olietryk

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Flemming

olietryk

#1 Indlæg af Flemming »

Jeg skal se om jeg kan fatte mig i korthed, men det bliver nok umuligt!
Bilen er en Opel Kadett med en 2.0 16v ( Gamle C20XE) som er bygget om til en 16v turbo motor ( alle dele fra en Calibra Turbo) Når min olietemperatur bliver over 90° og jeg kører over 3000 omdr. mister jeg ifølge mit LCD-display en gul klods ( Ca. 1 bar.) og det har den aldrig gjort før. Problemet startede efter at jeg skiftede den store pakning ind imod blokken til oliepumpen. Nu har jeg imidlertid købt en ny pumpe og monteret den. Jeg har haft pumpen skruet af 4 gange og lortet taber stadig trykket. hvis jeg holder på mister den sågar 2 gule klodser. Når motoren så kommer under 3000 omdr. giver den fuld olietryk igen?? ALLE de andre dele( stempler osv.) har kun kørt 18000 km. Jeg er 120% sikker på at det ikke er oliesugerøret som er utæt da den har fået en ny O-ring hver gang + flydende pakning. Problemerne startede efter at jeg skiftede den dumme pakning. Den var egentlig ikke utæt med svedte bare lidt. Jeg ville kun være flink og det var så takken. Er der nogen af jer som roder med Opel 16v. Når jeg starte på kold motor har den olietryk med det samme ( ca. 1 sek.), så den vil jeg betegne som normalt. Olie er en Castrol 10 w 60 og den har jeg altid kørt på ( anbefalet af EDS i Tyskland) Nogle forslag?
Der er inge utætheder,oliedryp,olieforbrug,vand i olie,olie i vand el. lign
Mvh. Flemming
Flemming

Re: olietryk

#2 Indlæg af Flemming »

Hvad med Claus A, du roder da vist også med 16v ik?
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: olietryk

#3 Indlæg af Claus A »

Hej Flemming

Har du fået købt "Dampfrad" ?
Det lyder pudsigt. Har du kontrolleret overtryksventilen ?
Den nye oliepumpe: har du haft det dæksel som sidder over
selve tandhjulspumpen af. Hvis der er formeget spillerum dér
forsvinder olietrykket ud langs krumtapakslen og ind i motoren.
Tolerancer:
Aksialt 0,03-0,10 mm - Mellem tænderne 0,0-0,2mm
Tandhjulet i pumpen drives af to flader på krumtapakslen. Den
runde del skal passe rimeligt godt til tandhjulet for at det
"løber". Gør den ikke det, kan det give problemer ved højere
omdrejninger.
Har du prøvet en anden føler til olietryksmanometeret ?
Jeg har lige fået byttet min da den opførte sig mærkeligt (Equus).
Mvh
Claus A

PS: Holder du ferie i garagen ?
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: olietryk

#4 Indlæg af Cossie »

Brug et mekanisk olietryksmeter, et elektronisk måler omkring 0.5-1.0 bar forkert.

Jeg havede også et Equus i min Vectra i 2 dage, hvor efter det blev skriftet ud.
I tomgang målte det 1.0 bar forkert og det højest olietryk den kunne måle var 3.5 bar
hvor det skulle have være knap 5 bar.

Mvh
Michael.
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: olietryk

#5 Indlæg af Claus A »

Jeg vågnede i nat: Har du husket at den styrebøsning
der skubbes ind over krumtapakslen ind i pakdåsen
skal have pakningsmasse på den flade der ligger imod
oliepumpen ?
Hvis ikke kan trykket forsvinde den vej ved høje omdr.
stadig uden at du opdager nogen utætheder.
Har du en Haynes bog er jeg ret sikker på at det er vist
der.
Mvh
Claus A
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: olietryk

#6 Indlæg af LasseW »

Det kunne måske også være nogle pakningsrester der er kommet i trykventilen ved første skift.

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Besvar