møffe skrev:.... lidt sund fornuft..
Jep lige præcis! Bruger man den, er første tanke at ikke alle toppe jo er ens og derfor er der ikke en "one size fits all" løsning, ala vi porter lige op til hullet i pakningens størrelse. Der er sikkert topstykker det giver noget på, men der er også eksempler på det modsatte. Altså hvor det ødelægger mere end det gavner.
F.eks har jeg en halvgamle artikel fra et blad hvor de eksperimentere med portning af indsugningsmanifolder til sådan en motor som min. Det interessante er at på den ene manifold har de med en port udgang der stadigt er noget mindre end hullet i pakningen, allerede et flow der rigeligt overstiger hvad hvad det er muligt at få de toppe manifolden skal sidde på til at flowe, selv med en fuldrace portning lavet af en virkelig guru. Konklusion: På lige sådanne toppe sidder flaskehalsen altså et helt andet sted og koncentrere man sig om at formindske den istedet får man helt anderledes gevinst af sit arbejdsindsats.
Jeg taler absolut ikke imod at man selv går i gang med sliberen. Har skam selv været i gang i både topstykker og indsug. Men først efter en hel del efterforskning, bl.a for at lære af andres erfaringer med de samme stumper.