Jeg tror boksen er et mindre valg, hvis man ikke selv kan hverken lodde ledninger eller finpudse et map, er der større chance for at brænde et eller andet af i boksen under installationen end at boksen i sig selv skulle fejle. Det gælder i øvrigt uanset om det er en af de mere "prof" bokse end f.eks. MegaSquirt.
Jeg har selv kun erfaring med MS og SMT6 piggyback boksen og ikke med de finere, men jeg har da set EFI Euro1 boksen på John Sahls Uno og selv monteret den for ham i 11. time. Ledningsnettet og stikket på boksen er af ypperligste kvalitet (boksen og ledningsnettet kom fra en MEGET totalskadet bil) og der var kun to ledninger vi måtte skifte et "sygt" stykke på.
Selve softwaren aner jeg intet om, da Bruno Hansen påstår den er låst - og Ole Buhl siger man skal købe et CAN modul til 5 af de store - jeg undrer mig stadig - et CAN til RS232 modul koster under 100 dollar.
Jeg siger på ingen måde at MS er en dårlig styring, tværtimod. Jeg læser stort set alle de indlæg der omhandler MS herinde, og hver gang man læser om en defekt boks, brændte print eller sluttrin, er jeg ret overbevist om at vi snakker fejl 40.
Da MS bliver udviklet ala OpenSource modellen, hersker der en form for anarki hvad angår softwaren og versionerne. Ulempen ved det er at man kan rende ind i en fejl hvor man bare ikke kan gøre en skid, og derfor må nedgradere. Fordelen i det er at du konstant får nye og avancerede muligheder med MS, som de andre enten tager en arm for eller er år om at komme med fordi det skal gennemtestes. Det er lidt pest eller kolera.
Hvis jeg selv stod med valget var jeg ikke i tvivl om at jeg ville tage en MegaSquirt. Ene og alene fordi jeg er inspireret af den åbne udvikling, prisen og så det faktum at du skal op i virkeligt virkeligt dyre bokse (f.eks. EFI) før du begynder at få noget som kan mere når det kommer til stykket. Spørgsmålet er også om man har brug for alle de features? Kan f.eks. Bruno Hansen overhovedet trimme EFI styringerne med alle de features de har? Jeg er sgu i tvivl, godt nok kun baseret på én bil, men den jeg har set havde de f.eks. ikke fået lambdaregulering til at virke på. Dengang jeg kørte med MS på min Uno virkede reguleringen fra dag 1. Hvis jeg gætter rigtigt, så er dit behov blot en motorstyring med sprøjt, tænding og gerne muligheden for at køre med en bredbåndssonde.
I så fald er MS jo et fint valg i dag, specielt hvis du ikke selv "kan" og skal købe dig til monteringen. Fordelen ved den konstellation, er også at du kan vælge at lytte rigtigt godt efter teorien bag både montering og indkøring, og dermed få lidt erfaring med at fintrimme mappet. Baseret på mængden af informationer på nettet og venlige "supportere" som Henrik GM (og alle de andre herinde der efterhånden har god erfaring med MS) gør valget af boks endnu lettere hvis du spørger mig.
Hvis du ikke tør kaste dig ud i MS eventyret, tror jeg Omex laver nogle gode bokse, men en Vems er nok heller ikke helt gal i byen. Det drejer sig vel også lidt om kroner og ører. Det med at man ikke selv kan mappe en EFI sorterer ihvertfald i mine øjne dem fra!
God fornøjelse