Ravnen skrev: hvor meget betaler kina i U-landsbistand, hvor interesseret er kina i at mindske dets udviklingsbaserede forurening, der er mange spørgsmål og ikke mange svar, personligt foretrækker jeg at være herre i eget hus og jeg mener overhovedet ikke at kineserne fortjener at overtage en skid..
Tja hørte da noget i radioen om at kineserne bl.a roder rundt med noget hjælpe-halløj flere steder i Afrika. Ifølge nogle godt nok fordi de på langt sigt forventer mulighed for afkast af det.
Det kineserne har gang i er vel bare den udvikling bl.a Japan var først med og som du vel ligegyldigt hvor meget du stemmer imod med fødderne aldrig vil kunne bremse. Et eller andet sted har de vel også ret til "velstand" som i vores vestlige verden. Alt det her "dem og os" er vel det der har været årsagen til størstedelen at alt den ballade verdenen har oplevet gennem tiden. Mon ikke kineserne faktisk er kloge nok til at kikke lidt på miliøet også....ellers vil det jo hurtigt blive deres egen undergang. De er vel grundlæggende bare i gang med samme samfundsudvikling som de vestlige lande har været gennem...bare i lyntempo. Hm..skulle vi måske også have bygget en højere mur mod østeuropa og fortsat den kolde krig?
Kan sagtens se på det som dig med at ville beholde alt selv, men på den anden side er jeg vist så optimistisk at jeg tror på at vi overlever kinesernes indtog, måske endda med et positivt slutresultat. Ind til videre går det da vist noget bedre i de vestlige lande end de mest sortsynede forudsagde, da globaliseringen begynde at røre på sig. Ifølge dem skulle Dk vist for længst være lukket og slukket. I det hele taget har verdenen vel aldrig stået stille, så skal du vel mere end 1000 år tilbage for at finde noget der hen ad.
Med hensyn til kvalitet kan kineserne garanteret lave precis det der efterspørges. Men iøjeblikket er alt så gennemsyret af at det skal være absolut billigts muligt, at vi konstant hører om kvalitetsproblemer med selv dyre produkter. Altså vi er istand til at bygge rumfærger osv, men Mercedes bøvler med rust næsten inden bilen har forladt forhandleren, Volvo har den ene indkaldelse efter den anden osv osv. Hovedsageligt pga at de sidder og vender og drejer vær eneste 5 øre rundt om i firmaerne. Moderne håndværkere med alt deres fine grej, er jo tilsynelandende næsten heller ikke i stand til at bygge et hus idag uden det er fyldt med fejl og sjusk!
Nå men livet er altså lidt for kort til at være negativ over at der MÅSKE kan forudsiges "katastrofer" ude i fremtiden. Det er jo heller ikke mange år siden nogle bare gik og ventede på at 3. verdenskrig skulle begynde...kæft det må være et deprimerende liv at ha'.