fik lige fundet en tabel frem fra håndbogen til charaden.
når udendørstemperaturen er på 27 grader vil den have en W50 olie.
Dvs reelt burde jeg køre på 10W50 til sommer, kan det passe?
Så er jeg jo ude i at smide Castrol Edge 10W60 på den til sommer.
hvor køber i olie?
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Westmus skrev:Exhume.dk skrev::D whee..en "olie-tråd"..
Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans![]()
Ja olie kan altid piske en dejlig stemning op!
Hvad med den her: 20W/60....hvad fa'en hælder man sådan noget tjære på? Det må jo være en baneracer af en slags eller bare en totalt opslidt Toyota!Hvis man har forsøgt at læse sig lidt nærmere ind i teorien bag motorens smøring/oliens opgaver sidder man i hvertfald tilbage og undre sig over hvad der får folk til frivilligt at hælde sådan noget sirup på deres gadebil?
JEG! gør, fuldsyntetisk er for bøsserøve der vil køre 100000+ imellem hvert olieskift, næe do, rigtige racere kører på semi eller mineralsk, måske endda monograde....
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
Exhume.dk
- Senior Medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 02 okt 2007, 11:27
- Geografisk sted: Midt i det mørke
Westmus skrev:Exhume.dk skrev::D whee..en "olie-tråd"..
Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans![]()
Ja olie kan altid piske en dejlig stemning op!
Hvad med den her: 20W/60....hvad fa'en hælder man sådan noget tjære på? Det må jo være en baneracer af en slags eller bare en totalt opslidt Toyota!Hvis man har forsøgt at læse sig lidt nærmere ind i teorien bag motorens smøring/oliens opgaver sidder man i hvertfald tilbage og undre sig over hvad der får folk til frivilligt at hælde sådan noget sirup på deres gadebil?
Hmm..da Motul 300V landede på gaden, for en del år siden blev det hurtigt en vinder, mest inden for MC kredse, men hurtigt blev også race folket smurt ind i den hype denne fantastiske sirup farvede, som lugtede som bien og blomsten, ergo, det MÅ være effektivt
En 20W er måske ekstrem her en gusten januar morgen , med -3 som gadekonge, i sin 40 kw. mickeymouse bil, men ellers alle andre(150KW ++ biler) og i + grader, og især de varme sommer aftner og den vigtige Lørdag-Søndag..en win-win-situation.
Jeg ved godt at nogle i f.eks Clio-cuo kører op 0w-30 for igen, statisk på een rulning se f.eks 1,5 hk. mere, men med hviklen pris ? Den skal da nok holde weekenden ud, og så hvad
En 15w-50 full-synth er i min verden
De gange jeg har bunket plej-lejer, har alle gange været da jeg gik under 10W..del-synth, fullsynth-..what-ever.
15w-50 er god for mange Peugeot..holder 2 bar. i tomgang, rigtig varm, og 6 bar ved fuld anna, ingen rivninger, alle lejer er i superfin stand.
Monograde ?..endnu bedre, men meget, meget specialiseret, da man reelt skal skifte for hver 10 + C. op eller ned. Lille udbud, dyrt, meget ekstremt at benytte. ..ups..fik jeg det til lyde negativt !!
men igen, 20-60W..på en gade bil
Hellere det end 0W-30..personligt, men aller helst en min. 10W-50-60
kan sagtens vente de få minutter med at sætte igang og kører afsted.
Men påregner dog at hælde den på til sommer
10W-60 nu er "til bageren-olien"
Bemærk at jeg her undlader at komme ind på mærker..udover min sygelige fasination af Motul..men vil sige generelt : Se "spandet" som en kvalitet i.e større afstand mellem kold og varm "tykkelse" viskositet om du vil og jo bedre, men også helt sikkert dyre olie.
Hvor fedt er det at din olie er så tynd,så tynd og dejlig "klar" når den er bundfrossen, men NÅR man får varme på og selvfølgelig går til vafflerene..at man så ryger ud af skalaen, i den varme side ? Hvad er den længest ? kold eller varm ? bor du 600 m. fra dit arbejde ..så det sikkert fint, men er man ude i 20 + km. hver vej, vil jeg altid fastholde denne påstand. Alle 0W olier har en pris for den tynde, og det er de har urtoligt svært ved at stå imod varme (90 grader+)..full-synth 10 gange eller ej.
Det er så min mening om dette.
kafir harbi
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
Exhume.dk:
Også derfor jeg overvejer 10W60 til sommer. Jeg kører lange ture, og den vil få bank til sommer.
Ifølge tabellen, skal min have 10W om vinteren, og W60 om sommeren, hvor udendørstemperaturen er på små 30 grader.
Har jeg ret i det? Lige nu kører jeg 10W40, og kørte det også sidste år i sommers. Den kører jo "fint nok", men en W40 holder bare ikke til mere end 16-18 graders udendørstemperatur ( igen ifølge skalaen i min forvirringsbog ). Og denne skala kan jeg umiddelbart ikke lige glemme, da den trods alt er specificeret til min motor.
Også derfor jeg overvejer 10W60 til sommer. Jeg kører lange ture, og den vil få bank til sommer.
Ifølge tabellen, skal min have 10W om vinteren, og W60 om sommeren, hvor udendørstemperaturen er på små 30 grader.
Har jeg ret i det? Lige nu kører jeg 10W40, og kørte det også sidste år i sommers. Den kører jo "fint nok", men en W40 holder bare ikke til mere end 16-18 graders udendørstemperatur ( igen ifølge skalaen i min forvirringsbog ). Og denne skala kan jeg umiddelbart ikke lige glemme, da den trods alt er specificeret til min motor.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
Exhume.dk
- Senior Medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 02 okt 2007, 11:27
- Geografisk sted: Midt i det mørke
uh..en 10W-60 vil være top dollar
Masser af arbejdsplads..en 60 oile..det blir ikke meget bedre.
Tit kan man læse at en 50 olie er anbefalet til sommerbrug for en hel del biler faktisk, det er ikke tilfældigt
Med 10W-60, er det jo "bare" overkill, eller i dit specifike tilfælde, det anbefalet, både kold og varm.
Masser af arbejdsplads..en 60 oile..det blir ikke meget bedre.
Tit kan man læse at en 50 olie er anbefalet til sommerbrug for en hel del biler faktisk, det er ikke tilfældigt
Med 10W-60, er det jo "bare" overkill, eller i dit specifike tilfælde, det anbefalet, både kold og varm.
kafir harbi
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10