VW AEE motor med Lavt olie tryk
Redaktør: Moderatorer
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
VW AEE motor med Lavt olie tryk
Hej jeg går og roder lidt med en VW 1.6 75hk AEE motor som lider under lavt olietryk, der er ca 2bar i tomgang(kold) og 2.5bar ved 2500omdr(kold).
når den bliver varm er der 0,3-0,4 i tomgang og 0,6-0,8 ved 2500omdr.
Hvis man presser den med 10-15km med 130kmt falder oile trykket til under 0,3 = lys i olielampe.
Men det der er mest mærkelig er at hvis man ligger med jævn fart 80kmt og 0,6bar hvis man så slipper speederen så stiger olietrykket til 1.2-1.4bar.
Motoren er ingen mislyde heller ikke når den er rigtig varm = meget lavt olietryk.
Nogen ideer ?
når den bliver varm er der 0,3-0,4 i tomgang og 0,6-0,8 ved 2500omdr.
Hvis man presser den med 10-15km med 130kmt falder oile trykket til under 0,3 = lys i olielampe.
Men det der er mest mærkelig er at hvis man ligger med jævn fart 80kmt og 0,6bar hvis man så slipper speederen så stiger olietrykket til 1.2-1.4bar.
Motoren er ingen mislyde heller ikke når den er rigtig varm = meget lavt olietryk.
Nogen ideer ?
-
VAG mekaniker
- Senior Medlem
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
- Geografisk sted: fyn kerteminde
Belladd motorolie rens og se om der sker noget - hvis det ikke hjælper, prøv med syns kontrol af si, set mange gange med total tilkokset si, herre dårlig olie og alt for mange km over service så kan det kun gå galt...
Det "kan" også godt være plejl lejer som er dårlig, synes dog den er lidt tricky den her....
Men der kommer vel mere info om hvad der sket senere
Det "kan" også godt være plejl lejer som er dårlig, synes dog den er lidt tricky den her....
Men der kommer vel mere info om hvad der sket senere
v/h Peter
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
Har glemt at skrive den har køre knap 200kkm.
Planen for i morgen er lige netop en omgang engine flush + ny olie og filter, den har i øverigt kun kørt ca3000km siden sidste olie skift og ifølge smøreseld er det 15w-40 olie og bosch oliefilter.
Hvis det var plejllejer burde der vel være en grim banke lyd eller kan sådan en VW nogen tricks ?
Planen for i morgen er lige netop en omgang engine flush + ny olie og filter, den har i øverigt kun kørt ca3000km siden sidste olie skift og ifølge smøreseld er det 15w-40 olie og bosch oliefilter.
Hvis det var plejllejer burde der vel være en grim banke lyd eller kan sådan en VW nogen tricks ?
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Min 98'er Cordoba, der hældte jeg 5w40 på når der skulle byttes... Det gik fint...
Men den havde jeg så bare til 100K km..
Nogle siger man skal anvende 10w40 når den er slidt..
Men den havde jeg så bare til 100K km..
Nogle siger man skal anvende 10w40 når den er slidt..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
VAG mekaniker
- Senior Medlem
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
- Geografisk sted: fyn kerteminde
Mads B (dk) skrev:Har glemt at skrive den har køre knap 200kkm.
Planen for i morgen er lige netop en omgang engine flush + ny olie og filter, den har i øverigt kun kørt ca3000km siden sidste olie skift og ifølge smøreseld er det 15w-40 olie og bosch oliefilter.
Hvis det var plejllejer burde der vel være en grim banke lyd eller kan sådan en VW nogen tricks ?
Ved ikke om sådan en vw kan nogle tricks men jeg har set/hørt en som har kørt på benzin/diesel blandning en enkelt dag, og det var nok til at smadre plejllejer, og ja, olielampe lyste mere end godt er.... nye lejer og den var klar igen. Om det løser dette problem også ........
v/h Peter
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Brianlund
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 09 feb 2012, 14:34
Jeg overtog engang en golf 2,0 hvor olielampen lyste efter kort tids kørsel, selv på nyt 15/40 olie...
Tænkte der skulle en ny motor til, men min kammarat og mig blev nysgerrige og tog bundkaret af, ud med plejl og hovedleje ved cyl. 4 og de var meget slidte... Men der var ingen dybe mærker i krumtappen, så den blev monteret i skruestikket og fik en gang sandpapir korn 1000 og 2000 til sidst.
Bestilte nye lejer til bunden og en ny oliepumpe, det hele blev monteret og motoren spinnede som en mis med masser af olietryk
Mener det kostede omkring 1000- 1200,- og sikkert det samme som en anden brugt motor, men nu ved jeg at bunden er helt i orden
Tænkte der skulle en ny motor til, men min kammarat og mig blev nysgerrige og tog bundkaret af, ud med plejl og hovedleje ved cyl. 4 og de var meget slidte... Men der var ingen dybe mærker i krumtappen, så den blev monteret i skruestikket og fik en gang sandpapir korn 1000 og 2000 til sidst.
Bestilte nye lejer til bunden og en ny oliepumpe, det hele blev monteret og motoren spinnede som en mis med masser af olietryk
Mener det kostede omkring 1000- 1200,- og sikkert det samme som en anden brugt motor, men nu ved jeg at bunden er helt i orden
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
