Havneren skrev:Det er sku tit at folk slår det ind under det samme.
Det er fordi at der er ingen grund til at hive rumfarts teknologi ned over hovedet på børnehave børn som folk nogle gange kan gå lidt amok i... Helt basic finder børn ud af at nå de smadre hammeren ned over deres små buttede fingre gør det naz... De behøver ikke vide hvad det er der sker med deres nervebaner og vejen op til hjernen osv...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
tinasmartin skrev:[Det er fordi at der er ingen grund til at hive rumfarts teknologi ned over hovedet på børnehave børn som folk nogle gange kan gå lidt amok i... Helt basic finder børn ud af at nå de smadre hammeren ned over deres små buttede fingre gør det naz... De behøver ikke vide hvad det er der sker med deres nervebaner og vejen op til hjernen osv...
Ligesom at folk ikke behøver skelne mellem om motoren går i smadder fordi de har en forkert justeret tændingsvinkel(knock), eller fordi de har preignition pga fejltrigger eller feks hotspot...?
Børnene ved således kun at fingeren bliver flad. Om det er fordi hammeren er for tung, eller om det er fordi de rammer ved siden af er således ligegyldigt, og børnene får ikke fikset problemet, eller bliver klogere, men fortsætter med at hamre sig over fingrene.
Hmm...?
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Nu spørger lasse jo ikke om hvorfor hans motor lyder som en pose møtriker var tømt i den når han fyre den af (og hvad det kan skyldes)... men hvad forskellene er på oktan tallene (her lægger han spørgende ud med at den ene brænder hurtigere end den anden)... hvilket han få en overskuelig forklaring på at det ikke gør...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
det vil jeg nu stadig mene at det gør. og jeg understøtter min teori med at jeg ellers ikke kan forstå hvorfor jeg kan give mere tænding på højere oktan uden knock hvis ikke det er fordi høj oktan benzin brænder "langsommere"
jeg fik at vide sidste weekend at årsagen til at man tænder med forskellige grad tal er fordi motoren bevæger sig hurtigere men benzinen har en konstant brændhastighed. det giver god mening, og det gør en langsommere brændhastighed ved højere oktantal også, siden at man kan antænde før uden knock.
er der nogen der direkte har nøjagtige fakta om at jeg tager fejl med forskel i brændhastighed? ikke bare noget med at jeg hørte engang at... "bla bla bla" min far siger... osv osv
oktan er en måleenhed der viser hvor god brændstoffet er til at modstå/udgå en uhensigt mæssig/ukontroleret forbrænding (læs kling kling- mange penge fattigere) som resulterer i et mange gange højere cylindertryk. som igen resulterer i at praktisk taget alt kan gå itu!!
der er to måder at måle oktantal på. RON og NON.
det man ser på en alm dansk benzinstander er en kombi af begge metoder. GOOGLE kan bruges til at læse rigtig meget om det her... samt knock og dens hemmelige fætter preignition.......mvh søren
PS. teorien med lavere ydelse på højere oktan KAN i NOGLE tilfælde godt have noget på sig. særlig naturligvis på en gammeldags motor mm. uden aktiv brug af bankesensor.
tinasmartin skrev:Nu spørger lasse jo ikke om hvorfor hans motor lyder som en pose møtriker var tømt i den når han fyre den af (og hvad det kan skyldes)... men hvad forskellene er på oktan tallene (her lægger han spørgende ud med at den ene brænder hurtigere end den anden)... hvilket han få en overskuelig forklaring på at det ikke gør...
Definitionen på oktantallet har intet med forbrændingshastigheden af gøre. Oktantallet udtrykker alene evnen til at modstå detonering af restblanding efter tænding. Google evt. på Oktantal(sorter i kilderne!)
Det er isoleret set svaret på spørgsmålet, men jeg forstår godt Lasses spørsmål, og også tankegangen.
Lasse linker oktantal og forbrændingshastighed sammen ud fra nogle betragtninger han har gjort, og de synes umiddelbart rigtige, men er det ikke.
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!