Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 14:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 aug 2007, 17:49 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
Hej. Jeg er ved at sætte en MS1 i min nissan primera med GA16DE motor. Nu er den så monteret i bilen men jeg mangler at få lortet til at starte. Nu mangler jeg så bare noget info om de ting jeg har i min bil. Hvordan finder man ud af hvilken type Lambda sonde man har i.
Min er en NTK OZA446-E45 men er det en Wide eller Narrowband.
Tændspole er en Hanshin 22433-55S10 SMC-200 12V med en Lucas 84988A Transistor og en 2,2uF kondensator.
Så jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at få sat tændspole og lambdasonde op.
Mvh. Jørgen


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Ting med rødt er ikke i bilen
circuit diagram eccs ga16de.jpg
circuit diagram eccs ga16de.jpg [ 214.41 KiB | Vist 3578 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 aug 2007, 18:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En WB sensor er nok usandsynligt.
Og i alle tilfælde kan du ikke bruge en wb sensor alene til ms.
Da den kræver sin egen styring, som ms ikke har.

Tændspole problematikken, der er forskellige metoder beskrevet i manualen, til at finde den optimale kamvinkel/Dwell, Og det var nok her jeg ville starte, uanset oplysninger af tvivlsom art man kan finde på nettet.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2007, 12:20 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
Ja jeg er i fuld gang med manualen. Men jeg skal jo finde ud af om det er en PNP eller en NPN transistor for at få det rigtige signal ud til tændspolen.

Lambda prøver jeg først "unset" indtil jeg har liv i motoren.

Og fidle (på nissan AAC valve) sætter jeg til on/off


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2007, 20:21 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
Kan stadig ikke få liv i motor. Ingen tænding.
Bruger jeg det rigtige diagram. Har en MS130-C med pcb3.0
Tilslutter motor efter ext-wir til ms1.
Henrik GM har bygget en tændingsudgang på (tak for det).
Har så sat kanal 15 til stel og 36 til powertransistor, men lige meget hvilken cranking pulse jeg sætter ind får jeg ingen gnist ud.
Nogen foreslag til hvad jeg har gjort galt.
Har skrevet numre ind på extwir diagrammet så i eventuelt kan sammenligne med org. diagram (ga16de kopi).

Jeg får heller ikke noget signal fra crankangle sensor og fuelpumperelæ trækker ikke.
Får signal fra throttle sensor, air og coolant temp.

Håber i kan hjælpe :D


Vedhæftede filer:
MS1_GA16DE.jpg
MS1_GA16DE.jpg [ 45.65 KiB | Vist 3538 gange ]
GA16DE01 kopi.jpg
GA16DE01 kopi.jpg [ 251.73 KiB | Vist 3506 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2007, 17:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Benzin pumpen styres af ben 104 og ikke af ben 35.
Og hvordan aktivere du ECCS relæet da den giver 12v til din krumtaps sensor.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 13:48 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
Sorry.
Ben 104 styrer også benzinpumpe. Det var en fejl ledning jeg fik sat tallet på.
ECCS relæ bliver trukket af tændingsnøgle så jeg har spænding på krumtab sensor. ligesom der er spænding på luftmåler.
Men hvordan kan jeg få MS1 til at sende et stel signal ud til hhv. fuelpumpe og tændingsstyring?
Syntes ikke jeg kan finde det i manual selvom jeg har læst den grundigt igennem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 14:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Benzin pumpen skal prime når der sættes tænding på.
Dvs køre i ca 2 sek. medmindre du har slået funktionen fra.
Resten styres af giveren til omdrejnings tallet/tændings signal.
Dvs. hvis du har omdrejninger vist i MT. så vil benzinpumpen køre dyserne åbne og lukke, og tændspolen gniste.
Alt afhænger af om Ms ser nogen form for pulser fra giveren til tændings systemet.
Hvordan har du sat tændings indgangen op på printet.?
Der er 2 forskellige måder at gøre det på. alt efter hvilken type hall giver det er.

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#hallV33

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 16:08 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
Fik Henrik GM til at lave tændingsindgangen.

Men så skal jeg jo "bare" have mit omdrejningssignal til at virke. Prøver lige at finde ud af hvilket signal den sender ud (hvis nogen).


Vedhæftede filer:
v3one-coil.gif
v3one-coil.gif [ 9.04 KiB | Vist 3481 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 17:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
j_bach skrev:
Fik Henrik GM til at lave tændingsindgangen.

Men så skal jeg jo "bare" have mit omdrejningssignal til at virke. Prøver lige at finde ud af hvilket signal den sender ud (hvis nogen).


Uden et omdrejningssignal sender den intet ud til tændspolen.
Og nu må du bestemme dig var det udgangen eller indgangen til tændingen han lavede?
For jeg er forvirret!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 20:04 
Offline

Tilmeldt: 19 maj 2007, 15:25
Indlæg: 6
Geografisk sted: Nordjylland
tændingsudgang.

Helt sikkert!!!

Og hvis der er nogen der ligger flade af grin over mig er det bare i orden. Jeg har sgu aldrig været særlig god til det der elektronikhalløj, men kæmper en hård kamp for at lære noget. Derfor kan jeg nemt komme til at skrive noget forkert. Så må I jo bare rette mig.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team