Side 2 af 3
: 24 dec 2006, 16:42
af luske
rustfri kan man vel bare sølv eller hård/slaglodde?? forskellen i de forskellige typer afhænger af messingindholdet i tilsatstråden (vistnok

) samt smeltepunktet . men det er ikke noget problem at lodde rustfri
julehilsen fra Luske
: 25 dec 2006, 13:07
af Slavteren
HenrikGM skrev:FALFA skrev:har brugt det det virker rigtigt godt men ved større emner (større end en håndflade) skal du bruge rigtigt meget varme
Har du prøvet at bruge produktet feks indvendigt i kanalerne på et topstykke for at "ommoddellere det lidt"?
det kunne jeg også rigtig godt tænke mig at vide, jeg er nemlig i gang med mit topstykke, og skal ha "fyldt lidt ud" omkring ventil styret, og det ser jo nærmest perfekt ud til det.. jeg er bare lidt nervøs for hvordan det reagerer på varmen i udstødningskanalen...
Re: Er der nogle der kender til dette produkt?
: 25 dec 2006, 16:01
af Mads RR
Hej
Jeg har brugt dette til at "svejse" dysebøs i min manifold til de 4 extra dyser. Og ja det er helt rigtigt at anvendelsesmetoden minder mere om slaglodning. Og ja, der skal temmeligt meget varme til. Desuden er det en kæmpe fordel hvis man har slagloddet før. Rengøring af emnerne er også meget vigtigt. Og det skal foregå med rustfri børste. Hvis man kan finde en rustfri børste til boremaskine eller lynsliber er det nummer 1.
Rent styrkemæssigt er det meget stærkt. Stærkere end aluminium. Tilgengæld er det også meget hårdere at slibe i.
Jeg bestilte fra denne side:
http://durafix.com/
men jeg tror der er tale om samme produkt
Mads RR
: 25 dec 2006, 19:28
af Runesm
http://www.easyweld.com/videos/Durafix_ ... ctions.wmv
Se deres demonstrationsvideo. Det ser altså ganske godt ud!
Det er durafix der er tale om. Jeg er imponeret da han begynder at bore i det.
Re: Er der nogle der kender til dette produkt?
: 25 dec 2006, 21:14
af HenrikGM
Mads RR skrev:Hej
Jeg har brugt dette til at "svejse" dysebøs i min manifold til de 4 extra dyser. Og ja det er helt rigtigt at anvendelsesmetoden minder mere om slaglodning. Og ja, der skal temmeligt meget varme til. Desuden er det en kæmpe fordel hvis man har slagloddet før. Rengøring af emnerne er også meget vigtigt. Og det skal foregå med rustfri børste. Hvis man kan finde en rustfri børste til boremaskine eller lynsliber er det nummer 1.
Rent styrkemæssigt er det meget stærkt. Stærkere end aluminium. Tilgengæld er det også meget hårdere at slibe i.
Jeg bestilte fra denne side:
http://durafix.com/men jeg tror der er tale om samme produkt
Mads RR
Vil du vurdere det som anvendeligt til at feks pålægge 8mm gods i en udstødningskanal, eller vil det være meget besværligt?
: 25 dec 2006, 22:58
af Runesm
Jeg vil ikke bruge det der. Med det lave smeltepunkt det har, så tror jeg det er en løsning der ryger lige fluks ud af udstødningen første gang motoren får lov at arbejde igennem.
: 25 dec 2006, 23:11
af HenrikGM
Mon dog det fiser ud af udstødningen
Med et smeltepunkt på 390grader for durafix, og ca 660 for aluminiummet, så er jeg nu ikke bange for at udstødningsporten "forsvinder". Overfladetemperaturen på indvendig side af udstødningsporten er næppe i nærheden af 250grader celcius, hvis der ellers er vand på motoren.
Jeg ville være betydeligt mere bekymret for at styrken på alutopstykket vil forsvinde efter en generel opvarmning til tæt på 400grader.(med mindre man tager skridtet fuldt ud og varmebehandler det igen, selvf.)
Men spørgsmålet er om det overhovedet er praktisk muligt at lægge materiale på inden i porten, med ovennævnte grej.
Re: Er der nogle der kender til dette produkt?
: 27 dec 2006, 19:28
af Mads RR
HenrikGM skrev:Vil du vurdere det som anvendeligt til at feks pålægge 8mm gods i en udstødningskanal, eller vil det være meget besværligt?
Hmm tjaa, det er et godt spørgsmål Henrik. Altså umiddelbart vil jeg sige ja. Hvis man er meget omhyggelig med rengøring af aluminiumet, og har en rigtig god varmekilde (gas/ilt), så tror jeg godt du kan gøre det. Desuden er det ret vigtigt at "ridse" med selve den her svejsetråd ned i emnet under selve svejsningen. Af en eller anden årsag får det i hvert fald materialerne til at "løbe" bedre sammen. En anden fordel ved denne metode er at hvis en ting kommer til at sidde lidt skævt, kan man varme det op igen og flytte lidt på det. Præcis som en lodning. Måske ville det egentlig også være mere korrekt at kalde det for aluminiumsloddning. Og så skal man være en smule forsigt når det skal bearbejdes, da det er meget hårdere end aluminiumet. Forstået på den måde at man nemt får slebet for meget af det gamle aluminium væk under bearbejdningen. Personligt ville jeg da ikke være bange for at give det et forsøg. Når det først er lavet tror jeg ikke der er chance for at det går i stykker. Men jeg ville helt sikkert prøve på et gammelt topstykke først
Jeg har forresten et par billeder fra dengang jeg lavede manifolden.
http://hjem.get2net.dk/mrr/fiat/new_eng ... fold_1.JPG
http://hjem.get2net.dk/mrr/fiat/new_eng ... fold_2.JPG
http://hjem.get2net.dk/mrr/fiat/new_eng ... fold_3.JPG
http://hjem.get2net.dk/mrr/fiat/new_eng ... fold_4.JPG
http://hjem.get2net.dk/mrr/fiat/new_eng ... fold_5.JPG
Mads RR
: 28 dec 2006, 09:13
af Kristian T
Ser sku super lækkert ud, nogen af dem der har prøvet det der kan vurderer om det i praksis ville være fornuftigt og bruge dette produkt til og lave tryk rør i alu i stedet?
/Kristian T
: 03 jan 2007, 11:58
af Kristian T
Slet ingen af dem der har prøvet der vil give et bud på om ovenstående lyder realistisk?
/Kristian T