Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 13:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
Hej - jeg til at planlægge indkøb til min nu næsten nye bil, men er sq noget i tvivl hvad der er bedst.....skal lige sige jeg er 100 nybegynder, ved hvordan en motor virker, men har aldrig rodet med en styring i praksis...

Har kigget lidt på MS - WOLF3D - OMEX500 - (vagcom??) oa., men kan ikke helt se mig ud af hvilken løsning der bedst -

Bilen skal kunne køre 112% til hverdag (kæresten har den på job og jeg cykler?!?!) :) -
Tænkte lidt på en styrring der kan bruges paralelt med den originale???

setup bliver nok i retning af
mekanisk:
fmic
forør, cat
indsug
turbo (GT2860rs) sansynligvis

el:
dyser
pumpe
evt.regulator
wideband

nogle forslag? -
har søgt herinde og ved at der er en/flere der laver ok styring med MS - men den er måske lidt i selvbygger enden, eller??..og har prøvet at finde noget vedr. en FJ styrring?? - det er klart at prisen/arbejdet spiller ind - det er nok lige i overkanten med 15000 på den budgetpost..:)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

nu for jeg nok hug af stand alone motorstyrings tifosierne :P

brug den originale motorstyring, den kan uden problemer bruges til 400hk setups

mvh

Martin

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Hvad med en SMT6 som tilskuds-styring?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Valget af styring handler meget om hvor lang tid man vil bruge for at få bilen til at spille 100%
Fuld last er ikke det store problem, da det kan klares på et rullefelt. på kort tid.
Det er start ved alle temperature, tomgang, og dellast der er mest tidskrævende.
Alt efter hvilke krav man stiller.
Et gør det selv projekt uanset styring, skal man nok regne med at bilen er død i en lille uge, og ca et år med småjusteringer hvis man ikke laver noget om på motoren, eller styringen.
Lær konen-kærresten at justere styringen hvis det er hende der kører i bilen til dagligt, det kunne vise sig at hun er en bedre tuner, da hun ikke har en masse forudindtagede meninger om hvordan en motor bør virke.

Ellers er der originalstyringen tilbage med en costum brændt chip til netop denne motoropsætning, men det koster jo som bekendt.

Tid er penge så beslutningen må tages på grundlag af hvor meget tid man har ift. penge.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

det er nemlig de uger (år?) der skal til at justere den ind jeg ser frem til...og de muligheder der er for at ændre setup en smule...:)

Det jeg er efter er nogenlunde (nem) montering, og vedligeholdelse - jeg er mekanikker og Mingeniør, men overhoved ikke en haj til et multimeter og el....dimser :lol:

Jeg ved godt at den originale kan tage de 400 - men netop en ændring af setup sender mig jo tilbage med 4500.- +moms hos en med rullefelt

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Shelby 500 skrev:
Jeg ved godt at den originale kan tage de 400 - men netop en ændring af setup sender mig jo tilbage med 4500.- +moms hos en med rullefelt
Nu er jeg stor fortaler for MS, og kører selv med det på en AGU 20vt motor, men hvis du får lavet f.eks. en chip hos RH Motorsport koster det ét beløb første gang, og smårettelser koster så omkring en plovmand i timen. Så det behøver ikke være så dyrt at få lavet små rettelser hos en chiptuner.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nem montering :|

De forskellige stand alone styringer er ca. lige besværlige at montere.
Da det normalt er samme antal ledninger der skal føres til div komponenter på motoren.

Lav vedligeholdelse.

Min MS styrede bil har holdt stille 4 gange. På 4 år.
2 gange grundet min hjemmebyggede krumtapsføler ikke gad mere.
1 gang da en plejlstang vilde have frisk luft.
1 gang grundet en processor fejl.

Min Kammerat med en Tec 2 styring har haft ca lige så mange nedbrud.
Han har dog haft styringen på i doppelt så lang tid end jeg har haft MS på min.
Tilsidst døde printet på tec 2 styringen, og han opgraderede til en tec 3
styring.

Det er som at bygge en carport nogle køber et færdigt sæt, mens andre laver det hele selv.

Spørgsmålet er hvilken type der passer dig bedst.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

med nem montering mente jeg en box der kunne gå på det originale ledningsnet... http://www.netech.dk/naak/ecu.html på en bmw...:)

hvordan med MS og den originale enhed...her tænker jeg på de små features der er i den (startspærre, nøgle-rude-opruller-funktion..osv..)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det første spørgsmål, er ikke ligetil at besvare, da der muligvis findes en motorstyring, der netop kan passe på din originale.

Der findes vel ca 6 producenter i verden der udbyder motorstyringer til bilfabrikkerne, men de har et meget stort udvalg af modeller.

Så der bør du søge på et mærke forum.

Startspærren miister du med 99% sikkerhed, da en del af den sidder i motorstyringen.
Rudeoprulning centrallås osv. sidder normalt i en anden styreenhed, og bliver ikke påvirket af at motorstyringen mangler.

Men der er altid et men, og dette er ret så alvorligt.

Hvis motorstyringen er en del af et netværk af enheder i bilen.
Også kaldet canbus, så er det næsten umuligt at montere en uorginal motorstyring, uden at de originale enheder melder fejl.
Det kan være småting som at instrument bordet ikke virker, abs lampen lyser, eller airbagstyringen er utilfreds, det kan også være at karosserielektronikken bliver sur og umedgørlig.

Men jeg aner intet om hvilket udviklingstrin en G4 er på mht. dette.

MS som p&p. det findes, men til en VW det er jeg ikke stødt på.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

hm - jeg kan godt se at jeg nok er nødtil at kigge lidt mere på den originale styrring - og nok osse en go' ide med forums på de forskellige mærker .... er det evt noget i har lidt links til??? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time