Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 nov 2024, 18:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg skal have lavet en køle løsning til min Volvo, og er lidt i tvivl om hvad der er bedst og hvordan jeg gør det.

Enten vil jeg have en mellem stor og en mindre blæser på køleren, som kobler ind og ud efter temperaturen. Ellers skal jeg have én stor, som kan køre med to omdrejningstal.

VEMS'en kan vel godt tænde en lille blæser ved fx 95 grader og så en stor ved 98 grader ? (Eller omvendt med størrelserne)

Men hvordan gør man lige hvis man kører med én stor, som så skal kunne køre med to omdrejningstal?

(Har opgivet at finde en original el blæser fra en Volvo, har været ved flere huggere, men de har ingen)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Kører ud til en hugger og tager en blæsermodstand fra en bil der i forvejen kører 2 trins. Mener nogle mazda 626 (ge model) gør det fx.
Alternativt ku trin 1 være at strømmen løber i serie gennem begge blæsere

Medlem

Måske kan du finde inspiration her. Tror VEMS har samme muligheder.
viewtopic.php?f=7&t=26765

Moderator

940 køler fra AC bil, med blæser og kappe fra samme. 850 blæseren er den samme. Den kan køle hvad som helst ned, og er i to trin via original relæ.
Stort set bolt-on.

Kan yderligere findes ved en hugger til små penge.

Du kan også gå "nuts" og lave en total PWM motorstyring helt DIY, her feks:
https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q= ... 3283537481

Det kommer an på hvad du gerne vil opnå. Du er maskinmesterstuderende, så der er absolut ikke andre begrænsninger for det projekt end dem du selv sætter. Får i stadigt et semester med elektronik på uddannelsen?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem

Geografisk sted: Frederikshavn
HenrikGM skrev:
940 køler fra AC bil, med blæser og kappe fra samme. 850 blæseren er den samme. Den kan køle hvad som helst ned, og er i to trin via original relæ.
Stort set bolt-on.

Kan yderligere findes ved en hugger til små penge.

Du kan også gå "nuts" og lave en total PWM motorstyring helt DIY, her feks:
https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q= ... 3283537481

Det kommer an på hvad du gerne vil opnå. Du er maskinmesterstuderende, så der er absolut ikke andre begrænsninger for det projekt end dem du selv sætter. Får i stadigt et semester med elektronik på uddannelsen?

Har fået en fra en 850, dog kun blæseren selv.

Linket virker ikke længere, og har først lige set du havde skrevet nu.

Har lavet en simpel løsning nu, bare én blæser med én hastighed. Kan være jeg laver det "fancy" engang.
- Jo, korrekt. Fire eksaminer mere + det sidste semester og så bachelor projekt, så skulle jeg gerne være færdig. ( 1 år )

Nej, vi har stort set ikke haft undervisning om elektronik som sådan. Vi har regnet en hulens masse på 1 og 3 faset systemer, generatorer, motorer, transformere og så alt det som hører under installatør eksamen. Vi har haft programmering tilgengæld (robotter bla.), men det har ikke fungeret hensigtsmæssigt. Alt for lille udbytte af undervisningen desværre, vi (jeg) har ikke haft fingrene i det nok 80% af tiden går med software problemer. - Har sjovt nok efterspurgt mere undervisning i elektronik komponenter, men der er ikke plads desværre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time