Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Word of notice om den "gamle" HenrikGM-sensor
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=16985
Side 1 af 1

Forfatter:  Wildert [ 23 okt 2006, 12:21 ]
Titel:  Word of notice om den "gamle" HenrikGM-sensor

Jeg har i weekenden haft en defekt på min krumtapssensor min Golf GTi. Den har kørt 2 år eller mere uden noget bøvl med en af de industrielle sensorer fra HenrikGM (dem med lampen i enden) men i går måtte den opgive.
Umiddelbart lader det til at plastikkapslen i sensorenden er gået løs, og det har fået magneten inde i til at gå løs. Den tror i hvert fald hele tiden at den "ser" metal, og lampen er altså tændt hele tiden. Hvis jeg trykker for enden på plastikken med fingeren slukker lampen, men så snart jeg slipper tænder den igen.
Det er lidt svært at vurdere om det er rystelserne (to af tre motorophæng i bilen af i nylon og dermed hårde som jeg ved ikke hvad), "miljøet" eller om der evt. har været noget i klemme mellem den og giverhjulet.

En venlig sjæl der selv kendte til MegaSquirt fortalte mig at han selv havde bøvlet med industrisensorer og havde opgivet det i længden - de er simpelthen for følsomme overfor G-påvirkninger i følge ham. Auto-sensorer skulle angiveligt ligge omkring 19G, hvor de industrisensorer han havde rodet med lå på omkring 11G.

Anyway - hvis nogen af jer kører med den sensor, så overvej lige grundigt om i ikke vil skifte til noget lidt mere "solidt". Selv har jeg en GT1 på lager som skulle på med wasted spark - det er sjovt nok fremskyndet grundigt nu :-).

Forfatter:  HenrikGM [ 23 okt 2006, 13:41 ]
Titel: 

Typiskt skyldes dette at sensoren har været inde og "kysse" hjulet, eller en sten eller lign. har været i klemme.

Send den retur, så skal jeg gerne kigge på den. Det vil være den første der er gået i stykker, der ikke har kysset hjulet.

GT1 sensoren har det til fælles at den hellerikke tåler at noget kommer i klemme(hvad gør det?), og så er tilledningerne, trods den fine G-opgivelse, tilbøjelig til at knække v. sensoren, hvis misbrugt. Ikke et unikt problem for denne sensor, men det problem havde industrisensoren tilgengæld ikke...

Ingen roser uden torne....

Når man så tilsætter ekstreme påvirkninger som nylon ophæng, etc etc, så bliver øvelsen bare det mere interessant :wink:

Forfatter:  Wildert [ 23 okt 2006, 14:30 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Typiskt skyldes dette at sensoren har været inde og "kysse" hjulet, eller en sten eller lign. har været i klemme.

Send den retur, så skal jeg gerne kigge på den. Det vil være den første der er gået i stykker, der ikke har kysset hjulet.


Jeg er tilbøjelig til at tro at den har ramt på én eller anden måde for plasthætten virkede en smule løs og der var et mærke i den. Men om det er en lille sten der har ramt og dermed gjort den løs eller om den grundet G-påvirkningerne har rystet hætten løs som derefter har ramt hjulet er jo komplet umuligt at sige med sikkerhed. Personligt hælder jeg mest til det sidste må jeg sige - det ville immervæk ikke være overraskende.

Beslaget tror jeg under ingen omstændigheder på - det sidder med to M6 bolte begge mindre end 2 cm. fra sensoren, beslaget er afstivet efter alle kunstens regler - der er absolut intet flex i det. Sensoren sad i øvrigt aldeles fast i møtrikkerne hvor jeg fastgjorde den for 2 år siden med - inkl. Loctite :-).

Citat:
GT1 sensoren har det til fælles at den hellerikke tåler at noget kommer i klemme(hvad gør det?), og så er tilledningerne, trods den fine G-opgivelse, tilbøjelig til at knække v. sensoren, hvis misbrugt. Ikke et unikt problem for denne sensor, men det problem havde industrisensoren tilgengæld ikke...


Well, der er næppe noget der tåler at ting kommer i klemme - men som sagt hælder jeg mere til at hætten simpelthen er gået løs efterhånden. Den lever trods alt et hårdt liv.
At få en sten/stort korn grus etc. i klemme i en 1 mm. bred revne mellem en 8 mm. tyk sensor og et 3 mm. bredt takthjul på en måde så sensoren ikke direkte "destruerer" men blot pludseligt under ingen belastning (det var lige som vi trillede væk fra at have holdt stille i tomgang noget tid) beslutter at gå død, det synes jeg lyder så usandsynligt, så et svigt som følge af for ekstreme G-påvirkninger i forhold til hvad den kan klare, virker væsentligt mere sandsynligt.
Jeg bebrejder hverken dig eller den at den ikke holder - og som sagt er der ingen roser uden torne - men knækkede ledninger kan man trods alt håndtere sig ud af - at sensoren ganske enkelt ikke kan holde - til i hvert fald mit brug - i længden kan jeg ikke bruge til vildt meget.

Citat:
Når man så tilsætter ekstreme påvirkninger som nylon ophæng, etc etc, så bliver øvelsen bare det mere interessant :wink:


Jep - derfor erfaringsudvekslingen her.

Forfatter:  Wildert [ 23 okt 2006, 14:39 ]
Titel: 

I øvrigt et spørgsmål: Man bliver jo paranoid af sådan en omgang.
Jeg var som sagt alligevel på vej til at bygge om til wasted spark - men straks meldte tanken sig om man kunne montere sensoren ved knastakslen, og hvilken type hjul der så skal til?
Jeg har gravet mig gennem msextra.com flere gange, men jeg synes ikke jeg bliver klogere. Kan det lade sig gøre alene med en cam-sensor at køre wasted spark på en R4-motor?

Forfatter:  HenrikGM [ 23 okt 2006, 15:53 ]
Titel: 

Wildert skrev:
I øvrigt et spørgsmål: Man bliver jo paranoid af sådan en omgang.
Jeg var som sagt alligevel på vej til at bygge om til wasted spark - men straks meldte tanken sig om man kunne montere sensoren ved knastakslen, og hvilken type hjul der så skal til?
Jeg har gravet mig gennem msextra.com flere gange, men jeg synes ikke jeg bliver klogere. Kan det lade sig gøre alene med en cam-sensor at køre wasted spark på en R4-motor?


Ja, det kan det, men præcisionen bliver kritisk.

Dels skal dit wasted spark setup som absolut minimum se således ud:
3tænder-hul-3tænder-hul på en omgang på knasten. Man kan kalde det 2x4-1....Så kan du køre wasted spark. Virker selvf. også på feks 2x36-1 eller 2x60-2, men du kan jo næsten regne ud at den inddeling ikke er "bare-lige".

Du skal tage højde for om knasttrækket/triggerskive kan flexe. 1grad på knasten rykker jo 2 på tændingsvinklen!
Ligeledes skal du være _HELT_ sikker på at der ikke er et vinkelskred i sensoren, men det er nemt tjekket. Det hjul du laver skal være let, og sidde ret godt fast. Masser før dig har prøvet at slå sådan et hjul "løs" på akslen. Knastakslen har nogle vilde vinkelaccelerationer, især på begrænseren, som skyldes knasttræk "flex".

Grundlæggende skal alt være dobbelt så præcist på knasten, som det skal på krumptappen, og regner vi diameterforskellem med her, bliver det tilsvarende værre endnu.

Ja, MS folk bliver straks paranoide fra en ende af.... :wink:

Forfatter:  Wildert [ 23 okt 2006, 17:12 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
I øvrigt et spørgsmål: Man bliver jo paranoid af sådan en omgang.
Jeg var som sagt alligevel på vej til at bygge om til wasted spark - men straks meldte tanken sig om man kunne montere sensoren ved knastakslen, og hvilken type hjul der så skal til?
Jeg har gravet mig gennem msextra.com flere gange, men jeg synes ikke jeg bliver klogere. Kan det lade sig gøre alene med en cam-sensor at køre wasted spark på en R4-motor?


Ja, det kan det, men præcisionen bliver kritisk.

Dels skal dit wasted spark setup som absolut minimum se således ud:
3tænder-hul-3tænder-hul på en omgang på knasten. Man kan kalde det 2x4-1....Så kan du køre wasted spark. Virker selvf. også på feks 2x36-1 eller 2x60-2, men du kan jo næsten regne ud at den inddeling ikke er "bare-lige".


Jeg var ud i at tage mit 36-tandshjul og smække på hvis det passede, og så konvertere det til 2x 18-1 som du selv er inde på.

Citat:
Du skal tage højde for om knasttrækket/triggerskive kan flexe. 1grad på knasten rykker jo 2 på tændingsvinklen!


Hm ja - jeg kan godt se at man jo ikke har det problem når cam-sensor "bare" bruges som "homing signal" når der bare er en enkelt tand til at definere bare ØD på 1'eren f.eks.

Citat:
Ligeledes skal du være _HELT_ sikker på at der ikke er et vinkelskred i sensoren, men det er nemt tjekket.


Vinkelskred?

Citat:
Det hjul du laver skal være let, og sidde ret godt fast. Masser før dig har prøvet at slå sådan et hjul "løs" på akslen. Knastakslen har nogle vilde vinkelaccelerationer, især på begrænseren, som skyldes knasttræk "flex".


Nu holder jeg mig helst fra begrænseren som i øvrigt er sat pææænt højt :-) - men godt at vide.
Bilen er udstyret med normal tandrem og tilspændingen på sådan en gammeldaws 8V'er er jo ikke overvældende sammenlignet med mere moderne 16V'ere jeg har skruet på i andre mærker.

Citat:
Grundlæggende skal alt være dobbelt så præcist på knasten, som det skal på krumptappen, og regner vi diameterforskellem med her, bliver det tilsvarende værre endnu.


Da jeg ville bruge samme hjul, så ville diameteren umiddelbart være den samme, og et maskinfremstillet kædehjul ville jeg tro var præcist nok - særligt sammenlignet med at næsten samme konstruktion bare i 16V-udgaven trækker sin hallgiver i strømfordeleren på knastakslen. Er det ikke en tålelig sammenligning, eller er vi ud i her at en strømfordeler med tilhørende rotor til hallgiveren har så lav diameter og masse så enertien bliver uhyrligt meget mindre? Er det dog ikke en fordel med den halve hastighed i denne sammenhæng?

Citat:
Ja, MS folk bliver straks paranoide fra en ende af.... :wink:


Ikke kun MS - det er rent rally-relateret. Når jeg oplever sådan et brist, så starter jeg altid med at overveje om det var usandsynligt uheldigt at det skete, eller om det var en eller anden svaghed ved konstruktionen eller designet, og derefter overvejes hvordan det kan forbedres hvis det sidste er tilfældet.
Min Golf GTi er fyldt med den slags ændringer alle vider vegne der ene og alene er initieret af at noget har slået fejl. I stedet for bare at skifte, så bøffer jeg det op hvis muligt.
I dette tilfælde kostede det os rent faktisk en plads i mesterskabet - det generer mig, så nu skal jeg gøre mit bedste for at det ikke er denne del der fejler igen.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/