Hvorfor dør tændrør af at drukne?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#1 Indlæg af Runesm »

Hvad er det præcist der sker, når et tændrør drukner og ikke længere fungerer godt?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#2 Indlæg af HenrikGM »

Porcelænet bliver ledende og lækker gnisten op langs istedet for at springer over gabet.

Jeg vil tro at den våde blanding som jo er en carbonforbindelse overgår til ren carbon som jo er ledende, og denvej bliver gnisten "lækket til stel". Ellers et interessant emne.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#3 Indlæg af K-FINN »

Man kan ikke mange tilfælde få liv i dem igen.
Vi roede med en supra motor med smarte tændrør i. Når de druknede, montere vi dem i starlet, og så en tur med åben hane, og noget magert kørsel, så kom der liv igen.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#4 Indlæg af Runesm »

K-FINN skrev:Man kan ikke mange tilfælde få liv i dem igen.
Vi roede med en supra motor med smarte tændrør i. Når de druknede, montere vi dem i starlet, og så en tur med åben hane, og noget magert kørsel, så kom der liv igen.

Kan det så tænkes ud fra hvad hgm siger, at det eventuelle carbon opbygning op langs porcelænet simpelthen bliver brændt af så gnisten hellere vil springe i gnistgabet igen?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#5 Indlæg af Jakobsen »

De smarte irridium og platin.. plejer at dø helt når de er druknet, altså der er ingen hjælp at hente what so ever...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#6 Indlæg af HenrikGM »

Nu sagde du lige "smarte" sammen med de nævnte tændrørstyper.... :shock:

Smart hører nok tættere sammen med markedsføringen, end det gør med performanceafdelingen, særligt hvis vi snakker om grovere motorer der godt kan lidt at få noget mad.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#7 Indlæg af Jakobsen »

Vi er helt enigen HGM :D De er ser smarte ud, og det lyder endnu bedere, på tanken at man har smarte Iridum platinum tændrør.. :)

jeg vælger selv alm NGK til 35kr som, du selv siger kan tåle en masse mad, uden at de brokker sig
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Hvorfor dør tændrør af at drukne?

#8 Indlæg af Runesm »

Jeg har et rigtigt lavbudget projekt ved siden af alting lige nu.
Der har jeg 2stk 216cc dyser direkte i trykrøret før spjældet, som bare tænder 100% på en olietrykskontakt i indsugningsmanifolden.

Jeg har en mazda 626 2,0gt med FE3 motor som på den måde kører 0,65 bar i tryk, og er gået fra 148 til 230hk og 300nm.


Grunden til at jeg i første omgang spurgte var nemlig, at den her bil bare RÅ ødelægger tændrør.
Men jeg havde heller ikke ventet andet, der står jo garanteret benzinperler på indersiden af manifolden konstant - som så er grunden til tændrørene dør.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar