Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 10:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 sep 2007, 12:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Jeg bliver pludselig i tvivl om hvilken opsætning der skal/ kan anvendes til wasted spark
Nogle steder skrives der om man skal ta’ spark A,B,C osv. Fra R25, R28 og R26 mv. og man skal sætte en DB15 connector der hvor led’sne sidder som her :
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#2coil22

Andre steder bruges DB 37 med tilkobling ved led 17, 18 og 19 til pin 6 og 7 som her: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#bosch
Udfor Bosch modul skriver de samtidig ”Please note this is no longer the prefered method”
Hvad jeg kan forstå er Bosch modulet den foretrukne måde at gore det på her på siden, hvad skal jeg forholde mig til !?
Jeg indrømmer, at jeg er en kegle til at læse el-diagrammer, men findes der en samlet beskrivelse med tegninger (ikke diagrammer) af, hvordan man gør helt fra starten ?

Tror jeg er ved at ha styr på det, men jo mere jeg læser, desto mere forvirret bliver jeg …

Mit setup er:
MS1 ver.2.2
GT1 sensor
Kreidler tandhjul (bliver det nok)
Ford coil pack
Bosch modul

Er det rigtigt opfattet at:
- Coil terminal (pin 24) skal sættes til GT1 sensorens ene ben og sensorens andet ben til stel ?
- Ledning på R25 og R28 med 330 ohm på hver og videre til tændingsmodulets kanal 1 og 2 (via enten DB15 el. DB37 connector)
og ellers skal module-t/erne forbindes som her:
Billede

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2007, 13:41 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
wbx manden skrev:
Er det rigtigt opfattet at:
- Coil terminal (pin 24) skal sættes til GT1 sensorens ene ben og sensorens andet ben til stel ?
- Ledning på R25 og R28 med 330 ohm på hver og videre til tændingsmodulets kanal 1 og 2 (via enten DB15 el. DB37 connector)
og ellers skal module-t/erne forbindes som her:
Billede


Altså samme fremgangsmetode som hvis man anvender VB921 "Two or more Coils Direct Drive Output"
beskrevet her:http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#2coil22 :?:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2007, 20:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Af en eller anden mærkelig årsag er MS udviklerne meget glade for at sætte tændings modulet inde i kassen der indeholder meget følsom elektronik.
Og da der er mangeoem. styringer der har dem monteret eksternt, så vil jeg foretrække at montere dem eksternt.
Og ja diode modefikationen kan trække et eksterne bosch modul, og det der ender på 200 er beregnet til wastet spark.
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf

EN GT1 sensor sættea op som en normal hall giver.
Spørgsmålet er bare har du behov for en doppelt spole tænding, som betinger en masse hovedbrug, og eksperimentering.
Eller er det bare fordi du er nysgerrig, og har lyst til at eksperimentere
Begge senarier kræver desværre at man bliver nød til at kunne læse ledningsdiagrammer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 13:45 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Jeg har også læst en del om de forskellige måder at køre wastes spark på med MS og har tænkt de samme tanker som wbx manden.

Som jeg forstår det er den eneste grund til at OEM boksene bruger eksterne tændingsmoduler fordi så er de nemme/billigere at skifte for producenterne hvis de går i stykker. Det kræver ikke at hele styreboksen skal skiftes eller repereres.
Grunden til at MS udviklerne helst vil anvende de interne kredsløb som tændingsmodul tror jeg er fordi det er meget nemmere at supportere i forhold til alle mulige mærkelige tændingsmoduler fra mange forskellige biler, som hvis de bliver koblet forkert op kan brænde MS boksen af. Fx.hvis man kommer til at bytte om på opsætningen af inverterede og ikke inverterede tændingssignaler.

/Jacob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 15:03 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Morten VJ skrev:
Spørgsmålet er bare har du behov for en doppelt spole tænding, som betinger en masse hovedbrug, og eksperimentering.


Hvilke eksperimenter og tankevirksomhed er det ?
Er det ikke bare plug 'n play også rock 'n roll derud af :mrgreen:

Hvad er alternativerne til doppeltspole, hvis man vil køre wasted spark ?

Morten VJ skrev:
Begge senarier kræver desværre at man bliver nød til at kunne læse ledningsdiagrammer.


Hmmm :roll:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 15:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
warp skrev:
Grunden til at MS udviklerne helst vil anvende de interne kredsløb som tændingsmodul tror jeg er fordi det er meget nemmere at supportere i forhold til alle mulige mærkelige tændingsmoduler fra mange forskellige biler, som hvis de bliver koblet forkert op kan brænde MS boksen af. Fx.hvis man kommer til at bytte om på opsætningen af inverterede og ikke inverterede tændingssignaler.

/Jacob


Er det lige så nemt at brænde noget af med eksterne moduler ?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 15:13 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Hvad tænker du på? ...om eksterne moduler kan ødelægge MS boksen eller?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 15:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
wbx manden skrev:
Morten VJ skrev:
Spørgsmålet er bare har du behov for en doppelt spole tænding, som betinger en masse hovedbrug, og eksperimentering.


Hvilke eksperimenter og tankevirksomhed er det ?
Er det ikke bare plug 'n play også rock 'n roll derud af :mrgreen:

Hvad er alternativerne til doppeltspole, hvis man vil køre wasted spark ?

Morten VJ skrev:
Begge senarier kræver desværre at man bliver nød til at kunne læse ledningsdiagrammer.


Hmmm :roll:


4 enkeltspoler, og et passende modul.
Eller 4 enkelt spoler med indbygget modul.
De største går på indstilling af kamvinkel/dwell,

Og i dit tilfælde at læse diagrammer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 16:23 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
warp skrev:
Hvad tænker du på? ...om eksterne moduler kan ødelægge MS boksen eller?


Ja!

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2007, 16:27 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Morten VJ skrev:
4 enkeltspoler, og et passende modul.
Eller 4 enkelt spoler med indbygget modul.
De største går på indstilling af kamvinkel/dwell,

Og i dit tilfælde at læse diagrammer.

MVH

Morten


Ok, det vil altså sige jeg skal "aktivere" spark A, B,C og D når der anvendes 4 enkeltspoler ? ala COP setup på MSNS-extra siden?

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team