Lindahl007 skrev:
En mere effektiv intercooler, er vel altid et plus!?
Hvis indsugningsluften er koldere, vil tændingen vel stille sig én grad eller to frem. Bare for lige at give et ex. så giver det rundt regnet 15-20 hk at skifte den originale intercooler på Opel´s C20let med den 9l som EDS sælger. Disse gevinst sker uden yderligere modifikationer, eller hævning af ladetrykket.
Men det gælder vel med, at gøre op med sig selv, hva ønskerne til bil/effekt er. Hvis du ønsker ønsker løbende at modificere bilen over tid, så skal man jo starte helt fra bunden af (og så er der jo mange/dyre ting, som skal skiftes).
Hvis du ikke ønsker at bruge flere end de 20.000,- du nævner, så kan jeg ikke se, at pengene er brugt forkert på en bedre intercooler.
Det er slet ikke sikkert indsugningstemperaturen hjælper på detonationen/tændingsindstillingen her. Modtrykket fra "proppen" som ryger tilbage i forbrændingskammeret når der er overlab på knasten, vil stadig være der. Når en restriktiv manifold og turbo er lagt hårdt ud i ladetryk og effekttivitet nærmer sig (eller er langt over) surgelinjen på turboen, så mener jeg det er spild af penge at ofre yderligere tusinde kroner på at sætte ind det forkerte sted.
20kg er mange penge - rigtig mange hvis brugt rigtigt. Stillet på spidsen kan de bruges dårligt på 10hk og rigtigt på 100hk.
Intercooler og trykrør hjemmemonteret eller ej, skal ikke koste 20kg.
Du jagter 210hk dvs. 20hk ekstra. Hvis det er dit mål, så ville jeg holde mig til de 190hk. I min verden er du som sagt kommet til et punkt hvor du skal tage beslutning om at træde ind i +200/300hk-fornøjelserne og rækker "tisibukserne" løsningen ikke mere (chip), så er der ingen vej uden om manifold og turob.
Og til dit spørgsmål om en GTXXX turbo vil hjælpe på din OEM manifold. Så i realiteten nej og i bedste fald kun alt for lidt i forhold til pengene og tabt potentiale. Du kan endda opleve mindre effekt, hvis du køber den for stor. Du har kun flow ved lav-middel omdrejninger og herover har du proppen og heraf flow og detonation problemmet. Der er rigtig mange pugejere som har kastet kroner efter dyre turboer, men ikke skænket manifolden en tanke. Jeg har ikke hørt om nogen som er landet på mere end 220 hk på 406 manifold uanset turbo. Typisk 1.5 ladetryk og vel +3bar modtryk. Mindre eller samme ladetryk på helt samme motor laver 280-300hk med rigtig manifold og GT2860RS turbo. Det giver lidt stof til eftertanke...specielt når der skal hives 20hk ud af en chippet motor med OEM PSA turbomanifold. Det hele gælder om at holde modtrykket på ud-manifoldssiden så tæt på ladetrykket på ind-manifoldsiden. Og skal der virklig laves høje litereffekter så er modtrykket under. Du kan også godt glemme at køre med de sjove knaster så længe der er højt modtryk. Ladetryk henover ventilerne køler, men den anden vej (modtryk/prop) opvarmer og skaber detonation.
Nu har du selv erfaret pladsrestriktionerne i din 207. Dvs. en ny manifold og turbo kræver kreativ indretning/ommøblering. Og her er det taksameteret kan løbe stærkt hvis du ikke selv er en "true" GF'er og til sorte fingre i garagen. Så skal du nok kigge efter mere end de 20kg. Du kan selvfølgelig prøve med optimeret ic, men det er med risiko for at blive slemt skuffet med dit nuværende setup. En god IC er dog altid en god fremtidsinvistering....
Mit råd er ny manifold, ny turbo og start derfra.
Det skal dog siges at mine antagelser på 207 motoren alene bygger på billeder jeg har set af specielt manifold. Den er ikke blevet "kønnere" siden 406 OEM manifolden...