Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 17:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 jan 2007, 03:00 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 maj 2005, 20:57
Indlæg: 42
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej

Erder nogen som måske kan hjælpe mig lidt med opsætningen af trigger + return samt trigger angle. ?

Har brugt næsten en god uges tid på det tændingssystem :( ..... og det virker stadig ikke.

Jeg kører Wasted spark med et dobbelt bosch modul samt 4 spoler.
Signalet samt omdr. er fint.

Har desuden lagt mærke til at gnisten på tændørene ikke har alt for meget power.....har prøvet nogle andre spoler og modul uden den vilde forskel.

Har tilføjet et billede ang trigger....nogen der kan give et hint i den rigtige retning ?

http://www.jaauto.dk/Div/60-2.JPG

MVH

Jesper.........

Manden der snart kører surt i det :(


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2007, 09:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Den svage gnist kan skyldes at du har et dumt modul, og skal indstille dwell.

Dwell
http://www.extraefi.co.uk/manual/MS_Ext ... .htm#dwell

Da du har et eksternt modul skal du sætte Spark Output Inverted=No

Sparksettings
http://www.extraefi.co.uk/manual/MS_Ext ... m#Sparkset

Weeldecoder settings

Hvis hjulet sidder på svinghjulet, så roterer det mod uret.
Dvs. sidste tand er tand nr 59 og 59-20 = tand 39
Hvis vi sætter det ind i dette regneark
http://www.extraefi.co.uk/manual/MS_Ext ... ecoder.xls

Så får vi
Number of teeth per crank rev 60
Number of missing teeth 2
Number of cylinders 4
Tooth number aligned with sensor at TDC 39
Crank angle when missing tooth at sensor 234


Angle between events 180
Desired trigger return (Cranking angle) 10

Values to be entered into Megatune:

Spark Settings
Trigger Angle 60

Wheel Decoder Settings
Trig pos A 29
Trig Return pos A 37
Trig pos B 59
Trig Return pos B 7
Trig pos C 0
Trig Return pos C 0
Trig pos D 0
Trig Return pos D 0
Trig pos E 0
Trig Return pos E 0
Trig pos F 0
Trig Return pos F 0

Det er det jeg vilde gå ud fra, men jeg har ikke prøvet det i det virkelige liv.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2007, 10:40 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg kører selv 60:2 på min 205 med omex. CPS sidder standard placeret i XU gearkasse.
Nu ved jeg ikke hvilken motorstyring vi snakker om men her er opsætningen til 60:2 og peugeot XU gearkasse i omexen.

Billede

De forskellige enheder er beskrevet i manualen som kan downloades her http://www.powerpage.dk/produkter_motor ... %20055.doc


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2007, 21:50 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 maj 2005, 20:57
Indlæg: 42
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej igen

Ja det er MS.



MortenVJ: det var det samme jeg var kommet frem til.....men uden held med noget :(

Spørgsmålet er om man skal lave det om til 36 tands hjul..... og om det kan kører wasted spark......ser ikke ud til at det lort (60-2) virker optimalt....eller ihvertfald meget kompliceret at sætte op i MS :(


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2007, 22:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
jaauto skrev:
Hej igen

Ja det er MS.



MortenVJ: det var det samme jeg var kommet frem til.....men uden held med noget :(

Spørgsmålet er om man skal lave det om til 36 tands hjul..... og om det kan kører wasted spark......ser ikke ud til at det lort (60-2) virker optimalt....eller ihvertfald meget kompliceret at sætte op i MS :(


60-2 eller 36-1, eller hvilket som helst andet missing-tooth hjul er præcist lige hvad angår opsætningen. Præcist lige "kompliceret"

Du skriver du har rpm signal. Ser det realistisk ud(passer RPM og er det stabilt?)

Hvis ja, og du har gnist på alle 4 tændrør, så er det sikkert opsætningen der er gal. Kan du høre den skyder og sprutter osv?

Hvis du sætter sensoren 90grader før top.(hullet er under sensoren 90 BTDC)
Sætter trigger angle til 60grader(default).
Sætter sparkA til tand5 og retur på 15
Sparkb på tand 35 og retur på 45.

Så bør det ikke være helt ude i hampen.

Der er et 60-2 hjul. Dvs 60 tænder oprindeligt, men med to manglende.

Altså er der fysisk 58 tænder og to "huller". Det bliver lidt kompliceret at forsøge at trigge på en tand der ikke er tilstede..... :damn:
Du trigger jo bla på tand 59...en af de tænder der er væk...;-) Ihvertfald hvis du bruger Mortens forslag.

Dernæst trigger du "henover hullet". Det er ikke min erfaring at det er særligt hensigsmæssigt.

Folk render meget tit hovedet i muren på wasted spark. Af samme grund foreslår jeg tit at beholde fordeleren. Jeg gav dig også et link til et par opsætninger, på baggrund af den mail du skrev til mig.
Jeg kan se at du bla kører med en triggervinkel på 30grader, og som følge af den kommer du aldrigt til at kunne avancere tændingen mere end 30-(5 til 8) grader, altså max 25grader før top. Det holder hellerikke.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2007, 23:41 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 maj 2005, 20:57
Indlæg: 42
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej

Tak for det henrik :)
Ang. RPM signalet, så er det vist så precist som det kan være, det er der og springer ikke og mangles ikke ifølge megatune.
Ang. Fordeler tænding så er det jo lidt af at prob. på denne motor da der ikke er der og ikke bare lige kan monteres ;)
60-2 hjulet sidder på svinghjulet og føleren sider på gearkassen og kan ikke flyttes.

Jeg har rodet lidt med det igen i dag....og har fundet et prob ang gnisten.... den er der men er meget svag..
Jeg kører med org Peugeot 306 GTI spoler(Sagem med + og -) og bosch modul (0 227 100 204)

Jeg har vendt og drejet det men kan ikke få kraftigere gnist på.... garanteret bare mig der er stresset og ikke tænker klart pt... Er det muligt at bruge et andet modul med bedre resultat...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2007, 07:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
jaauto skrev:
Hej

Tak for det henrik :)
Ang. RPM signalet, så er det vist så precist som det kan være, det er der og springer ikke og mangles ikke ifølge megatune.
Ang. Fordeler tænding så er det jo lidt af at prob. på denne motor da der ikke er der og ikke bare lige kan monteres ;)
60-2 hjulet sidder på svinghjulet og føleren sider på gearkassen og kan ikke flyttes.

Jeg har rodet lidt med det igen i dag....og har fundet et prob ang gnisten.... den er der men er meget svag..
Jeg kører med org Peugeot 306 GTI spoler(Sagem med + og -) og bosch modul (0 227 100 204)

Jeg har vendt og drejet det men kan ikke få kraftigere gnist på.... garanteret bare mig der er stresset og ikke tænker klart pt... Er det muligt at bruge et andet modul med bedre resultat...


Spolerne kender jeg ikke, MEN dit 204 modul er "dumt", dvs du SKAL køre dwell control(hvis jeg da ikke husker helt helt forkert?)

En ladetid på 3ms er ikke helt dum, afhængig af spolerne selvf.

Det hjælper dig ikke at skifte modulet hvis det du har da ikke er "lidt defekt" hvilket jeg dårligt kan forestille mig.

En helt almindelig spole/modul kan trække temmeligt voldsomme gnister når ladetid og strømforhold optimeres, så det er næppe der den er gal, men hvis du vil udelukke noget, så rager det ikke vidt at skifte dem for testens skyld.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2007, 14:24 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 maj 2005, 20:57
Indlæg: 42
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej

Jeg kan udelukke spolerne da jeg koblede den gamle boks til var knisten meget kraftig, forhold til opkobling på ms.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2007, 14:45 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01
Indlæg: 52
EDIT: Har rettet en huskefejl i nedenstående.

Jeg kører med en Haltech E6X på samme motor, og har følgende settings:
http://peecee.dk/?id=24162
http://peecee.dk/?id=24172

Jeg skal dog sige at der på "Ignition setup" vinduet er et par gamle settings: Jeg kører ikke længere med "Coils on 4 cyl - 4 coils" (sequentiel tænding), da det aldrig kom til at virke ordentligt :roll: Det krævede homesignal, som nu er sløjfet således at knastsensoren som motoren har, ikke længere bruges!
Desuden er "Constant period" (ladetiden) også en gammel setting, fra et tidligere setup...jeg er 99,9 % sikker på, at jeg kører med 2,5 ms ladetid idag!

Mit tændingssetup er følgende:
Jeg bruger de 4 orig. tændspoler, 2 stk. 2-kanals tændingsmoduler (et HÜCO 13 84 01 og et Hella 5DA 006 623-601 modul).
Dette er koblet op i et wasted spark setup, således at de 4 tændspoler har fælles + gennem en sikring. Minusledningerne er tilsluttet hver sin kanal på de 2 tændingsmoduler, som igen er drevet af 2 seperate tændingsudgange (og ikke 4 som jeg først fik skrevet :roll: ) på min Haltech - koblet som wasted spark, dvs. cyl. 1+4 og cyl. 2+3 parvis.
Ved ikke om dette setup er muligt på en Megasquirt, men det fungerer aldeles fint på min motor :tooth: ...så jeg håber dette kan være lidt til hjælp :wink:

EDIT -tilføjelse: Kan dit problem med svag gnist mon skyldes at du kører 2 tændspoler på hver udgang fra tændingsmodulet? I min Haltech manual står ihvertfald følgende passus "Each coil needs its own ignitor and ECU ignition output."

_________________
Mvh. Jeppe


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2007, 20:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvad mon primærmodstanden egentligt er på de spoler?

Hvis moduler ser det som en kortslutning vil den gå i strømbegrænsning, og dermed lader spolerne ikke rigtigt op. Kan være forklaring på svag gnist.

Faktisk kan du godt have en meget kraftigere gnist med meget kort ladetid.

Værd at tænke over er at dobbeltspolemodulerne forventer en vis primær modstand. Du kan ikke "bare " hægte et antal meget lavimpedante spoler på parallelt. Med højimpedante går det rimeligt fint.

Dit alternativ kan være at køre to dobbeltspolemoduler...., måske en mulighed.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team