EDIS 4 Hvor mange har det?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#11 Indlæg af wbx manden »

Sjovt nok ser det ud til at Honeywell GT1 ikke kan klare mere end 3600 rpm :roll:

http://catalog.sensing.honeywell.com/Au ... l%20GT1%22
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#12 Indlæg af Wildert »

wbx manden skrev:Sjovt nok ser det ud til at Honeywell GT1 ikke kan klare mere end 3600 rpm :roll:

http://catalog.sensing.honeywell.com/Au ... l%20GT1%22


Ikke med den foreslåede tandkonfiguration - men med knallerttandhjul er det bevist at den følger med. HenrikGM har været med til at bygge en bil med det - jeg er ikke sikker på at det er den bil jeg tror det er, men hvis det er, så snakker vi mig bekendt mindst 7000 rpm.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

wbx manden skrev:Sjovt nok ser det ud til at Honeywell GT1 ikke kan klare mere end 3600 rpm :roll:

http://catalog.sensing.honeywell.com/Au ... l%20GT1%22


ca. helt forkert læst.

Der er udspecificeret nogle testkonditioner, herunder et testtandhjul. Der kommer de 3600rpm fra.

Faktisk så klarer sensoren 150Khz, eller 150.000 "tænder" i sekundet.

På en motor med 36-1 tandhjul svarer 10.000rpm til 166rps eller 6000tænder pr. sekund, eller blot 6khz. Sensoren er med andre ord så RIGELIGT over opgaven. Bemærk blot at jo hurtigere det går, desto bedre skal tandprofilen være.

Men et alm kædehjul er med på den anden side af 8800rpm på 36-1 med perfekte triggerpulser, så realistisk set er det ikke et problem.

Selvsamme sensor er brugt OEM på en masse forskelligt grej, hvor en bilmotor ser temmeligt lowtech ud til sammenligning.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#14 Indlæg af wbx manden »

HenrikGM skrev:
ca. helt forkert læst.

Der er udspecificeret nogle testkonditioner, herunder et testtandhjul. Der kommer de 3600rpm fra.

Faktisk så klarer sensoren 150Khz, eller 150.000 "tænder" i sekundet.

På en motor med 36-1 tandhjul svarer 10.000rpm til 166rps eller 6000tænder pr. sekund, eller blot 6khz. Sensoren er med andre ord så RIGELIGT over opgaven. Bemærk blot at jo hurtigere det går, desto bedre skal tandprofilen være.

Men et alm kædehjul er med på den anden side af 8800rpm på 36-1 med perfekte triggerpulser, så realistisk set er det ikke et problem.

Selvsamme sensor er brugt OEM på en masse forskelligt grej, hvor en bilmotor ser temmeligt lowtech ud til sammenligning.


Det er jo lidt svært at vide, når man kun gør en fornuftig indsats, googler på skidtet og kun finder et usselt datakort :D
Jeg prøvede bare at gøre mit hjemmearbejde så godt som muligt!

Dejligt at vide man ikke behøver at bekymre sig om det..

Har du den på lager og hvad koster sådan en lille satan ?
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

Der findes jo et fint og mere udførligt datablad på den samme site du fandt det andet på. Google er ofte et spørgsmål om at være lidt heldig, samt vide hvad man leder efter. Producenten er jo decideret elektronikproducent, og databladene er bygget smart op for dem som er vant til at komme på de sider, men hæsligt for nybegyndere. Sådan er det vist bare...

Drop en mail eller en pb, så finder jeg een til dig, samt et "rigtigt" (udførligt)datablad.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#16 Indlæg af wbx manden »

Nu har jeg siddet og gransket lidt i det og der ser ud til der skal en hel del til at lave missing tooth setup’et.
Dels skal min MS modificeres til at modtage signal fra en krumtapssensor (der skal bygges en eller anden ”conditioner”) samt til at trigge de 2 bosch moduler og dels skal der aktiveres 2 LED’s.

For mig at se er EDIS noget mere plug and play !?
Her skal aktiveres 1 LED (nr.17 så vidt jeg husker?) og resten er mekanisk.

Har jeg helt misforstået noget eller er det ikke nogenlunde det der er i det ?
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#17 Indlæg af Wildert »

wbx manden skrev:Nu har jeg siddet og gransket lidt i det og der ser ud til der skal en hel del til at lave missing tooth setup’et.
Dels skal min MS modificeres til at modtage signal fra en krumtapssensor (der skal bygges en eller anden ”conditioner”) samt til at trigge de 2 bosch moduler og dels skal der aktiveres 2 LED’s.

For mig at se er EDIS noget mere plug and play !?
Her skal aktiveres 1 LED (nr.17 så vidt jeg husker?) og resten er mekanisk.

Har jeg helt misforstået noget eller er det ikke nogenlunde det der er i det ?


Conditioner skal du kun bruge hvis du absolut vil bruge VR-sensor. En digital sensor som f.eks. GT-1 går direkte i.

At trigge de to Boschmoduler og "aktivere" de to LEDs er én og samme ting. De LEDs er ganske enkelt udgangene der trigger modulet.
At modde til at LEDs kan bruges som udgange er et spørgsmål om et stykke ledning og en modstand der loddes på rette sted - om du skal gøre det én eller to gange giver vel en tidsforskel på omkring 5 minutter, og ca. 25 øre dyrere.
De 5 minutter og 25 øre tror jeg spares ind mange gange på ikke at skulle jagte et komplet EDIS-4 setup.
Dertil kommer at launch control og flatshift med tændingscut stadig ikke understøttes på EDIS-4 (det afhænger så af ens preferencer om det er til at leve med eller hvad).

Så igen for prins Knud: Med mindre du allerede har EDIS-4 stand-alone i din bil, har et KOMPLET (triggerhjul måske, ellers sensor, boks og tænspoler/coil pack) kit på hånden eller på anden måde har nem adgang til det - så er EDIS-4 ikke specielt fornuftigt mere.

Til eksempel har jeg efterhånden det meste på plads til at bygge wasted spark i min Golf.
GT1-sensor har jeg byttet mig lidt til, så den har været til en fornuftig pris der dog ikke rigtigt kan opgøres - men hvis du har snakket med Henrik så kender du en fornuftig og tilgængelig pris.
Tandhjul: 60 kr. hos T. Hansen for et bagtandhjul til en Kreidler - de er aldeles tilgængelige, og prisen gør at jeg ikke er pivet :-).
Coil pack fra en Peugeot 106 - 300 kr. brugt, og det var vennepris fra min side. Dvs. jeg gav af ren medlidenhed lidt ekstra :-).
Nu mangler jeg blot et ekstra triggermodul, hvis jeg ikke køber et to-kanals, samt måske tændkabler hvis de ikke allerede passer fra Golf'en (har ikke tjekket).

Altsammen er dele der fås mere eller mindre på et hvert gadehjørne, kan kombineres på 117 måder osv.
Med EDIS skal alt være EDIS, og det er ikke specielt udbredt herhjemme.

Med alt respekt: Du tænker for meget over hvad der skal til i stedet for at lytte til hvad folk med erfaring prøver at fortælle dig.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar