Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
adaptive motorstyringer "self learning" http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=21147 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Jandk [ 09 okt 2008, 16:40 ] |
Titel: | adaptive motorstyringer "self learning" |
Jeg har LÆST om motorstyringer der har en feature hvorved man den på egen hånd kan tilrette mappet ud fra mapperens ønskede værdier. Jeg forstår det som at man sætter nogle ønsket værdier (gætter på f.eks et afr tal på 14.7) i et bestemt område, og så kører man en/flere ture indtil man accepterer. Er det korrekt forstået?? Er det sikkert nok ( man kigger jo selv med hele tiden) ??? Syntes at have forstået det osse kan gøres problemfrit med ladetryk ??? |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 okt 2008, 17:15 ] |
Titel: | |
Se, nu bliver det jo ikke mere præcist end lambdasensoren fortæller den, + den AFR værdi du bestemmer den skal have. Da en VE tabel er ganske tæt knyttet op af det AFR forhold du vil ende med, hvori består så forskellen om du vælger et AFR forhold ved en given belastning, ELLER om du vælger en bestemt VE ved en given belastning? "autotune" funktionerne er sjældent så intelligente at de faktisk kan finde det forhold motoren skal køre efter. De finder istedet det forhold BRUGEREN har bestemt de skal finde, og hvori består så gevinsten? Har ved flere lejligheder bevist at man kan indkøre en motor manuelt LANGT hurtigere end du kan bestemme AFR forholdet og "autotune" dig til resten. Nok det største problem med autotunefunktionerne er at folk ikke længere får følingen med hvad der sker, og bare tuner efter en AFR tabel de har downloadet på nettet, fra en motor der var "næsten" magen til. Burn Motherfucker synger motorstyringen til mekanikken, imens brugeren piller ved sin PC..... Sikker? Start fra bunden, og få en fornemmelse for hvordan det virker, og glem autotune til at begynde med. Trim lidt af gangen, voks med opgaven, og start med at få motoren til at fungere i tomgang, dernæste i alm. tøffe-til-bager tempo, og gradvist mere og mere effekt, altimens du timmer VE til en værdi der giver det AFR forhold du skal bruge. En motorstyring er ikke en universal blackbox der ukritisk kan tæskes på hvadsomhelst og ved et tryk på autotune lige programmere sig selv på 10km. Det er langt det bedste for både ejer og bil at man har fået lov at vokse med opgaven. |
Forfatter: | Jandk [ 10 okt 2008, 08:05 ] |
Titel: | |
Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det ![]() ![]() Når min tid kommer.. og det gør den ![]() Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!! Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist??? |
Forfatter: | HenrikGM [ 10 okt 2008, 13:58 ] |
Titel: | |
Jandk skrev: Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det
![]() ![]() Når min tid kommer.. og det gør den ![]() Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!! Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist??? VE tabel: VolumetriskEffektivitet. Mere VE= mere effektiv motor=> højere luftfyldning og (SOM REGEL) også et højere forbrug(for en given størrelse cylinder) Autotune: Nu skal vi lige snakke om det samme; Snakker vi om at finpudse på et grundmap der stort set passer, altså korrektion fra feks 14,6 til 14,7? Eller snakker vi om at tage en motorstyring på default opsætning, uden mapning overhovedet, klikke på autotune, og så drøne afsted? |
Forfatter: | Jandk [ 11 okt 2008, 06:55 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Jandk skrev: Nu er jeg ikke SÅ velbevandret i mapning, og pt er min motorstyring ikke programmerbar, så jeg har slet ikke rodet med det ![]() ![]() Når min tid kommer.. og det gør den ![]() Alt det du skriver lyder jo mere end logisk, og ja netop voks med opgaven istedet for at lade den gøre det automatisk (hvis den kunne) tilmed hvis det så osse går hurtigere manuelt!! Jeg blev bare nysgerrig om såen noget "self learning" engine management var til noget.. eller det bare er lidt poppet. Men som jeg forstår dig kan det godt virke(bare ikke hurtigt og præcist) hvis man ikke har mod på at hive bærbaren med ud i bilen, dag efter dag for at ramme det ønsket afr tal HELT præcist??? VE tabel: VolumetriskEffektivitet. Mere VE= mere effektiv motor=> højere luftfyldning og (SOM REGEL) også et højere forbrug(for en given størrelse cylinder) Ahaa. tak Autotune: Nu skal vi lige snakke om det samme; Snakker vi om at finpudse på et grundmap der stort set passer, altså korrektion fra feks 14,6 til 14,7? Eller snakker vi om at tage en motorstyring på default opsætning, uden mapning overhovedet, klikke på autotune, og så drøne afsted?Pas!! aner det ikke..det fortæller artikler/reklamer osv ikke noget om, men jeg går ud fra vi snakker finpudse et grundmap, og at det er det der er ideen i det. |
Forfatter: | HenrikGM [ 11 okt 2008, 07:27 ] |
Titel: | |
Jandk skrev: [?Pas!! aner det ikke..det fortæller artikler/reklamer osv ikke noget om, men jeg går ud fra vi snakker finpudse et grundmap, og at det er det der er ideen i det. [/quote]
Se, så snakker vi jo om en motor der er 99% perfekt indkørt, og for at trimme de sidste variationer væk, feks ændring i massefylde på bensin, etc. SÅ kan du bruge autotune, meeen medmindre du laver en bil der skal køre efter en euronorm, så er det ikke så interessant for langt de fleste. Step by step. Start med at komme til de 99% indkørt bil, så er jeg ret sikker på resten giver sig selv. |
Forfatter: | Jandk [ 11 okt 2008, 08:33 ] |
Titel: | |
Det bliver så spændende når den tid kommer.. engang ![]() Tak |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |