæsning af benzin tryk, og aktivering af alle dyser.
Falder trykket så er pumpen for lille.
Eller der er en restriktion på tryksiden.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@MortenVJ

Kan godt se ideen. Kan dyserne holde til det ?
Godt nok er det høj-ohm men en DC på 100% er vel ikke godt?

Kunne man ikke sætte stim'en til at få MS til at give en kendt mængde (PW) og så måle den mængde - aflæse DC og så gange op ?

Bare en tanke.....

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Dyserne kan sagtens holde.
Grunden til at man anbefaler en dc på 80-85 % er ikke grundet dysernes holbarhed, men mere at selve ECuen kan følge med.
Jeg har selv målt mine dyser en gang, og benzinpumpen 2 gange, uden at dyserne har taget skade.
Mine er også højoms, lavohms kan jeg ikke udtale mig om ligeså sikkert, men jeg kan umiddelbart ikke se nogle problemer med dem.
Da benzinen køler dyserne, og spolen i disse.

MVH

Morten

Titel:
Moderator

Lavohms kan godt tage skade af direkte tilslutning til 12volt.

Så det lader man være med at gøre. Men hvordan så....

tænke---tænke.....

Hvis man nu serieforbinder dyserne 2 og 2, så er strømtrækket halveret, og ligeledes effektafsætningen i dyserne. Nu kan de meget bedre holde til "direkte" 12volt, og ihvertfald nemt de par minutter der er tale om.

Det er ikke forbudt at bruge fantasien ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ok, takker for input.
Det må jo prøves så.

Bliver nok først lige i morgen. Har været i haven hele dagen idag og er efterånden RET smadret.

Dvs, at når jeg så har det korrekte tal, så sætter jeg REQ_FUEL efter dette og skalerer VE-tabellen med det tal jeg har i REQ_FUEL nu ?

Er det forstået korrekt ?

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

I MT b 531 findes der en funktion i ve tabellen der hedder reset REQ fuel, og den skulde lave din ve tabel om til den rigtige REQ fuel.
Jeg har dog ikke prøvet det, da jeg målte mine dyser først, og har ikke skiftet dem siden.
Egentlig er det ment som en hjælp til første start, hvor det er nemmere at ændre på req fuel, end at ændre hele ve tabellen.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time