underkomprimerede motor?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

underkomprimerede motor?

#1 Indlæg af JerrilD »

Har kigget på en motor til AX´eren. Kan få den billig.
han skriver: den underkomprimerede, så der skal nok nye stempelringe eller olietyve i den.
men det var kun når den fik FULD æder i de HELT høje RPM.

men han har kvitt. på fuld renovering(stempler + ringe + ventiler osv) fra randers cylinder service, men det virkede ihvertfald ikke

Men han skrive også: men har senere fundet ud af det muligvis er tændingsmodulet så den kun gik på 2cyl.


Er det noget i ville holde jer fra eller er det noget man selv kan lave?

Nogen der kan komme med et bud på hvad det kan være?

Drejer sig om en AX GTI/106XSI motor. TU3J2Z
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: underkomprimerede motor?

#2 Indlæg af BANDIT »

JerrilD skrev:Har kigget på en motor til AX´eren. Kan få den billig.
han skriver: den underkomprimerede, så der skal nok nye stempelringe eller olietyve i den.
men det var kun når den fik FULD æder i de HELT høje RPM.

men han har kvitt. på fuld renovering(stempler + ringe + ventiler osv) fra randers cylinder service, men det virkede ihvertfald ikke

Men han skrive også: men har senere fundet ud af det muligvis er tændingsmodulet så den kun gik på 2cyl.


Er det noget i ville holde jer fra eller er det noget man selv kan lave?

Nogen der kan komme med et bud på hvad det kan være?

Drejer sig om en AX GTI/106XSI motor. TU3J2Z


Hvad er symptomerne

Hvis den underkomprimere så skyder den oliepinden op som regel, eller fylder krumtap´s udluftningen op med olie, skyder olieproppen af osv hvis det er slemt.

Hvis han har kvittering , hvor meget har den så kørt siden og hvor længe. :coffee:

Man kan ikke forveksle underkomprimering & tændingsfejl i min verden :|

jeg ville nok finde en fra en skadet bil i stedet, der er vel en grund til den er pillet ud
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#3 Indlæg af klyfax »

jeg havde holdt mig fra den motor. Der er for meget misvisne info syntes jeg...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#4 Indlæg af JerrilD »

tja okay, så tror jeg sku jeg springer over.... :)

Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top? Noget ala dette : http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic ... 10&t=88358

Den skulle vist gerne kunne smide i min. Men man skal vist rode lidt med ledningsnettet hvilket er noget jeg ikke rigtig kan finde ud af.... hehe
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#5 Indlæg af JerrilD »

Hvad kan skyldes underkompression?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#6 Indlæg af møffe »

JerrilD skrev:Hvad kan skyldes underkompression?
slid.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?


Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme :-).
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.

Men kig evt. over på www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#8 Indlæg af JerrilD »

Wildert skrev:
JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?


Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme :-).
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.

Men kig evt. over på www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...


Kan du sige mig om jeg skal ha motorstyringen med fra 1.6 motoren? eller kan man bruge den gamle styring? Hvordan med ledningsnettet? Er det bare plug in and play? :) Så overvejer jeg kraftig og smide sådan en over i AXeren. Vil helst undgå og rode for meget med ledningsnettet... hehe
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

JerrilD skrev:
Wildert skrev:
JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?


Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme :-).
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.

Men kig evt. over på www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...


Kan du sige mig om jeg skal ha motorstyringen med fra 1.6 motoren? eller kan man bruge den gamle styring? Hvordan med ledningsnettet? Er det bare plug in and play? :) Så overvejer jeg kraftig og smide sådan en over i AXeren. Vil helst undgå og rode for meget med ledningsnettet... hehe


Jeg kan ikke sige dig det - for jeg har ikke ret godt styr på de der kasser. Men det er der folk på Peugeotforum der har :-).

Et forsigtigt bud er dog at du kan få det til at spille med din AX-box, samt en chipning.
Men der er nogle detaljer bl.a. omkring tomgangsstyring som kan være afgørende for om det er smart at have 1.3 eller 1.6 manifold og dertilhørende gasspjæld.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#10 Indlæg af JerrilD »

I første omgang tror jeg bare jeg vil finde en komplet 1.6er, så kan man jo senere hen finde noget andet indsugning hvis man får lyst til det.
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Besvar