Hvis man tager en moderne kuglelejelader idag, så vil den interne mekaniske modstand i lejehuset være meget meget lille. Det er jo det der er det fede ved en turbo.
Rent mekanisk kræver det ikke så meget energi at flytte skovhjulene rundt.
Omvendt, tager du en kompressor af hvilken som helst type, så fylder deres interne mekaniske konstruktion så meget, at der alene der bliver opbygget en indre "kinetisk" modstand, lidt alá et svinghjul.
Der skal flyttes nogle kilo jern rundt!
Derfor det store effekttab. Effekttabet kommer jo ikke af at kompressoren er forbundet med krumtappen!
Med hensyn til modtryk i en turbo, så er det jo klart at det er en flaskehals.
Dog er modtrykket jo ikke størrere end at det tryk turboen leverer, aldrig vil blive størrere end det der kan komme igennem af udstødningsgasser??!
Så effekttabet på en turbo, tror jeg, vil være nærmest lig nul i en moderne kuglelejelader!
1. Selve den mekaniske kinestiske modstand er næsten lig nul.
2. Turboen levere ikke mere tryk end der kommer igennem af varme udstødningsgasser.
Det er bare min påstand!
Ellers en fed tråd.....
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs