Side 2 af 3

Re: Teori om effekttab ved turbo

: 09 mar 2006, 15:24
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Havneren skrev:Jo, men Henrik - Turboen vil jo alle dage være en prop i udstødningen lige gyldigt om det er bedre end 1:1... Sammenligningsgrundlaget må jo være det at den ikke sad der.

Men jeg syntes ellers spørgsmålet er reelt nok - Hvor meget effekt æder den turbo egentligt lige.

V/h Christian


Det var egentligt lidt det jeg fiskede efter.

Jeg er klar over at forholdet er nødt til at være mere end 1:1 - Ligesom med Rotrex kompressoren, ellers var der jo ingen mening i at montere den.

Men snupper en turbo de samme ~20 kW, som en Rotrex er opgivet til i en anden tråd herinde? (Tallet har jeg ikke undersøgt, refererer bare til den anden tråd)

Re: Teori om effekttab ved turbo

: 09 mar 2006, 16:29
af Havneren
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Havneren skrev:Jo, men Henrik - Turboen vil jo alle dage være en prop i udstødningen lige gyldigt om det er bedre end 1:1... Sammenligningsgrundlaget må jo være det at den ikke sad der.

Men jeg syntes ellers spørgsmålet er reelt nok - Hvor meget effekt æder den turbo egentligt lige.

V/h Christian


Det var egentligt lidt det jeg fiskede efter.

Jeg er klar over at forholdet er nødt til at være mere end 1:1 - Ligesom med Rotrex kompressoren, ellers var der jo ingen mening i at montere den.

Men snupper en turbo de samme ~20 kW, som en Rotrex er opgivet til i en anden tråd herinde? (Tallet har jeg ikke undersøgt, refererer bare til den anden tråd)


"er nødt til at være mere end 1:1" - Jeg tolker det som om du mener at ladetrykket SKAL være højre end modtrykket for at det skal give mening at montere turbo...

Der er du lige hurtig nok... Sådan hænger det jo altså ikke sammen. Det er jo ikke ladetrykket der laver de ekstra hk, men den ekstra benzinen man får lov at brænde af pga. ladetrykket... Dvs. den mer effekt men får ud af f.eks. 1 bars ladetryk overstiger langt et modtryk på én bar i udstødningen.

Som jeg ser det:
Der er mange tab forbundet med sådan en kompressor. De interne forhold i sådan en kompressor - Afhængig af type... Der er jo gearkasser på mange af dem (og olie sumpe), kraftige lejer, Tætninger som kører tæt sammen osv, remmen...

Jeg ved ikke hvor meget effekt det ene tager i forhold til det andet. Men det kunne være interessant at finde noget litteratur om.

V/h Chr

Re: Teori om effekttab ved turbo

: 09 mar 2006, 16:32
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Havneren skrev:"er nødt til at være mere end 1:1" - Jeg tolker det som om du mener at ladetrykket SKAL være højre end modtrykket for at det skal give mening at montere turbo...

Der er du lige hurtig nok... Sådan hænger det jo altså ikke sammen. Det er jo ikke ladetrykket der laver de ekstra hk, men den ekstra benzinen man får lov at brænde af pga. ladetrykket... Dvs. den mer effekt men får ud af f.eks. 1 bars ladetryk overstiger langt et modtryk på én bar i udstødningen.

Som jeg ser det:
Der er mange tab forbundet med sådan en kompressor. De interne forhold i sådan en kompressor - Afhængig af type... Der er jo gearkasser på mange af dem (og olie sumpe), kraftige lejer, Tætninger som kører tæt sammen osv, remmen...

Jeg ved ikke hvor meget effekt det ene tager i forhold til det andet. Men det kunne være interessant at finde noget litteratur om.

V/h Chr


Ikke helt - Jeg mener at den effekt turboen/kompressoren kan hjælpe med at generere, gerne skulle være større end den optagne effekt.

Der er ikke meget plan i at sætte en kompressor på, der tager 20kW, og giver 5kW ;)

Re: Teori om effekttab ved turbo

: 09 mar 2006, 18:52
af Havneren
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Havneren skrev:"er nødt til at være mere end 1:1" - Jeg tolker det som om du mener at ladetrykket SKAL være højre end modtrykket for at det skal give mening at montere turbo...

Der er du lige hurtig nok... Sådan hænger det jo altså ikke sammen. Det er jo ikke ladetrykket der laver de ekstra hk, men den ekstra benzinen man får lov at brænde af pga. ladetrykket... Dvs. den mer effekt men får ud af f.eks. 1 bars ladetryk overstiger langt et modtryk på én bar i udstødningen.

Som jeg ser det:
Der er mange tab forbundet med sådan en kompressor. De interne forhold i sådan en kompressor - Afhængig af type... Der er jo gearkasser på mange af dem (og olie sumpe), kraftige lejer, Tætninger som kører tæt sammen osv, remmen...

Jeg ved ikke hvor meget effekt det ene tager i forhold til det andet. Men det kunne være interessant at finde noget litteratur om.

V/h Chr


Ikke helt - Jeg mener at den effekt turboen/kompressoren kan hjælpe med at generere, gerne skulle være større end den optagne effekt.

Der er ikke meget plan i at sætte en kompressor på, der tager 20kW, og giver 5kW ;)


Ja ok... Men så dårligt hænger regnestykket jo heldigvis ikke sammen :)

Re: Teori om effekttab ved turbo

: 09 mar 2006, 22:54
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Havneren skrev:Ja ok... Men så dårligt hænger regnestykket jo heldigvis ikke sammen :)


Nej heldigvis :D

Men spørgsmålet er stadig om en turbo optager samme effekt, som en kompressor.. Jeg tvivler på den gør, men et eller andet sted, må den jo "sidde i vejen" for udstødningen..

: 10 mar 2006, 02:20
af Havneren
Min vurdering(GÆT)... Den laver det samme arbejde for 20 - 25% mindre effekt målt på krumtappen end en kompressor.

: 11 mar 2006, 10:30
af Ferrari Killer
Hvis man tager en moderne kuglelejelader idag, så vil den interne mekaniske modstand i lejehuset være meget meget lille. Det er jo det der er det fede ved en turbo.
Rent mekanisk kræver det ikke så meget energi at flytte skovhjulene rundt.

Omvendt, tager du en kompressor af hvilken som helst type, så fylder deres interne mekaniske konstruktion så meget, at der alene der bliver opbygget en indre "kinetisk" modstand, lidt alá et svinghjul.

Der skal flyttes nogle kilo jern rundt!

Derfor det store effekttab. Effekttabet kommer jo ikke af at kompressoren er forbundet med krumtappen!

Med hensyn til modtryk i en turbo, så er det jo klart at det er en flaskehals.
Dog er modtrykket jo ikke størrere end at det tryk turboen leverer, aldrig vil blive størrere end det der kan komme igennem af udstødningsgasser??!

Så effekttabet på en turbo, tror jeg, vil være nærmest lig nul i en moderne kuglelejelader!

1. Selve den mekaniske kinestiske modstand er næsten lig nul.
2. Turboen levere ikke mere tryk end der kommer igennem af varme udstødningsgasser.

Det er bare min påstand!
:D

Ellers en fed tråd.....

: 11 mar 2006, 11:05
af Morten VJ
Ferrari Killer skrev:Hvis man tager en moderne kuglelejelader idag, så vil den interne mekaniske modstand i lejehuset være meget meget lille. Det er jo det der er det fede ved en turbo.
Rent mekanisk kræver det ikke så meget energi at flytte skovhjulene rundt.

Omvendt, tager du en kompressor af hvilken som helst type, så fylder deres interne mekaniske konstruktion så meget, at der alene der bliver opbygget en indre "kinetisk" modstand, lidt alá et svinghjul.

Der skal flyttes nogle kilo jern rundt!

Derfor det store effekttab. Effekttabet kommer jo ikke af at kompressoren er forbundet med krumtappen!

Med hensyn til modtryk i en turbo, så er det jo klart at det er en flaskehals.
Dog er modtrykket jo ikke størrere end at det tryk turboen leverer, aldrig vil blive størrere end det der kan komme igennem af udstødningsgasser??!

Så effekttabet på en turbo, tror jeg, vil være nærmest lig nul i en moderne kuglelejelader!

1. Selve den mekaniske kinestiske modstand er næsten lig nul.
2. Turboen levere ikke mere tryk end der kommer igennem af varme udstødningsgasser.

Det er bare min påstand!
:D

Ellers en fed tråd.....


Jeg tror lige at du burde tage tænkehatten på igen.
Ja det er korrekt at kuglelejerne nedsætter friktionen ifht. et glideleje.
Men at der ikke skal bruges nogen effekt til at komprimere luften.
Så har vi jo fundet evighedsmaskinen.
Den tror jeg ikke på.
Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.

Drevet til en kompressor stjæler en del effekt, og den gør det hele tiden.
Moderne kompressor typer er ved at nærme sig turboen i effektivitet, men de slås stadig med drevet.

Modtrykket i udstødningen på en turbo bestemmes af turbine valget, og det hus den sidder i.
Og vi kan sagtens have et ladetryk på 2 bar og et modtryk på 4bar.
Det giver bare mindre effekt end hvis vi har et modtryk på 2 bar.

MVH

Morten

: 11 mar 2006, 11:29
af Havneren
Morten VJ skrev:
Ferrari Killer skrev:Hvis man tager en moderne kuglelejelader idag, så vil den interne mekaniske modstand i lejehuset være meget meget lille. Det er jo det der er det fede ved en turbo.
Rent mekanisk kræver det ikke så meget energi at flytte skovhjulene rundt.

Omvendt, tager du en kompressor af hvilken som helst type, så fylder deres interne mekaniske konstruktion så meget, at der alene der bliver opbygget en indre "kinetisk" modstand, lidt alá et svinghjul.

Der skal flyttes nogle kilo jern rundt!

Derfor det store effekttab. Effekttabet kommer jo ikke af at kompressoren er forbundet med krumtappen!

Med hensyn til modtryk i en turbo, så er det jo klart at det er en flaskehals.
Dog er modtrykket jo ikke størrere end at det tryk turboen leverer, aldrig vil blive størrere end det der kan komme igennem af udstødningsgasser??!

Så effekttabet på en turbo, tror jeg, vil være nærmest lig nul i en moderne kuglelejelader!

1. Selve den mekaniske kinestiske modstand er næsten lig nul.
2. Turboen levere ikke mere tryk end der kommer igennem af varme udstødningsgasser.

Det er bare min påstand!
:D

Ellers en fed tråd.....


Jeg tror lige at du burde tage tænkehatten på igen.
Ja det er korrekt at kuglelejerne nedsætter friktionen ifht. et glideleje.
Men at der ikke skal bruges nogen effekt til at komprimere luften.
Så har vi jo fundet evighedsmaskinen.
Den tror jeg ikke på.
Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.

Drevet til en kompressor stjæler en del effekt, og den gør det hele tiden.
Moderne kompressor typer er ved at nærme sig turboen i effektivitet, men de slås stadig med drevet.

Modtrykket i udstødningen på en turbo bestemmes af turbine valget, og det hus den sidder i.
Og vi kan sagtens have et ladetryk på 2 bar og et modtryk på 4bar.
Det giver bare mindre effekt end hvis vi har et modtryk på 2 bar.

MVH

Morten


Ja... Præcis.

: 11 mar 2006, 12:43
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Morten VJ skrev:Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.


Bare for at være rigtigt "spørge-jørgen" - Eller vide-begærlig ;)

Gu' ved hvor meget effekt der bliver overført på sådan en aksel. Det afhænger selvfølgelig af turbo og ladetryk mv. Men der må da immervæk blive overført nogen kræfter alligevel. Min "lille" værkstedskompressor med 5,5 hk kan ihvertfald ikke levere den luftmængde :D