tonnilerche skrev:
Har lidt spørgsmål. Vil forsøge at finde ud af lidt bedre hvordan min gamle japaner-motor fungerer.
Bilen er en Daihatsu med en 1.6 liters 105hk EFI motor. Styringen styrer kun benzin. Tændingen er tændspole / strømfordeler med vacuum-regulator.
1. Hvordan ved min motor hvornår den skal åbne dyserne? Ecu styrer hvor lang tid de skal åbne, men den må få et signal et sted fra der fortæller den
hvornår den skal starte med at åbne. Den har ikke knast-aksel sensor, så bliver det taget fra tændingen på en eller anden måde?
2. Har jeg ret i at dysen åbner lige når indsugningsventilen begynder at åbne?
3. For at få en så optimal forstøvning af benzinen, har jeg så ikke ret i at det er bedst med en lang dysetid ( 10ms på en 130cc dyse, istedet for 5ms på en 260cc dyse ) hvis man vil opnå en så god forstøvning som muligt? På nyere dyser betyder det måske ikke så meget, men i en bil med dyser fra starten af 90'erne har det sikkert lidt at sige, både mht til benzin-økonomi og forstøvning og dermed også forbrænding.
4. Map-sensoren i min dyt er vel den der har den største indflydende på hvor lange dysetider ecu'en skal have. Kan man slutte noget 3. parts styring op i seriel-forbindelse med denne ( piggyback system ) og ændre denne's værdi og dermed styre benzinen bedre gennem denne? Så vidt jeg husker måler ecu'en en ohm'sk værdi på denne sensor ( har det stående i en motormanual til dytten et eller andet sted ).
Ved godt det bedre kan betale sig med et sæt megasprøjt, men nysgerrigheden pirrer mig.
Hvad siger i?

[/b]
1.)
er du sikker på at der ikke sidder mere i din strøm fordeler ??
evt et par hall elementer
2.)
nej, dyserne kan saktens sprøjte ned på en lukket ventil
3.) -
4.)
Ja du kan godt få picky back systemer der går ind og ændre signalerne til den orginale styring og som i mange tilfældet fungerer godt hvis du kun er ude efter lidt bedre "throttle responce" eller fjerne et par "døde punkter", det er lidt som en chiptuning på en standard bil, men hvis bilen ab. fabrik ikke er mapped længere en til eg. max 8Krpm (orginal rpm limmiter er e.g. 7000) og du forsøger at ramme 9K er du kommet uden for den orginale styreboks's range, eller hvis du forsøger at køre med hævet ladetryk på en motor der max er mappet til et load på 2.4 Bar abs. (250kpa sensor) og du så forsøger at køre med et tryk du har skruet op fra de std. 0.8bar's ladetryk til 1.5 bar så er du igen røget udover mappets range (samt meget tæt på mapsensorens virke område ved havoverfladen)
hvis du vil have lidt mere over hele området kan nogle af dem også trække en ekstra dyse men det bliver aldrig rigtig godt når man bliver lidt mere "seriøs"
opløsningen og kontrollen med indsprøjtningen, men mindst lige så vigtigt tændingen, er bare mere all-around på en rigtig styring
det du kan med en picky back er at "snyde" boksen til at se mere ladetryk / eller en anden belastning en den reelt ser (flytter sensorens reference) og dermed komme over i et andet punkt af mappet som har nogle større værdier som giver motoeren lidt mere at leve af