HenrikGM skrev:Mht fortrykket, så kaviterer de pumper meget tit. Når man går ned langs startpladsen på vandel, så er der mange af de biler der kører dernede hvor man kan høre pumpen kaviterer en smule
Kavitation er altså åbenbart et overset problem i forb. med tuning?? Nu bliver jeg jo nysgerrig, og vil som sædvanlig gerne spørge, om du har nogle interressante links??
Måske problemet er følgende:
Da folk sjældent eller aldrig oplever kavitation i deres dagligdag, så tænker man heller ikke over, at det kan være et problem i benzinpumpesammenhæng.
Man glemmer bare, at i dagligdagen er man omgivet af vandsystemer (drikkevand, boligopvarmning), men da benzin har et væsentligt lavere damptryk end vand, så er risikoen for kavitation ved benzinsystemer særdeles relevant og reel.
Jeg forestiller mig noget med, hvis man ser på et diagram, at med 1 bar (atmosfæretryk) i indgangssiden er der en bestemt risiko for kavitation. Hvorimod med en forpumpe kommer "hovedpumpens" indgangstryk "et godt stykke op ad skalaen", og risikoen for kavitation falder uforholdsmæssigt meget.
Men det kan du sikkert fortælle meget mere om, og du har nok også nogle interessante links....
VH Lars