Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 14:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vilken boks?
Junior Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Ja jeg står mellem valget af tre bokse, MS, Wolf 3d, og Haltech.
Vil gerne høre jeres meninger og vilken boks jeg skal vælge ang, kvalitet, stabilitet, og dansk suport.

Det drejser sig om en Nissan silvia RS12, FJ20ET, 2,0 16V 4cyl, turbo motor med forventet 400hk,

Mvh Niklas Kinn.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvorfor har du kun valget imellem 3 bokse??
Da du har Haltech med kan det da ikke være af økonomiske årsager..

Der er da mange andre på markedet, men i dette forum er ms nok den der er flest der vil vejlede dig til, af den simple grund at der er flere herinde fra der bruger den, samt det at der ihvertifald er en sælger af ms på dette forum.

Det er næppe den bedste styring på markedet hvis ikke man tager prisen i betragtning, og gør man det får man en rimelig god styring for en billig pengene

Mængden af folk der har rodet med ms er noget større end ved Haltech'en eller wolf'en og på dette board finder du nok 10ms'er inden du finder en haltech eller wolf og alene af den grund er ms'en nok den der kommer nærmest dit ønske om Dansk support

Når det kommer til kvalitet og stabilitet tror jeg ikke at hverken wolf eller haltech er værre end ms, snarre tvært imod. og det at der er flere herinde fra der er parate til at storme mod barikaderne hvis man skulle tvivle ms'es stabilitet, og det at jeg ikke selv køre med ms, gør at jeg ikke vil sige mere end at, af hvad jeg har hørt, så skulle ms være en ganske stabil styring, der er da flere der har benyttet den i årevis på deres daglige transportmiddel

Dog, og det gælder også for de andre styringer, er det yderst vigtigt med et ordentligt krumtapssignal (eller cas signal)
ms har i flere tilfælde haft problemer med vr-givere så det at investere i en honeywell hall-sensor ser ud til at vare en god ide (der er vidst nogle få der også har problemer hermed)

Du har i hvertifald en motor som saktens kan klare dit mål på 400hk hvis den er frisk (ny renoveret), det er nok Nissans bedste 4cyl motor selv om den har nogle år på bagen (den sparker r.. til CA og SR'erne) så held og lykke med det

ps. jeg køre selv med vems og har før det kørt med omex

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvad er der galt med Omex, der er flere i det område hvor du bor der er rimligt gode til denne boks, wolf er primært for Jyder (nu er der nok nogle der kommer efter mig, men jeg er ligeglad), Haltec, ja spørg Cossiemanden hvad han mener om den, MS.. kender ikke så meget til den men der er meget support herinde, ihvertfald, jo og så er der FMJ boks med den er du sikker på at være afhængig af nogle dyre og omstændige mennesker (nu får jeg på puklen igen).

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg tror boksen er et mindre valg, hvis man ikke selv kan hverken lodde ledninger eller finpudse et map, er der større chance for at brænde et eller andet af i boksen under installationen end at boksen i sig selv skulle fejle. Det gælder i øvrigt uanset om det er en af de mere "prof" bokse end f.eks. MegaSquirt.

Jeg har selv kun erfaring med MS og SMT6 piggyback boksen og ikke med de finere, men jeg har da set EFI Euro1 boksen på John Sahls Uno og selv monteret den for ham i 11. time. Ledningsnettet og stikket på boksen er af ypperligste kvalitet (boksen og ledningsnettet kom fra en MEGET totalskadet bil) og der var kun to ledninger vi måtte skifte et "sygt" stykke på.

Selve softwaren aner jeg intet om, da Bruno Hansen påstår den er låst - og Ole Buhl siger man skal købe et CAN modul til 5 af de store - jeg undrer mig stadig - et CAN til RS232 modul koster under 100 dollar.

Jeg siger på ingen måde at MS er en dårlig styring, tværtimod. Jeg læser stort set alle de indlæg der omhandler MS herinde, og hver gang man læser om en defekt boks, brændte print eller sluttrin, er jeg ret overbevist om at vi snakker fejl 40.

Da MS bliver udviklet ala OpenSource modellen, hersker der en form for anarki hvad angår softwaren og versionerne. Ulempen ved det er at man kan rende ind i en fejl hvor man bare ikke kan gøre en skid, og derfor må nedgradere. Fordelen i det er at du konstant får nye og avancerede muligheder med MS, som de andre enten tager en arm for eller er år om at komme med fordi det skal gennemtestes. Det er lidt pest eller kolera.

Hvis jeg selv stod med valget var jeg ikke i tvivl om at jeg ville tage en MegaSquirt. Ene og alene fordi jeg er inspireret af den åbne udvikling, prisen og så det faktum at du skal op i virkeligt virkeligt dyre bokse (f.eks. EFI) før du begynder at få noget som kan mere når det kommer til stykket. Spørgsmålet er også om man har brug for alle de features? Kan f.eks. Bruno Hansen overhovedet trimme EFI styringerne med alle de features de har? Jeg er sgu i tvivl, godt nok kun baseret på én bil, men den jeg har set havde de f.eks. ikke fået lambdaregulering til at virke på. Dengang jeg kørte med MS på min Uno virkede reguleringen fra dag 1. Hvis jeg gætter rigtigt, så er dit behov blot en motorstyring med sprøjt, tænding og gerne muligheden for at køre med en bredbåndssonde.

I så fald er MS jo et fint valg i dag, specielt hvis du ikke selv "kan" og skal købe dig til monteringen. Fordelen ved den konstellation, er også at du kan vælge at lytte rigtigt godt efter teorien bag både montering og indkøring, og dermed få lidt erfaring med at fintrimme mappet. Baseret på mængden af informationer på nettet og venlige "supportere" som Henrik GM (og alle de andre herinde der efterhånden har god erfaring med MS) gør valget af boks endnu lettere hvis du spørger mig.

Hvis du ikke tør kaste dig ud i MS eventyret, tror jeg Omex laver nogle gode bokse, men en Vems er nok heller ikke helt gal i byen. Det drejer sig vel også lidt om kroner og ører. Det med at man ikke selv kan mappe en EFI sorterer ihvertfald i mine øjne dem fra!

God fornøjelse ;)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Man kan i hvertfald konkludere, at hvis man ikke mappe en bil ind selv - kræver det at der findes folk der kan - til det mærke du køber.

Personligt kan jeg ikke sådan noget, så jeg må altid betale mig fra det.

På min rally Uno, kører jeg med MS - ikke fordi jeg har valgt det - men fordi det var monteret da jeg købte den.

Men jeg har egentlig ikke rigtigt fortrudt det, og kan ikke sige sige noget grimt om MS.

Jeg har fået to kompetente folk herinde fra forummet til at mappe Unoen ind for mig. Og de har de fuldstændig styr på.

Så meget, at jeg kun vil bruge de to fremover!

Unoen har aldrig på noget tidspunkt bøvlet.

Den står stille rigtigt meget tid af gangen. Faktisk starter jeg den kun op når der skal kørers løb - og hver gang starter den op som den aldrig havde gjort andet.

Den sætter aldrig ud, fusker aldrig, - kort sagt spiller det MS bare.

En anden her fra forummet - Wildert - som også er en rally kollega, har selv monteret MS på sin Golf, og det fungerer også fint.

Så taget prisen i betragtning - må man sige at man får meget for pengene.

Men som alt andet elektronik, mekanik mv. når vi taler selvgjort - så kræves det at man samler skidtet ordenligt første gang!

Jeg havde faktisk problemer med Unoen på et tidspunkt, hvor den ikke ville starte op osv. Det viste sig, at det var den tidligere installation der ikke var 100% i orden.

Altså ikke MS skyld!

Så det var mit bud og erfaring herfra...

God vind med projektet!

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
et godt bud på valget er at kikke rundt på de forskellige værksteder hvor du bor/roder i bil. hvad har de at gøre med og hvad gør de i. det nytter intet at bruge mange penge på en god styring, når bilen skal transporteres et par timer på trailer for at blive startet. så er det MS,haltec,FMJ,autronic,EFI,wolfeller vems (søg vems på dette forum og find links, og det er det samme med alle de andre styringer) de sælger så ta en snak med dem. det kan betale sig i den sidste ende..

Titel: Tusinde Tak!
Junior Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Tusinde Tak for de gode svar,
det er virkelig godt med hjælp her inde fra.
Jeg laver det hele selv og vil ihvertfald os selv mappe den ind.
Tror jeg har besluttet mig for at køre med MS pga den rigtige fine hjælp man får. og ´selvfølelig pengene.

Tak for skulder klap ang projektet.

Mvh Niklas Kinn.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time