Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 23:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 dec 2006, 11:30 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Halløj.. :D

Jeg ville lige høre jeres mening om knock sensor til MS.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ircuit.jpg

Virker det ordenligt !?

Hvordan virker det på biler som ikke har monteret Knock sensor fra fabrikken ?

Er det besværet værd ? (så vidt jeg kan se er der ikke så meget i det..)

Efter hvad jeg kan se ville det være en fordel, at motoren hele tiden kører med tilnærmelsesvis den perfekte adv. ligegyldig tryk, temp, rpm, kvaliteten af benzinen osv. :roll:

Mvh.
Rasmus

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 13:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har bygget det kredsløb til min (som er født med knock sensor) og eksperimenteret med det. Det var - som Morten VJ også har rapporteret - ret følsomt. Lidt research viser dog at problemet er at der ikke er indbygget et båndpasfilter, så knock sensoren reagerer på alt hvad der foregår i motoren af støj, og den går ikke. Der skal altså påbygges et båndpasfilter, hvilket er en rimeligt simpel konstruktion, men man skal kende frekvensen af bankeriet. Den kan man angiveligt regne sig frem til med rimelig sikkerhed, men så langt er jeg ganske enkelt ikke nået endnu.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 13:40 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Findes der en formel til at regne bankefrekvensen ud med ?

Evt. kunne man optage bankelyde vha. stetoskop og en optager.
Herefter køre man det ind i computeren og isolere bankelyden i et lydredigeringsprogram og bestemmer bankefrekvensen !? :roll:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 13:50 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
En anden model var måske at logge signalet fra bankesensoren

I begge tilfælde gælder det selvfølgelig at man fremprovokerer banken..

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 13:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Begge dele er muligt såmænd.
Formlen kan du finde på MS'n'S-Extra forummet: http://www.msextra.com/ - søg på knock sensor eller sådan noget - et eller andet sted gemmer der sig en tråd med go' info.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2006, 14:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
wbx manden skrev:
Efter hvad jeg kan se ville det være en fordel, at motoren hele tiden kører med tilnærmelsesvis den perfekte adv. ligegyldig tryk, temp, rpm, kvaliteten af benzinen osv. :roll:

Mvh.
Rasmus


Du vil jo ikke nødvendigvist hele tiden søge at ramme lige før motoren banker.

Se på bankesensoren som et sikkerhedsnet der skal forhindre at motoren smadrer hvis den får noget elendigt brændstof. Ikke som et mirakkelmiddel der kan fritage folk for at justere tænding.

Det er da muligt at lave et stort nummer ud af at måle vibrationsniveauet på motoren, men du kommer ud i noget realtime FFT analyse for at kunne håndtere det fornuftigt. Slet ikke så ligetil.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 14:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Kan godt være det er basic, men hvornår skal man så ikke have tænding indstillet til lige før bankning ?

Jeg er med på det ikke løser verdens problemer, men kunne man få det til at virke, ville det da være lækkert..

Hvad er en realtime FFT analyse ?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 16:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
wbx manden skrev:
Kan godt være det er basic, men hvornår skal man så ikke have tænding indstillet til lige før bankning ?

Jeg er med på det ikke løser verdens problemer, men kunne man få det til at virke, ville det da være lækkert..

Hvad er en realtime FFT analyse ?


Ja, det ville være lækkert....men straks mere svært udførligt i praksis.

Hvis du vil analysere dig vej til et brugbart resultat udfra nogle "lydmålinger"(vibrationsmålinger), så er du ude i FFT analyse. Det er gængs forkortelse for FastFourierTransformation, og er en regnemetode man anvender til at visualisere hvordan vibrationsniveauerne v. forskellige frekvenser er strikket sammen.

Det kan bruges på en PC, men lider en del under det problem at det går for langsomt til at man kan bruge det direkte i motorstyringen. Typiskt vil du skulle have bankning temmeligt længe før PCen er klar til at vise det konkret.

Der findes ICere til dette formål, HIL9011, eller noget i den retning(kan ikke huske navnet længere), men bestemt ikke noget man "bare lige" bygger.

Der findes en del der bruger et simpelt filter, plus kigger på et "støjniveau", men det har desværre den kedelige egenskab at det ikke adskille motorens mekaniske støj fra selve bankningen. Egentligt er det bare et VU-meter sat til at måle på motorens lydniveau, og eet eller andet sted bestemmer man så at nu er der bankning.

Den fremgangsmåde fungerer kun såfremt der ikke er anden støj på linien, end bankning. Man er således temmeligt afhængig af at motoren ikke har noget andet der larmer med bankefrekvensen. Worst case er at man stole på sensoren der ikke giver udslag, men motoren aligevel banker fordi man ikke kigger selektivt på den rigtige frekvens. Dertil kommer at man skal tage en beslutning for HVOR MEGET bankning man vil se før man reagerer på det. Vælger man 6khz så er det jo ikke sådan at sensoren er "stille" indtil bankning.

Desværre ikke noget "bare lige" problem at løse, men vældigt interessant.

Sidste nye skrig på den stamme er online trykmåling i forbrændingskammeret. Det er langt enklere at få til at fungere(færre indbyggede problemer), men sensorerne der har ultra kort reaktionstid er mildt sagt temmeligt kostbare.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 17:40 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Det er et interresant emne...

Jeg er begyndt at læse lidt om det de her forskellige sider:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t= ... 6f1548b202

http://sound.westhost.com/project63.htm

Ja sådan faktisk i det hele taget på http://www.msextra.com/

De snakker noget om at sætte bankesensoren direkte til computerens mic-indgang og bestemme bankefrekvensen harfra..
Iflg. flere skulle man tydligt kunne høre bankelyden i den lydfil man optager og bestemme frekvensen med de rette programmer.

Ved ikke om det virker, men der beskives en fremgangsmetode i den ene af den ovenstående tråde.

... men foreløbig må der læses videre :wink:

PS. hvornår er det motoren ikke skal have tænding indstillet til lige før bankning ?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2006, 17:51 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
Sidste nye skrig på den stamme er online trykmåling i forbrændingskammeret. Det er langt enklere at få til at fungere(færre indbyggede problemer), men sensorerne der har ultra kort reaktionstid er mildt sagt temmeligt kostbare.

Den dag det kommer ned i pris hvor almindelige mennesker kan være med, så er der adgang til nogle spændende aflæsninger. Og detonation/knock vil være til at aflæse prompte :)
Spørgsmålet er så lige hvor/hvordan den skal monteres...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team