Powerforum
http://www.powerforum.dk/

MS1 Extra - tomgangsmotor
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=24947
Side 1 af 1

Forfatter:  Wildert [ 17 sep 2011, 17:28 ]
Titel:  MS1 Extra - tomgangsmotor

Halløjsa.

Jeg er ved at overveje at skulle smide en eller anden form for luftstyring/tomgangsmotor på min VW 1.8 16V-kværn (efter at have undværet i 6 år eller hvor meget det nu er :-)).

Valget står mellem den gammeldags tilskudsventil der fungerer med en bimetalfjeder, og altså er blandet helt udenom motorstyringen, eller den originale tomgangsmotor fra kværnen - en 3-ledningers Bosch.

Umiddelbart ville jeg helst have den originale på, da jeg så forestiller mig at kunne køre med aktiv tomgangsstyring - men så sad jeg og læste på MSnS-Extra manualen, og her står at aktiv styring er for 2-ledningers solenoider.
3-ledningers kan bruges til "warm-up-mode", som i bund og grund er en gradueret udgave af den oprindelige styring der åbner for ekstra luft når motoren er kold.

Og her knækker min film lidt - for hvis man kan køre med warm-up-mode med 3-ledningers - hvorfor kan man så ikke også køre aktivt mode med en 3-ledningers? I begge tilfælde bruger man da noget PWM som jeg har forstået det.

Er det en lidt dårlig formulering af manualen, eller?

Forfatter:  Morten VJ [ 17 sep 2011, 17:44 ]
Titel: 

I en med en spole sidder der en fjeder der lukker stemplet.
I en med t spoler er der en åbne og en lukke spole, det nemmeste er at bruge en passende modstand til lukke spolen, og bruge den som en med en spole.
Eller lave en kreds der inverterer pwm signalet.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 17 sep 2011, 21:47 ]
Titel: 

Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.

Forfatter:  Wildert [ 17 sep 2011, 22:09 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.


Den er jeg nok nødt til at få forklaret lidt nærmere mht. forbindelser - ellers bliver det med modstanden :-).

Jeg kunne i øvrigt se under hardware-delen at der var masser af info om Bosch 3-wire - inkl. at den sagtens kører under closed loop osv.

Så med mindre at det primære problem er "eleganthed", så tænker jeg at "tried, true and very well documented" falder mig mere interessant.

Forfatter:  HenrikGM [ 18 sep 2011, 07:53 ]
Titel: 

Jeg kan prøve at se om jeg kan finde et diagram et sted hvis du vil prøve det. Det er ikke raketvidenskab.

Det virker på den måde at du sender din pwm firkant ind på indgangen, og så deler den den negative og den positive del op på hver sin udgang. En slag H-bro.

Så når den er negativ er det udgang A der trækker, og når den er positiv er det udgangB der trækker. Så ånber og lukker ventilen med størst mulige kraft(bedst kontrolleret)

Forfatter:  HenrikGM [ 18 sep 2011, 08:00 ]
Titel: 

primær problem er at lukkekraften varierer ifht hvor ventilen er. Dvs du skal kompensere for det i settings, aka kan være en "sjov" oplevelse, især hvis man har god tid. :twisted:

Forfatter:  Morten VJ [ 18 sep 2011, 15:27 ]
Titel: 

Her er et diagram.
http://www.glensgarage.com/3wire/Idle-C ... ematic.pdf
Ganske simpelt faktisk :)

MVH

Morten

Forfatter:  Jesper H [ 18 sep 2011, 18:28 ]
Titel: 

Her som et kit :) http://www.glensgarage.com/catalog/wire ... -p-79.html Har brugt det og det virkede fint efter man havde leget lidt med det :)

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/