Vedr. pkt. 1, så er der angivet forkert enhed (liter = kg). Den bliver rettet.
Vedr. pkt. 2, så vil jeg gerne høre din BS uddybning....specielt mht. til krævet spænding vs. kompression og brændstofmængde i 4-takt cyklusen?
Mvh Jakob
Redaktør: Moderatorer

JakobM skrev:Hvor er det dog dejligt med nogen som læser korrektur og finder 2 fejl...(eller i hvertfald 1). Tak for detI øvrigt er det pre-ignition artiklen og ikke detonation du har læst/citerer øverst. Mvh Jakob
Kg, ton, lbs e.t.c .. bare det er et masse-forhold og ikke et volumen-forholdJakobM skrev:Vedr. pkt. 1, så er der angivet forkert enhed (liter = kg). Den bliver rettet.
JakobM skrev:Vedr. pkt. 2, så vil jeg gerne høre din BS uddybning....specielt mht. til krævet spænding vs. kompression og brændstofmængde i 4-takt cyklusen?
Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst , at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof.

ae86 skrev:Syntes ikke jeg har nævnt spænding .. her er hvad jeg "citerede"Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst , at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof.
Med mindre du nu begynder at snakke om overlap hvor stemplet trykker noget af luft/benzin blandingen retur ud igennem indsugningskanalen .. eller benzin der sætter sig på cylindervæggen og på den måde unslipper så er brændstofmængden den samme(før forbrænding selfølig)
JakobM skrev:ae86 skrev:Syntes ikke jeg har nævnt spænding .. her er hvad jeg "citerede"Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst , at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof.
Med mindre du nu begynder at snakke om overlap hvor stemplet trykker noget af luft/benzin blandingen retur ud igennem indsugningskanalen .. eller benzin der sætter sig på cylindervæggen og på den måde unslipper så er brændstofmængden den samme(før forbrænding selfølig)
Prøv at læs sammenhængen igen. Der er tale om hvor i cyklusen brændstoffet nemmest antændes. Derfor bør du også overveje kompressionen. Der skal større energi til at antænde ved højere kompression. Du har selv valgt dit citat![]()
Dernæst brændstofmængden. Jeg går ud fra vi er enige om at indsugningen er overstået, uanset knastprofil, ved BTC og at brændstofmængden næppe bliver anderledes større på dette punkt?
Mvh Jakob
Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst , at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof.

JakobM skrev:Ok, så du er enig i kompressionen vs. energi ved antændelsen.
Hvem flueknepper og BS'er egentlig i øjeblikket.... Vedr. brændstofmængde, OG i forbindelse med takterne omkring pre-igniton, så giver det absolut ingen mening det du siger. Det er vrøvl. I top (og vi snakker indsugningstakten) er indsugningen knap begyndt inden vi overhovedet nærmer os tendens til pre-ignition i cyklusen. Dvs. noget nær ingen brændstof. Ved BTC inden kompressionstakten er indsugningen færdig (mildest talt). Jeg går ud fra du er klar over hvor i cyklusen pre-ignition tenderer at opstå (læs før-ignition), taler du mod forventning om "top" i kompressionstakten så har du totalt misforstået teorien og "ground zero" for pre-ignition.
Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst, at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof. Det er dermed i området helt tilbage fra slutningen af indsugningstakten 180 grader BTDC (Before Top Dead Center) til midt/top i kompressionstakten 90 - 0 grader BTDC, at pre-igntion indtræffer
JakobM skrev:Lad mig spørge på en anden måde, hvor andre steder i cyklussen antager du brændstofmængden større inden BTDC i kompressionstakten (læs større, ikke på niveau) end ved BTC? Og dermed størst risiko for start af pre-ignition, hvilket er det artiklen drejer sig om?

ae86 skrev:Jeg antager at fra Brændstofmængden er den samme under selve kompressions takten fra Bottom Dead Center (BDC) og til Top Dead Center (TDC) (inde forbrænding...)