HenrikGM skrev:
Yugo Turbo skrev:
rallybiler bærer da nummerplade, så jeg er ret sikker på at der er et stelnummer... kan i alt fald ikke se at man kan identificere den uden. bygget hos bmw eller et andet sted gør ikke nogen forskel tror jeg.
Naturligvist bærer de nummerplader. De må jo køre på offentlig vej, og har sågar deres egne syns og afgiftsregler, så hvorfor skulle en nummerpladebestykket rallybil ikke have matchende stelnummer?
Hehe - det kan jeg i hvert fald bevidne at de har.
Det er i den forstand en ganske almindelige indregistrering - der er bare dispensation for nogle enkelte ting. Men alt er koblet sammen på reg. nr. + stelnr. Det er helt som i almindeligt land...
For dem der ikke er afgiftet og kører på prøveskilte, er det netop stelnr. der kæder bilen til rallysynet, da der i sagens natur ikke er noget reg. nr.
Generelt er det sådan at rallysynet er nødt til at være koblet på stelnr., da pladerne ellers nemt ville ku' flyttes til en anden bil, med andre modifikationer, og dermed ikke være i overensstemmelse med hvad DASU-synets godkendelsesblad beskriver.
Så, sådan er det...
Hvad angår banebiler, ja så er det en anden snak. Umiddelbart har jeg lidt svært ved at se at man kan kræve et stelnr. på et køretøj der ikke SKAL registreres et eller andet sted.
Det er for mig at se ikke meget anderledes end at man ikke kan kræve at der skal være serienr. på en hvilken som helst anden dims man har derhjemme. Jeg har f.eks. heller ikke serienummer på mine køkkenknive, møbler, etc.
Men så igen: Bilfabrikanterne er mig bekendt påkrævet at stemple stelnr. - så hvis der ikke er et sådant, så er det jo lidt mistænkeligt, og så kan beslaglæggelse med henblik på undersøgelse vel komme på tale.