Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 08:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ud fra 1. halvdel af arkivet, så passer et torsen 411 spær både 1030 og 1031. Det spær var med dobbeltsnekke og fåes ikke mere. Er afløst af torsen588 der nu er billet steel og med 3 snekker. Skulle være ret solidt.

Hvis dit bagtøj er med elektrisk speedodrev, så skal carrieren bearbejdes en smule for at få det til at passe.

Angiveligt er alle volvos drev passende på volvos egen carrier(kun en carrier). Man har tilsyneladende vlagt at lave en smallere carrier, og optage forskellen i bredden på kronhjulet.
Det gør så at std Dana30 kun passer v. bestemt gearing, da Dana30 har mindst 3 forskellige carrier, med 3 forskellige flangeplaceringer.

Forskellen er så lille at du ville kunne shimse den ene vej, og alternativt dreje flangen smallere den anden vej.

2.halvdel senere.......

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 10:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
det jeg har er der ingen føler i.
Det torsen 588 er det lamell spær ? og hvad med % ? .
vil ikke have et med 75 %


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 13:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
torsen er et princip for sig selv og låser i et forhold...-mener det er 6/1.

hvis du holder på is med venstre og kan overføre 10nm med 60rpm kan højre aflevere 60nm med 10rpm.

ret mig hvis jeg roder men det er sådan jeg husker det

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 15:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nej, det er ikke lamelspær, men et momentafhængigt spær.

Ligesom på mange nyere biler, de har ofte torsenspær.

Jeg ved at flere kører med 588 i gadebiler, uden at deres kørbarhed er tabt.

Modsat lamelspær, så låser dette mere og mere jo mere moment du vil overføre.

Futter du stille og roligt rundt spærrer det kun lidt, men harver du afsted for fuld knald, så skulle det låse ret godt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 15:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mertz; Har du værktøj til at "åbne" huset så du kan trække carrieren ud af klokken?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 16:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
hvad vil du se når jeg tager det ud ???
Jeg vil gerne have et spær der ikke er nogle problemer med at køre på gaden med[/b]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 18:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det tror jeg såmen hellerikke der er problemer med.

For mig at se er der to muligheder til et spær:

1. klassisk lamelspær

2: Moderne Torsenspær. Supra (iflg lqs), seat, og masser af andre mærker er oem monteret med torsenspær.

Så for mig at se er der ingen problemer med 588 spæret. Jeg får selv et hjem, du er velkommen til at komme og se det med egne øjne, men om det er fremragende at køre med skal jeg ikke udtale mig om endnu.

Jeg vil såmen ikke se noget specielt, men jeg fiskede efter om du havde det specialværktøj der skal til for at kunne åbne klokken nok til at pille carrieren ud. Huset skal "strækkes", ellers vil det ikke slippe carrieren. Jeg havde skumle bagtanker med måske at kunne låne "strækkeren", hvis du havde den.... :roll:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 19:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
Nej jeg har ikke noget til at skille det af, er det for at pille planet hjulene ud, er det det du skal bruge værktøj til ???

Det torsen spær, er det andre planet hjul med nogle fjedre


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 21:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mertz skrev:
Nej jeg har ikke noget til at skille det af, er det for at pille planet hjulene ud, er det det du skal bruge værktøj til ???

Det torsen spær, er det andre planet hjul med nogle fjedre


Du er tvunget til at "udvide" huset med et stykke specialværktøj, ellers kan du ikke pille "klumpen" eller carrieren ud af huset. Lejerne er forspændte aksialt af huset, så den slipper ikke huset fordi du piller lejeoverfaldene af. (ihvertfald ikke de to jeg har, og OEM GreenManuals siger også det samme)

Torsenspæret er med snekkespær. Slet ingen traditionelle planethjul og fjedre. Stigningen på snekken plus snekkens forspænding er afgørend efor spærreevnen.

Jeg har lige fået mail fra producenten.....han kan ikke helt 100% afgøre hvorfor han mener 588 kun passer 3.73 og opefter, men jeg kan se i arkivet at andre har brugt forgængeren(411) med 3.31. Det _ser ud_ til at volvo blot ændrede tykkelsen på ringhjulet, og beholdt carrieren med samme flange hele vejen igennem.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2007, 22:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
det vil sige, vi ved ikke om det torsen passer i et 3,15 ellr3,54
Hvad kan man få et torsens spær til.

har også fået en mail fra ham svenkeren, han skriver at hans spær passer i alle 1030 og 1031.

Hvis jeg skal finde ud af om mit er et 1031.

Kan kun finde et sted der står ET 31


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team