Side 2 af 2

: 18 okt 2005, 18:10
af HenrikGM
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.

Hvis det er trækakslen, så ser det da sjovt ud af køreren holder fuld hane på lige til den rammer muren. Ligesåvel som den kun trækker på et hjul, så motorbremser den jo også kun på 1 hjul.

Videnskab eller ej, så vil lidt nærstuderen af selve bruddet kunne have afklaret om det er et torsionsbrud fra rent vrid, eller fra autoværnet.

Det kan da lade sig gøre at revne trækakslen i 1. forværre skaden i 2. og først knække den i 3. men det er en speciel opførsel.

: 19 okt 2005, 10:35
af Jakob Hansen
HenrikGM skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.



I følge dine postulater, kan jeg så konkludere at en bil har 0% moment i 5. gear?

: 19 okt 2005, 15:43
af MØFFE(uden login)
varigheden er vel også en faktor, og den er vel længere i 3. end i 1. gear.

: 19 okt 2005, 17:20
af HenrikGM
Jakob Hansen skrev:
HenrikGM skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.



I følge dine postulater, kan jeg så konkludere at en bil har 0% moment i 5. gear?


Ja konkluder du bare det..... :? :shock:

: 19 okt 2005, 17:23
af HenrikGM
MØFFE(uden login) skrev:varigheden er vel også en faktor, og den er vel længere i 3. end i 1. gear.


Det vil typiskt være sådan at lange vedvarende belastninger er meget blidt mod grejet. Det vil feks ikke være utypiskt at en aksel kan tåle 2x last v. vedvarende belastning, men kun 1x v. en shocklast.

De fleste gearkasser går i smadder idet koblingen slippes. Ikke midt i et jævnt træk.

: 19 okt 2005, 22:36
af Slavteren
hmmm, da min gearkasse blev trukket midt over havde den ellers trukket hjulene rundt i et stykke tid. men det var også en opel f10 der ikke er for holdbar i forvejen.

: 20 okt 2005, 08:26
af Gæst
der er lige en ting i ikke skal glemme. vejgreb! eller mangel på samme... kør med Gtec i motorstærk bil, mest ydelse i 3. gear... selvom luftmodstanden her begynder at gøre sig gældende. er der så også en bule eller hul på/i banen...evt samtidig med at dækkene omsider bliver varme.....evt samtidig med at gassen slås til....så kan næste alt ske! MVH søren

: 03 nov 2005, 22:25
af Gæst
Her på Bornholm var der da en der knækkede sin trækaksel efter de have kørt lidt race. De havde ikke kørt bilen vildt hurtigt og hårdt. Bare lidt omkap på landevejen. Men da han kom ind i byen og slap gassen og tog et sving og skulle gi gas igen knak hans drivaksel. Og der kørte han den ikke hårdt.
Dvs. på et eller andet tidspunkt så går det jo i stykker....