Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 23:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Mit spjældhusprojekt er på banen, bilen starter, kører, rimeligt fornuftigt endda - men skal trimmes til alpha-N viser det sig ret hurtigt.
I tomgang kan den da godt holde 60 kpa eller sådan noget, men samme sekund jeg bare OVERVEJER at kigge på gaspedalen så er det 85+.
Det kommer ikke som den store overraskelse, så jeg var ret hurtigt ude til at skifte til Alpha-N, og det var så noget mere manerligt.

Nu skal den så snart trimmes sådan helt rigtigt - men hvad er der af fif for at trimme Alpha-N?

Jeg har tidligere trimmet Speed-Density dels som to-mandsløsning, og senere via MegaLogViewers analyse-del hvor jeg kunne nå et rimeligt fornuftigt map på egen hånd bare ved at køre rundt.

MegaLogViewer er vel ikke en mulighed med Alpha-N - eller hvad? (Nu jeg tænker over det så kunne det vel godt være?)

Vil det være naturligt at visse områder slet ikke rammes når man kører på vejen? Eller skal man have gang i rullefeltet med bremse for at ramme "alle" felter (hvilket ikke ubetinget er nødvendigt antager jeg)?

Er det en fidus at bruge alle gear for at ramme alle områder? Det vil jo være forskel på hvor meget spjældvinkel der skal til for at ramme f.eks. 2500 rpm i 1. gear og i 5. gear.

Nu er min bil meget lavt gearet (motorsport) så der er ikke helt så meget variation.

Kom glad med guldkorn :D - på forhånd tak.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Problemet med alpha-n er tit kørbarhed i det lave område. Da du ikke har så meget brug for det, så er det jo "nemt".

MAP baseret er for mange mennesker "intuitivt rigtigt". AlphaN er en noget anden sag, så husk hele tiden: Stol på hvad målingerne fortæller dig. Mappet kommer nok til at se "forkert" ud, men husk at stole på målingerne!

Du kommer nok til at relokalisere dine bins nogle gange når det er første gang, men det er prisen. Du vil nok opdage at nogle steder i mappet kommer du til at køre både i cruise og under acc. men igen, bilen skal jo ikke cruise, såe...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Herning
Jeg har skiftet fra SD til Alpha N på min motorcykel
og det virker 112%

mht hvordan du trimmer ind så skal man åbenbart sigte på en lidt federe blanding nede i små åbninger og lave omdrejninger end man ellers ville forsøge at ramme med SD og ATF

OG

du kan bare editere (med notepad) i kolonne overskrifterne i log filen og bytte rundt på TP og MAP
så kan du bruge megalogviewer fuldstændigt som normalt

- se det var et rigtigt godt råd ... jeg selv fik den gang ;)

mvh Lars

og jeg fik i første forsøg (på rullefeltet)
løftet motoren fra 102 til 125 baghjuls heste og fra 91 til 111 nm fra da den havde Karburatorer

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Herning
og en lille tilføjelse

jeg havde laptoppen på tanken og et AFR ur at kigge på (i instrumenteringen)

tog nogle ture med helt fastholdt gas hånd
altså accelleration ved 4% 6% 8% 10% TPS
holdt øje med hvad AFR sagde ved de forskellige omdrejningstal
og rettede dem ind - det er nemt og hurtigt og giver lidt kørbarhed

dernæst gik jeg over til at forsøgsvis give 15% 20% 30% TPS
hvor jeg lagde mærke til hvad den sådan ca gav når jeg fulgte "den grønne bold" altså hvad AFR sagde i hvilket kryds

placerede mig i et af de kryds jeg ville trimme og forsøgt derefter at "ramme" det med brug af gas og omdrejninger og kiggede så hurtigt hvad den sagde - kunne jeg "shift"+"op eller ned" mens den var der gjorde jeg det

herefter gik jeg over til tricket med at bruge megalogviewer som jeg var fortrolig med - med min opstart med SD
da man ikke kan holde styr,laptop og øjne fast ved TPS > 30% :roll:
og her igen tog jeg nogle accellerationer med forholdsvis ensartet acc.

men jeg havde ikke rettet mit AFR map til at skulle blive federe ved lav åbning og omdrejning hvorfor jeg skulle rette dem tilbage hver gang - nu har jeg rettet mit AFR map ind i området så jeg bare kan bruge megalogviewer - MEN NU ER DET VINTER :grr:

men det var faktisk nemmere at side og rette direkte, men det er jo ikke alle områder man kan det i

SD er nemt at holde i de forskellige bins og hvis der var en løsning med SD under 93kpa og AN over så tog jeg den, men nu må jeg se hvordan vinterprojektet med tændingsstyring går inden jeg prøver mere

mvh Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time