Volvo 850 T5 økonomi km/l

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

Volvo 850 T5 økonomi km/l

#1 Indlæg af Jakobsen »

Hej

Mine forældre har en gammel 95'er T5 stc, hvor vi har skiftet motor i da den gamle havde dårlige lejre. Vi fik en ny eller en 94'er motor i med EGR ventil, der er ikke EGR på min forældres vogn.

Men når vi nu køre til Sjælland fra skive går den kun lige omkring 8,5-9 ved pæn motor vejs kørsel. ??

Der er ingen fejl meldinger på display, hvad kan det skyldes ?
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#2 Indlæg af svan »

render sådan en meget længere på literen? volvo og saabs trykladede motorer har altid været tørstige, men et forsigtigt gæt kunne være en lambdasonde eller en temperaturføler der er blevet trætte.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Normalt :-)

#3 Indlæg af Daigaard »

Hej

Jeg har også en T5 fra '96 og det er næsten umuligt at køre mere end 10 km/l. Hvis det skal lykkedes må du ikke køre over 95km/t. (Det sker kun når konen en gang i mellem kører i bilen)

Min ligger normalt på 8-9km/l og har gjort det i alle de 8 år jeg har haft den. Så for mig er der ikke noget overraskende i det du beskriver.

Det skal så sikes at jeg normalt kører friskt til, men alt over 100 km/t er ødelæggende for langt på literen.

/Steffen
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#4 Indlæg af Jakobsen »

Det er klart den ikke er i den billige ende ;) men den gamle motor kunne gå 10 med defekte stempel ringe. Den nye motor føles meget mere frisk men ikke så økonomisk :/ den kommer fra USA derfor den har EGR ventil
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#5 Indlæg af Runesm »

Står EGR'en så ikke måske åben hvis ikke motorcomputerne er forberedt til styring af denne?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

Jeg er den heldige ejer af en t5 med 415,000 på klokken og den går 10km/l på motorvejen med 110kmt. ved 80-90km/t på fartpilot går den ca 10,5-11.
skal dog siges det er en sedan og ikke stc..

Er det samme type/str turbo der sidder på den nye motor ? der findes jo flere forskellige modeller.


Mv kunne det måske være en ide med en dyse rens + indsugnings rens, Den "nye" motor kunne nemt være sodet til hvis det var her blød hat og briller der kun brugte den til at hente morgenbrød hos den lokale bager..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

EGR skulle stå lukket hele tiden.. hvis det ikke er koblet til :)

Motoren er vi kommet til for 6år siden mindst, da en amerikaner kørte rundt i sin amerikansk 850T5'er her i Dk, han kom så ud for et uheld og bilen blev skadet, derefter har vi købt motoren og alt ledningsnet osv til motor.

Den nye motor har gået under 200.000km ca mener jeg, som sagt længe siden den blev taget ud :wink:

Den så rigtig fin ud i alle slanger og ånde rør osv, men det er muligt der skal lidt rens igennem motoren på indsunings siden og evt dyse renser.

Vil nu mene at en Stc nok skulle kunne køre 10km/l når man suser 300km på motorvej, alt andet vil da være noget skidt :wow:

Motoren er en ombytter fra den gamle motor, den er 2-3år gammel max, og fejler intet. begge er 2.3L
Besvar