Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Hvad skal lambdasonden gøre på MS http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=15082 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Frank_Andersen [ 15 feb 2006, 10:58 ] |
Titel: | Hvad skal lambdasonden gøre på MS |
Jeg var ude at køre sammen med ejeren af en Volvo 544 med MS på i går aftes. Vi kørte for første gang i lørdags og vi blev noget forvirret af lambdasondens visninger. Vi havde en CO-måler med og efter at have indstillet VE-tabellen lidt mellem 500-2000 omdr. kørte den pænt ud af vejen med 0,3-0,5% CO. Ved fuldgas viste den 5,5%, så det rørte vi ikke ved. Det må vise sig i rullefelt om det passer. Men lambda-volt står faktisk hele tiden på 0,7-0,95 volt. Det synes vi ikke stemmer med 0,3% CO. Vi satte lambdasondes indvirkning ud af kraft. I går aftes havde manden så købt en ny lambdasonde og vi kørte igen. Den er mere "livlig" men stadig underlig. Vi satte lambda "voltmål" til 0,7 og 20% korrektion. Bilen kørte som den plejede. Vi kunne godt se at lambdasonden rodede med at korrigere så hvad skal man gøre ? Hvad skal man med den lambdasonde og hvad er det for et underligt begreb at man kan sætte lambdasondens indvirkning i % ? På en moderne bil der er født med lambdasonde virker sonde da hele tiden, undtagen måske ved fuldgas. |
Forfatter: | xillur [ 15 feb 2006, 11:16 ] |
Titel: | |
Har i læst på http://www.megasquirt.info/v22manual/mtune.htm ? ![]() Sensor type, her vælges om man har monteret WB og NB sonde. Switch point sættes efter sondens spænding ved stykometrisk blanding ( 14,7:1 ) Coolant temp, bestemmer ved hvilken temp og over MS skal kigge på sonden og regulere. Ignition Events Per Step, bestemmer hvor hurtigt MS skal reagere på sondens udslag. EGO Step, bestemmer hvor store trin MS skal justere blandingen med. EGO Limit, bestemmer hvor meget afvigelse fra VE tabellen MS må rette ind med vha sondesignalet EGO Active Above, bestemmer ved hvilket omdrejningstal og over, MS må regulere. |
Forfatter: | Frank_Andersen [ 15 feb 2006, 11:42 ] |
Titel: | Lambda |
Ja, ejeren har gjort sit forarbejde og bilen kører fint. Vi undrer os bare over at vi egentligt føler at det er lettere at køre efter en CO-måler end efter en lambdasonde, når det nu skulle være så smart. Ligeledes det begreb med at lambdasondes procentvise indflydelse skal bestemmes. I min verden måtte det være et valg om man vil bruge den eller ej, og ikke hvor meget man vil bruge den. |
Forfatter: | Wildert [ 15 feb 2006, 12:08 ] |
Titel: | Re: Lambda |
Frank_Andersen skrev: Ja, ejeren har gjort sit forarbejde og bilen kører fint.
Vi undrer os bare over at vi egentligt føler at det er lettere at køre efter en CO-måler end efter en lambdasonde, når det nu skulle være så smart. Ligeledes det begreb med at lambdasondes procentvise indflydelse skal bestemmes. I min verden måtte det være et valg om man vil bruge den eller ej, og ikke hvor meget man vil bruge den. I blander nogle ting sammen. NB sonde kan ikke bruges til at køre ind efter - den er aldeles ikke smart på nogen som helst måde. WB sonde er derimod, og den er lige så god som CO-måleren - og lidt mere fiks når den har et permanent sted at være monteret. Men det i har rodet med omkring indvirkning osv. - er kun til når der køres closed loop. Dvs. hvis motorstyringen løbende skal stå og tweake blandingen en lille smule afhængig af vind, vejr, temperaturer osv. Følgende er RET vigtigt: I forbindelse med indkøring skal closed loop (eller EGO correction) aldeles overhovedet IKKE bruges. Med al respekt så lyder det som om forarbejdet ikke er gjort. |
Forfatter: | Frank_Andersen [ 15 feb 2006, 13:10 ] |
Titel: | Lambda |
Jeg synes da nu at manden må have gjort forarbejdet godt. I og med at bilen kørte umiddelbart og vi i løbet af et par timers kørsel på landevej fik nulret den så meget på plads at den kørte bedre end den nogensinde havde gjort med Volvos eget turbosæt/trykkarburator. Jeg er ked af at jeg ikke kan imponere med fine udtryk, men jeg er kun mekaniker og ikke IT-tekniker. Ejeren af bilen har fulgt instruktionerne på de amerikanske sider om styringen og bygget det som beskrevet. Jeg har selv bygget tunede VW-biler i mange år, men alle de der udtryk om VE, AFR og mapping og logging hvad det hedder, er helt lukket land. Men når man kan se VE tabellen i 3D og så trække i gulvtæppet for at give motoren mere eller mindre benzin, så er det noget en almindelig dødelig kan forstå. Men hvis man læser her eller i andre foras, så kan man godt opgive det. Hold det så simpelt som det i virkeligheden kan gøres og glem alt det kryptonit og kryogenhærdning. Ham i 544´eren kører stadig med platiner. Så tager han det med tændingen bagefter. Hvis der er nogen her på nettet der virkelig brænder for MS og I så kommer ud for at en som jeg stiller et sprøgsmål. Så må I finde jer i at jeg ikke kender alle de fine udtryk. Ejeren af Volvoen, har forsøgt at læse her på Powerpage, men det opgav han. Nu kører bilen. Jeg synes det er ærgeligt når man tager lysten fra en ellers dygtig og omhyggelig fyr ved at drukne ham i fine udtryk. Han har så på helt egen hånd bygget et MS. Men hvis han en dag skulle "opdage" noget som andre kunne få gavn af, så får vi det ikke at vide. Prøv at møde os på det stadie vi er. Så kan I fortælle os at vi ikke har gjort det godt nok når vi opfører os som helt idioter. Ham og jeg havde en hyggelig lørdag formiddag i strålende solskin, så vi ikke kunne se skærmen på hans gamle bærbare. Så vi måtte holde i skyggen af et træ hver gang vi ville ændre på benzinblandingen. Men vi havde sjovt. |
Forfatter: | Wildert [ 15 feb 2006, 13:52 ] |
Titel: | Re: Lambda |
Jamen du kan da også bare vælge at blive fornærmet når man prøver at hjælpe.... ![]() Frank_Andersen skrev: Jeg synes da nu at manden må have gjort forarbejdet godt. I og med at bilen kørte umiddelbart og vi i løbet af et par timers kørsel på landevej fik nulret den så meget på plads at den kørte bedre end den nogensinde havde gjort med Volvos eget turbosæt/trykkarburator.
Jeg er ked af at jeg ikke kan imponere med fine udtryk, men jeg er kun mekaniker og ikke IT-tekniker. Ejeren af bilen har fulgt instruktionerne på de amerikanske sider om styringen og bygget det som beskrevet. Jeg har selv bygget tunede VW-biler i mange år, men alle de der udtryk om VE, AFR og mapping og logging hvad det hedder, er helt lukket land. Men når man kan se VE tabellen i 3D og så trække i gulvtæppet for at give motoren mere eller mindre benzin, så er det noget en almindelig dødelig kan forstå. Men hvis man læser her eller i andre foras, så kan man godt opgive det. Hold det så simpelt som det i virkeligheden kan gøres og glem alt det kryptonit og kryogenhærdning. Ham i 544´eren kører stadig med platiner. Så tager han det med tændingen bagefter. Hvis der er nogen her på nettet der virkelig brænder for MS og I så kommer ud for at en som jeg stiller et sprøgsmål. Så må I finde jer i at jeg ikke kender alle de fine udtryk. Ejeren af Volvoen, har forsøgt at læse her på Powerpage, men det opgav han. Nu kører bilen. Jeg synes det er ærgeligt når man tager lysten fra en ellers dygtig og omhyggelig fyr ved at drukne ham i fine udtryk. Han har så på helt egen hånd bygget et MS. Men hvis han en dag skulle "opdage" noget som andre kunne få gavn af, så får vi det ikke at vide. Prøv at møde os på det stadie vi er. Så kan I fortælle os at vi ikke har gjort det godt nok når vi opføres som helt idioter. Ham og jeg havde en hyggelig lørdag formiddag i strålende solskin, så vi ikke kunne se skærmen på hans gamle bærbare. Så vi måtte holde i skyggen af et træ hver gang vi ville ændre på benzinblandingen. Men vi havde sjovt. Jeg vil meget gerne møde jer på det stadie i er på - men mine tankelæserevner er temmeligt begrænsede (brokker min kæreste sig også over) så jeg kan ikke ud fra et indlæg på få linjer afgøre hvilket stadie du/i er på. Jeg kan bare konstatere at der er noget i har misforstået, og gør jer opmærksom på det. Så bliver man så halvvejs mødt med beskyldninger om at være snobbet osv. Der er indenfor MS som med alt andet en vis jargon, og der er nogle udtryk og forkortelser som man ganske enkelt er nødt til at kende hvis man skal gøre sig håb om at følge med. Det er ikke specielt kompliceret eller svært - men det er i visse tilfælde noget nyt. Men det er i hvert fald ikke mere lukket land end man selv gør det til. Det er sgu' bare at spørge hvad tingene betyder. Hvis det lyder meget teknisk og engelsk så er der den simple grund til det at MS er udviklet i USA og gennem internettet, og her er engelsk ganske enkelt et fremherskende sprog. Det smitter af på alle - inkl. de ikke-engelsktalende - der beskæftiger sig med MS. For at forstå hinanden er det altså en god ide at lære de forskellige udtryk. Der er ingen der siger at man skal kunne dem alle udenad inden man stiller sit første spørgsmål, men det kan på den anden side heller ikke nytte noget at man forventer at folk pludseligt skal ændre deres sprog, og i øvrigt vide at det er nødvendigt, første gang man stiller et spørgsmål. Det er to-vejs kommunikation det her - så hvis der er noget der er sært - så spørg. Og skal vi så starte forfra? ![]() |
Forfatter: | xillur [ 15 feb 2006, 13:55 ] |
Titel: | |
Jesus -tag en kiks og tør øjnene... er ret sikker på at det hverken var Wildert ej heller min mening at træde nogen over tæerne... Der er lang vej fra at motoren køre fint til at blandingen er superfino justeret... f.eks kan den sagtens køre multifed uden at i mærker andet end at den trækker ganske pænt og tager gassen fantastik _uden_ acc enrichments. Jeg aner ikke, hvor godt i har justeret den ind. Det har jeg simpelthen ingen forudsætninger for at vide. Men en msq fil og en datalog er nemmeste vej til at diagnosticere. jeg vil nu mene, at i godt kan justere bilen ind med NB sonde. Med Autotune funktionen skulle i ramme lambda 1, hvilket burde være ganske brugbart i delgas og tomgang til en start. Jeg har dog absolut ingen erfaring med justering vha NB sonde... NB sonden er komplet uinteressant i min verden mht MS når nu man kan købe en lc-1 wb sonde til 1500kr, men sådan er vi så forskellige... |
Forfatter: | Frank_Andersen [ 15 feb 2006, 14:21 ] |
Titel: | Lambda |
Okey, undskyld. |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 feb 2006, 17:56 ] |
Titel: | |
Frank, Var du ikke med da VW klubben i Herning hos MS-"meet" sidste vinter? Det er jo MØGSVÆRT at forstå hvad det er for parametre i skruer på, hvis i ikke ved hvad de hedder(forstår ikke hvordan i kan bruge programmet iøvrigt, hvis i ikke læser hvad parametrene gør?) Hvordan skulle vi andre så kunne hjælpe? Nå, sprg: når man trimmer efter en NB sensor, så kan man reelt kun ramme 14,7 pålideligt.(NB står for NarrowBand). Ikke særligt nemt at køre noget ind efter. MS kan styre på denne sensor, dvs hvis sensoren viser fed, så magrer MS den ud. Det styrer du ved at sætte grænser for hvor meget den MÅ regulere, og hvor HURTIGT den må gøre det. Det må være det du fisker efter? |
Forfatter: | Frank_Andersen [ 15 feb 2006, 21:07 ] |
Titel: | Lambda |
Nej, men jeg undskylder også mange gange. Hvordan vi kan bruge Megatune ? Med de små hjælpeprogrammer der findes på http://www.megasquirt.info/ Så kan man åbenbart lave en VE-tabel som passer nogenlunde og så er vi kommet ud at køre. Det tror jeg da har været "opfindernes" hensigt. Vi har måske bare været heldige. Nu er tændingsdelen blevet koblet til, vi skal nok snart ud at hyggekøre igen. Ja jeg var tilfældigvis blandet ind i en Peugeot 405 i dag. Og den styrede nemlig som du beskriver. Og det fik mig til at tænke på om MS gør det samme. Hvis man tvangsstyrede boksen så den troede at der var for mager blanding, så gav den mere benzin og omvendt. Nu kan jeg pludselig se fidusen i at kunne ændre på sondens indvirkning. Tak for svaret Henrik |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |