Påsvejsning af jern flange på støbejerns manifold. Hvordan??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
vognbjerg
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Geografisk sted: dk

#11 Indlæg af vognbjerg »

der er nu ingen trylleri ved at svejse i støbegods...

har man basiske elektroder er det ok..
har man en co2 svejser er der lgeså ok..
har man en tigsvejser er er det også ok og man sikker på at kunne finde arbejde til de kolde vinteraftner..

det eneste der er specielt ved støbegods er det samme som med meget andet jern.. nemlig at spændninger ikke er det bedste..

det er fint nok at varme emnet op ... men der er ingen plan i at gøre det før man svejser... det er bagefter svejsning at spændnigerne skal væk...

så .


slib rent
slib en ekstra gang for at være sikker på at du fik alt det løse inde i revnen/flængen væk...

indstil svejser så kraftigt at den kan smelte godset i kanterne (antager at emnet er flækket helt og du har slebet et spor så der er hul igennem..)

så er det bare at begynde at mure med bagud overlap altså gode massive overlappende hæftninger.. men så store at du smelter det ud i støbegodset... efterhånden som du kommer frem klapper du efter med en hammer... "løber"flængen må du over og stoppe den på samme måde som skrevet før.. når du er færdig kan du køle den af på en time eller en dag.. er der spændinger tilbage er de der også i morgen og om 14dg..

du KAN godt varme den op så den er rødglødene og køle den af igen er der spændinger, vil de stadig være der .. det er nemli det der en af de få egenskaber støbegods har.. det kan tåle at blive forfærdeligt varmt uden at begynde at arbejde.... værende både god og dårlig egenskab.. godt når det virker skidt nå det ikke gør.... godt når du skal svejse for der er ikke så stor chance for at lave spændniger... skidt -når spændnigerne opstår flækker lortet (og det er så derfor du sidder og læser her nu.)

når du så forresten sidder og svejser og klapper med hammeren så er det jo din nye svejsning du skal fjerne spændniger fra.. spændnigerne fra støbegodse ER jo rettet ved at den flækkede...


der er jo heldigvis mange forskellige måder at gøre tingene på.. i min verden er det bare med ikke at bruge for meget tid på unødvendige gøremål..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

Finten i disse meget generelle råd er at der findes hundredevis af støbegods legeringer.

Gående fra meget let svejsbart, til aldeles umuligt at svejse i, uanset metode.

Fælles for al rep. svejsning er at man skal vide hvad man svejser i. Det ved man typiskt aldrigt, så det bliver en kombination af erfaring og godt håndværk. Med øvelse kan man få en ide ved at se på slibegnisterne, om hvad det er man skal reppe på...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
vognbjerg
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Geografisk sted: dk

#13 Indlæg af vognbjerg »

vil nu vove at påstå at de fleste ting nu om dage er til at svejse i

det er klart.. får du fat i en polsk havelåge fra 70-80´rne med 50%malm og 1%jern og 49kul så er det nok ikke svejseværket du skal have fat i . men gevind tap og lapper :D

men rigtig ... når du kigger på støbekornene kan man såen ... med et forholdsvis trænet øje se om det er noget man skal arbejde videre i ligner det noget der er støbt af slyngrenserkorn ville det MÅSKE være lodde grejet man skulle finde frem istedt (ikk lodde kolbe og tin )
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Det er sjovt, jeg kigger af ogtil på støbte emner der ikke rigtigt har kunnet holde til det de blev brugt til. De har det tilfælles at materialet idag ikke BEHØVER være bedre end det du kunne få før kineserne gik amok, nærmere tværtimod faktisk.

Svejsbarhed kan være alt mellem himmel og jord, men manifolde er generelt blevet mere svejsbare end de var i -70erne.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar