Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jul 2025, 19:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hejsa. Vores 207 Turbo er pt. på 190hk samt 290nm. Hvis vi kan når at skrabe 20kg sammen til næste år, hvad skal pengene så bruges til, for at få mest ud af det? Og nej, det er ikke noget jeg selv skal lave, det bliver Klaus fra Entech. Jeg havde forstillet mig en ny og større IC med ny rørføring, samt andet forrør og ny indkøring, men vil meget gerne have nogle forslag herfra inden for de 20kg. Fyr løs...

Mikael

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

hvad bruger du bilen til?

hverdagsbrug og lidt lyskryds fis?

Titel: Re: a
Nyt Medlem

tonnilerche skrev:
hvad bruger du bilen til?

hverdagsbrug og lidt lyskryds fis?

Har den som "legetøj" og bliver ikke brugt om vinteren. Hvad tænkte du da på?

Mikael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Og med "legetøj" mener du :?:
A: dørtræks blingmobil
B: quarter mile bitch
C: trackday slave

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wankel skrev:
Og med "legetøj" mener du :?:
A: dørtræks blingmobil
B: quarter mile bitch
C: trackday slave

D:trailer queen.

Admin
Admin

mikael pug 207 GT skrev:
Hejsa. Vores 207 Turbo er pt. på 190hk samt 290nm. Hvis vi kan når at skrabe 20kg sammen til næste år, hvad skal pengene så bruges til, for at få mest ud af det? Og nej, det er ikke noget jeg selv skal lave, det bliver Klaus fra Entech. Jeg havde forstillet mig en ny og større IC med ny rørføring, samt andet forrør og ny indkøring, men vil meget gerne have nogle forslag herfra inden for de 20kg. Fyr løs...

Mikael

Same story.... Flowet standard i manifolde på 207 er som 406 = målrettet mod kvinder i myldretrafik (moment ved lave omdrejninger).

Lad mig gætte...Du har med garanti kastet dig ud i chipning på din standard manifold og turbo og søger nu lavere ladelufttemperatur i håb om betydelig hop på skalaen, gerne 250hk. Er den helt ved siden af??

Alt handler om flow. Hvis du vil ofre flere penge så hedder den forfra med ny manifold og gerne motorstyring i min verden. Du er i toppen af hvad du kan presse ud af dit nurværende flow uden at skal lave operationer som kræver tid, engagement og penge. Bottom line er, at din manifold (turbo snakker vi slet ikke om) ikke er op til mere (igen som jeg ser det), din chipning har givet dig hævet ladetryk (forstærket af varm ladeluft) og din tænding (chip) er lagt alt for konservativt ud for at kompensere for detonation - MBT nås ikke hvor det er sjovt. Alt sammen grundet proppen/modstanden i den konservative OEM manifold... (igen turbo ikke nævnt...over skulderen med den)

Start derfor med manifold, (snak evt. med ravnen) herefter vurder resten (turbo, ic, dyser mm.) ud fra dine ønsker. Vær klar over at skal andre montere sådanne stumper i motorrummet så løber taksameteret og anden manifold som udgangspunkt betyder ommøblering af motorrum...

At du vil ofre penge på ic og anden rørføring er styling indtil du får skabt ordentlig hul igennem....

Nyt Medlem

JakobM skrev:
mikael pug 207 GT skrev:

Mikael

Same story.... Flowet standard i manifolde på 207 er som 406 = målrettet mod kvinder i myldretrafik (moment ved lave omdrejninger).

Lad mig gætte...Du har med garanti kastet dig ud i chipning på din standard manifold og turbo og søger nu lavere ladelufttemperatur i håb om betydelig hop på skalaen, gerne 250hk. Er den helt ved siden af??

Alt handler om flow. Hvis du vil ofre flere penge så hedder den forfra med ny manifold og gerne motorstyring i min verden. Du er i toppen af hvad du kan presse ud af dit nurværende flow uden at skal lave operationer som kræver tid, engagement og penge. Bottom line er, at din manifold (turbo snakker vi slet ikke om) ikke er op til mere (igen som jeg ser det), din chipning har givet dig hævet ladetryk (forstærket af varm ladeluft) og din tænding (chip) er lagt alt for konservativt ud for at kompensere for detonation - MBT nås ikke hvor det er sjovt. Alt sammen grundet proppen/modstanden i den konservative OEM manifold... (igen turbo ikke nævnt...over skulderen med den)

Start derfor med manifold, (snak evt. med ravnen) herefter vurder resten (turbo, ic, dyser mm.) ud fra dine ønsker. Vær klar over at skal andre montere sådanne stumper i motorrummet så løber taksameteret og anden manifold som udgangspunkt betyder ommøblering af motorrum...

At du vil ofre penge på ic og anden rørføring er styling indtil du får skabt ordentlig hul igennem....

Tak for svar Jakob :D Er det kun udstødningsmanifolden du mener, eller :?: Ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke værdiløst, eller næsten, at få lavet en ny ud manifold, og så montere standart turboen bagefter :?: Den originale IC er jo på størelse med den fra en HDI= meget lille. Efter et par min. i tomgang og så en ny måling, havde den tabt ca 5 hk og noget moment, det må da være pga. af alt for lille IC bla. Selvfølgelig ville jeg da gerne som de fleste have 300+hk, men det når jeg jo nok ikke for de 20kg, når jeg ikke selv roder med det. Jeg havde et håb om at komme fra de 190hk til ca 210hk med de ting jeg skrev, hvad siger du til det :?: Håber på at høre lidt mere fra dig :D

Mikael

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
En mere effektiv intercooler, er vel altid et plus!?
Hvis indsugningsluften er koldere, vil tændingen vel stille sig én grad eller to frem. Bare for lige at give et ex. så giver det rundt regnet 15-20 hk at skifte den originale intercooler på Opel´s C20let med den 9l som EDS sælger. Disse gevinst sker uden yderligere modifikationer, eller hævning af ladetrykket.
Men det gælder vel med, at gøre op med sig selv, hva ønskerne til bil/effekt er. Hvis du ønsker ønsker løbende at modificere bilen over tid, så skal man jo starte helt fra bunden af (og så er der jo mange/dyre ting, som skal skiftes).
Hvis du ikke ønsker at bruge flere end de 20.000,- du nævner, så kan jeg ikke se, at pengene er brugt forkert på en bedre intercooler.

Titel:
Nyt Medlem

Lindahl007 skrev:
Hvis indsugningsluften er koldere, vil tændingen vel stille sig én grad eller to frem. Bare for lige at give et ex. så giver det rundt regnet 15-20 hk at skifte den originale intercooler på Opel´s C20let med den 9l som EDS sælger. Disse gevinst sker uden yderligere modifikationer, eller hævning af ladetrykket.
Men det gælder vel med, at gøre op med sig selv, hva ønskerne til bil/effekt er. Hvis du ønsker ønsker løbende at modificere bilen over tid, så skal man jo starte helt fra bunden af (og så er der jo mange/dyre ting, som skal skiftes).
Hvis du ikke ønsker at bruge flere end de 20.000,- du nævner, så kan jeg ikke se, at pengene er brugt forkert på en bedre intercooler.

Tak for svar. Flere råd modtages gerne. Vil jeg ikke få noget ved at montere en GT2860rs på OEM. manifoldet :?: Tænkte på om man kunne bearbejde den originale manifold for ok flow :?: Kiggede lidt i motorrummet idag da jeg vaskede den, og der er bare ikke noget plads i sådan en. Oem manifolden samt turbo sidder kun et par cm fra køleren :?

Mikael

Titel:
Admin
Admin

Lindahl007 skrev:

Det er slet ikke sikkert indsugningstemperaturen hjælper på detonationen/tændingsindstillingen her. Modtrykket fra "proppen" som ryger tilbage i forbrændingskammeret når der er overlab på knasten, vil stadig være der. Når en restriktiv manifold og turbo er lagt hårdt ud i ladetryk og effekttivitet nærmer sig (eller er langt over) surgelinjen på turboen, så mener jeg det er spild af penge at ofre yderligere tusinde kroner på at sætte ind det forkerte sted.

20kg er mange penge - rigtig mange hvis brugt rigtigt. Stillet på spidsen kan de bruges dårligt på 10hk og rigtigt på 100hk.

Intercooler og trykrør hjemmemonteret eller ej, skal ikke koste 20kg.
Du jagter 210hk dvs. 20hk ekstra. Hvis det er dit mål, så ville jeg holde mig til de 190hk. I min verden er du som sagt kommet til et punkt hvor du skal tage beslutning om at træde ind i +200/300hk-fornøjelserne og rækker "tisibukserne" løsningen ikke mere (chip), så er der ingen vej uden om manifold og turob.

Og til dit spørgsmål om en GTXXX turbo vil hjælpe på din OEM manifold. Så i realiteten nej og i bedste fald kun alt for lidt i forhold til pengene og tabt potentiale. Du kan endda opleve mindre effekt, hvis du køber den for stor. Du har kun flow ved lav-middel omdrejninger og herover har du proppen og heraf flow og detonation problemmet. Der er rigtig mange pugejere som har kastet kroner efter dyre turboer, men ikke skænket manifolden en tanke. Jeg har ikke hørt om nogen som er landet på mere end 220 hk på 406 manifold uanset turbo. Typisk 1.5 ladetryk og vel +3bar modtryk. Mindre eller samme ladetryk på helt samme motor laver 280-300hk med rigtig manifold og GT2860RS turbo. Det giver lidt stof til eftertanke...specielt når der skal hives 20hk ud af en chippet motor med OEM PSA turbomanifold. Det hele gælder om at holde modtrykket på ud-manifoldssiden så tæt på ladetrykket på ind-manifoldsiden. Og skal der virklig laves høje litereffekter så er modtrykket under. Du kan også godt glemme at køre med de sjove knaster så længe der er højt modtryk. Ladetryk henover ventilerne køler, men den anden vej (modtryk/prop) opvarmer og skaber detonation.

Nu har du selv erfaret pladsrestriktionerne i din 207. Dvs. en ny manifold og turbo kræver kreativ indretning/ommøblering. Og her er det taksameteret kan løbe stærkt hvis du ikke selv er en "true" GF'er og til sorte fingre i garagen. Så skal du nok kigge efter mere end de 20kg. Du kan selvfølgelig prøve med optimeret ic, men det er med risiko for at blive slemt skuffet med dit nuværende setup. En god IC er dog altid en god fremtidsinvistering....

Mit råd er ny manifold, ny turbo og start derfra.

Det skal dog siges at mine antagelser på 207 motoren alene bygger på billeder jeg har set af specielt manifold. Den er ikke blevet "kønnere" siden 406 OEM manifolden...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time