HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
I øvrigt et spørgsmål: Man bliver jo paranoid af sådan en omgang.
Jeg var som sagt alligevel på vej til at bygge om til wasted spark - men straks meldte tanken sig om man kunne montere sensoren ved knastakslen, og hvilken type hjul der så skal til?
Jeg har gravet mig gennem msextra.com flere gange, men jeg synes ikke jeg bliver klogere. Kan det lade sig gøre alene med en cam-sensor at køre wasted spark på en R4-motor?
Ja, det kan det, men præcisionen bliver kritisk.
Dels skal dit wasted spark setup som absolut minimum se således ud:
3tænder-hul-3tænder-hul på en omgang på knasten. Man kan kalde det 2x4-1....Så kan du køre wasted spark. Virker selvf. også på feks 2x36-1 eller 2x60-2, men du kan jo næsten regne ud at den inddeling ikke er "bare-lige".
Jeg var ud i at tage mit 36-tandshjul og smække på hvis det passede, og så konvertere det til 2x 18-1 som du selv er inde på.
Citat:
Du skal tage højde for om knasttrækket/triggerskive kan flexe. 1grad på knasten rykker jo 2 på tændingsvinklen!
Hm ja - jeg kan godt se at man jo ikke har det problem når cam-sensor "bare" bruges som "homing signal" når der bare er en enkelt tand til at definere bare ØD på 1'eren f.eks.
Citat:
Ligeledes skal du være _HELT_ sikker på at der ikke er et vinkelskred i sensoren, men det er nemt tjekket.
Vinkelskred?
Citat:
Det hjul du laver skal være let, og sidde ret godt fast. Masser før dig har prøvet at slå sådan et hjul "løs" på akslen. Knastakslen har nogle vilde vinkelaccelerationer, især på begrænseren, som skyldes knasttræk "flex".
Nu holder jeg mig helst fra begrænseren som i øvrigt er sat pææænt højt

- men godt at vide.
Bilen er udstyret med normal tandrem og tilspændingen på sådan en gammeldaws 8V'er er jo ikke overvældende sammenlignet med mere moderne 16V'ere jeg har skruet på i andre mærker.
Citat:
Grundlæggende skal alt være dobbelt så præcist på knasten, som det skal på krumptappen, og regner vi diameterforskellem med her, bliver det tilsvarende værre endnu.
Da jeg ville bruge samme hjul, så ville diameteren umiddelbart være den samme, og et maskinfremstillet kædehjul ville jeg tro var præcist nok - særligt sammenlignet med at næsten samme konstruktion bare i 16V-udgaven trækker sin hallgiver i strømfordeleren på knastakslen. Er det ikke en tålelig sammenligning, eller er vi ud i her at en strømfordeler med tilhørende rotor til hallgiveren har så lav diameter og masse så enertien bliver uhyrligt meget mindre? Er det dog ikke en fordel med den halve hastighed i denne sammenhæng?
Citat:
Ja, MS folk bliver straks paranoide fra en ende af....

Ikke kun MS - det er rent rally-relateret. Når jeg oplever sådan et brist, så starter jeg altid med at overveje om det var usandsynligt uheldigt at det skete, eller om det var en eller anden svaghed ved konstruktionen eller designet, og derefter overvejes hvordan det kan forbedres hvis det sidste er tilfældet.
Min Golf GTi er fyldt med den slags ændringer alle vider vegne der ene og alene er initieret af at noget har slået fejl. I stedet for bare at skifte, så bøffer jeg det op hvis muligt.
I dette tilfælde kostede det os rent faktisk en plads i mesterskabet - det generer mig, så nu skal jeg gøre mit bedste for at det ikke er denne del der fejler igen.