Side 2 af 5

: 29 dec 2005, 11:15
af Jakob Hansen
MØFFE(uden login) skrev:of forvirringen er komplet. jeg trode faktisk at der var flere der havde styr på det.. men DOHC er jo noget der står for Dobbelt Over Head Camshafts. oversat ti dansk dobbelt overliggende knastaksler. og det har både sierra´s 2,0 8V maskine og escors RS2000 MKV-VII og alle Zetec maskinerne.

en sierra 8V maskine hedder N9C og den sidder som 8V i bla galaxy,transit og scorpio. den kan også fås som 16V i galaxy og scorpio. og der er også lavet en 2,3 version med 16V i galaxy og scorpio. alle er med knastkæde. der er kun små ændringer som gør dem forskellige. 3

en Zetec er jo også en DOHC 16V om det så står der eller ej. men har intet tilfælles med en N9C motor. ikke så vidt jeg ved.


Hvad DOHC står for, bør da være noget alle vidste.

: 29 dec 2005, 11:48
af MK5 RS Turbo
Shelby 500 skrev:Rs2000 er den samme som sierra - der er endda en på fordklub.dk der har sat en rs2000 top på sin sierra (doch) - :D


er du sikker på at han ikke har skiftet hele motoren?????

: 29 dec 2005, 11:49
af møffe
ja det er skræmmenden hva.. :lol: :lol:

og det er rigtigt at dohc også står på en cosworth maskine..

: 29 dec 2005, 11:53
af Transitfar
nibdk skrev:DOHC blev først benyttet om de 16 ventilede OHC modeller og er siden benyttet til 16V modellerne.

Mon ikke du i stedet for mener noget i retning af: "DOHC blev først benyttet om de 8-ventilede Sierra-motorer med 2 overliggende knastaksler, og blev senere benyttet til de første zetec-motorer"... :wink:

: 29 dec 2005, 12:12
af nibdk
Transitfar skrev:
nibdk skrev:DOHC blev først benyttet om de 16 ventilede OHC modeller og er siden benyttet til 16V modellerne.

Mon ikke du i stedet for mener noget i retning af: "DOHC blev først benyttet om de 8-ventilede Sierra-motorer med 2 overliggende knastaksler, og blev senere benyttet til de første zetec-motorer"... :wink:


Det helt rigtige er vel at DOHC først blev benyttet om Pinto/OHC motorerne til RS1800 og RS2000 i midten af 70érne.
I slutningen af 80érne kom DOHC også på 2.0l 16V OHC/Pinto motoreren i Sierra.

De andre Sierra motorer hedder CVH.

En 8 ventilet Sierra med to overliggende knastaksler, den kender jeg ikke.

: 29 dec 2005, 12:19
af MØFFE(uden login)
bare for at drille lidt. en sierra DOHC 8V bliver også til tider kaldt TWIN CAM i UK.. og det er jo også ganske korrekt.

men jeg syntes faktisk dette er ganske sjovt. så jeg fortsætter.

og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.

men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.

: 29 dec 2005, 12:33
af zky
DOHC betyder bare at der er 2 knaster, det siger ikke noget om hvor mange ventiler der er!

Sierra 2,0 DOHC fra 88 -93 er en KUN en 8 ventilet motor
Mondeo og Escort blev lavet med en 16 ventilet motor i 92 der hedder Zeta (men den bliver kaldt zetec) den står der DOHC på
Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Transit 95- køre med en 2,0 DOHC motor med 8 ventiler, lige som Galaxy
Galaxy 2,3 DOHC er 16 ventilet og den samme motor er brugt i Scorpio
Mondeo 98- Har en Zetec-E motor (den med det sorte ventildæksel) som også bliver brugt i Focus 98-

INGEN af Zetec motorene og DOHC motorene passer dele OVERHOVDET
Zeta og Zetec-E passer heller ikke dele
DOHC 8 Ventiler og 16 Ventiler Passer nogle dele

Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?

: 29 dec 2005, 12:34
af zky
MØFFE(uden login) skrev:bare for at drille lidt. en sierra DOHC 8V bliver også til tider kaldt TWIN CAM i UK.. og det er jo også ganske korrekt.

men jeg syntes faktisk dette er ganske sjovt. så jeg fortsætter.

og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.

men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.


Lotus motoren er en 8 ventilet 1600ccm med 115 hk fra 1963(i Cortina'en)

: 29 dec 2005, 12:44
af MØFFE(uden login)
hehe tak. mente nok at lotusen var en 8V.. lidt som en capri 1,8turbo diesel..hehe

Zetec E er det ikke dem Yamaha har været med til at bygge og designe. de er yderst tunings venlige.

: 29 dec 2005, 13:39
af nibdk
zky skrev:Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?


Bortset lige fra at en Escort 2000 kom før Sierra.
Så en RS2000 motor kan ikke være en Sierra motor med en 16 V top. :)