Side 2 af 2

: 02 maj 2006, 17:49
af Nørlund
Morten VJ skrev:
Nørlund skrev:Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.


Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen.
Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen.
Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans.
Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru.
Men prøv at google emnet.

MVH

Morten



Nu kan jeg høre du ikke kender noget til undervognen på en mini :)
Mini'en har ikke spiralfjedre, men derimod gummikugler.
Så i det her tilfælde er det dæmperen der bestemmer hvor meget der skal til.

: 02 maj 2006, 19:32
af Wildert
Nørlund skrev:
Morten VJ skrev:
Nørlund skrev:Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.


Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen.
Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen.
Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans.
Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru.
Men prøv at google emnet.

MVH

Morten



Nu kan jeg høre du ikke kender noget til undervognen på en mini :)
Mini'en har ikke spiralfjedre, men derimod gummikugler.
Så i det her tilfælde er det dæmperen der bestemmer hvor meget der skal til.


Den gummikugle har præcis samme funktion som en spiralfjeder. Forskellen er blot at den formentlig har en mere progressiv karakteristik, og at dens naturlige frekvens er en helt anden. Men det er stadig dæmpere der skal gøre hvad dæmpere altid gør: Dæmpe bevægelserne (der tegner sig en rød tråd gennem betegnelserne ik' :-)).
I princippet ville en Mini også kunne monteres med gummikugler der er hårdere, hvilket vil give en hårdere affjedring og ridehøjde. I praksis er det bare RET svært at se på sådan en lille skiderik da den stort set ikke har noget fjedervandring. Men princippet er det samme - fjederen har bare ikke så stort et arbejdsområde.