Side 2 af 3

: 11 maj 2008, 23:49
af JPP
Billede

Hvordan mon skinneben, knæ og mellemgulv havde fungeret/set ud hvis stumperne havde valgt at flyve 90 grader tidligere??

Det der er skræmmende billeder :shock:

: 12 maj 2008, 00:07
af Saab-Daniel
Det snakkede vi også lidt om, med ejeren... Det var sådan set det vigtigste, at han ikke selv var blevet sprunget i stykker, det kunne let være sket... Men nu gik det heldigvis rimeligt, men godt nok mange dele der sprang ad H til...
Daniel.

: 12 maj 2008, 00:12
af JPP
Prøv at følg stumperne ovenud til højre i billedet (00:09).....de er gået RIGTIG langt! (ved diameter på 25cm går de yderste stykker ved 9000 omdr. 424 km/t)
Var de gået bagud i kabinen, er jeg ikke sikker på de var blevet siddende i hverken manden eller bilen.....måske et par stykker længere nede af vejen.

Alle klapper, men der kunne have hængt en død mand over rattet....

Billede

: 12 maj 2008, 01:31
af HenrikGM
Lad os kort se på fakta her:(måske vi kan lære noget!)

mindst 1 stykke i luften der er stort nok til at kunne ses tydeligt på filmen.
Det tilbagelægger 6-7m indenfor 1 frame.

Motoren oplyses at løbe 9000rpm, eller 150RPS.

Jeg kan tælle ca. 15 fps.

7*15 er 105m/sek, eller 378km/t som stumpen forlader "scenen" med.

Stumpen er blank og anslået 5*5cm. Gætværk måske et stykke af trykpladen. Mindst 200gram, men nok nærmere 350gram siden det kan ses så tydeligt på den afstand.(gætværk!)

Lad os bare regne med det laveste her.

Vi har 200g der fiser afsted med 94m/sek

På den afstand publikum står er energien omkring det halve af hvad en brennekekugle i et haglgevær ville ramme publikum med, og det er forudsat at stumpen er relativt lille.

Sporten havde nok overlevet den døde mand v. rattet, men en publikummer med et skudsår i panden efter en eksploderet kobling vil være en anden sag.

Hvis der er nogen der har prøvet at stå med en vinkelsliber hvor skiven eksploderer, så kender de en del af kræfterne. Er der nogen der tør sætte et svinghjul med trykfod og hele svineriet på en vinkelsliber og starte den?(det er sådan en satan i sidder lige foran i bilen!)

Godt det ikke gik værre!

: 12 maj 2008, 01:33
af JerrilD
sådan er det at køre japser :grin:

: 12 maj 2008, 02:39
af lqs
godt der ikke var nogen der blev dræbt..... (pga stumper der fløj tæt forbi dem ala 12.7....)
prøv at tænke lidt over, at de hastigheder i regner på, er efter der er brugt energi på at smadre gennem min. et koblingshus og en motor hjelm.
prøv at finde en motorhjelm og se om i kan smide et stykke metal eller sten igennem? eller prøv at tage en hammer og slå på et koblingshus...
det er voldsomme kræfter vi taler om her. MVH søren
ps. læg mærke til at motorhjelm er hullet i forstærkningen, dvs nok tre lag....

: 12 maj 2008, 10:27
af Ravnen
Ravnen kræver SFI godkendt springkåbe på ALLE biler...

....og 4 link

: 12 maj 2008, 10:36
af K-FINN
Ja når man overhøre advarsler, og ligger det døve øre til fare signaler fra motor, så kan sådan noget ske...
Men helt klart en god ide med springkåbe, hvad koster sådan en egentligt..
Og hvad er 4 link ?, og hvad koster det..

: 12 maj 2008, 10:58
af Ravnen
Finn T Pedersen skrev:Ja når man overhøre advarsler, og ligger det døve øre til fare signaler fra motor, så kan sådan noget ske...
Men helt klart en god ide med springkåbe, hvad koster sådan en egentligt..
Og hvad er 4 link ?, og hvad koster det..


Finn, jeg joker... dog vil jeg sige at jeg ikke kan lade være med at tænke på alt den snak om sikkerhed som primært er fokuseret på de "vilde" biler for her at se at det kan gå lige så galt med en "standard" bil. Som jeg mener at have sagt før; hvilken er egentlig farligst? den vilde med alle sikkerheds foranstaltningerne eller den let tunede uden...

Folk med magt og de forkerte agendaer kunne meget vel udelægge noget af det her vi ikke ville bryde os om, så hvad kan man gøre for at undgå noget lignende sker igen og kan man egentlig gøre noget...

Personligt syntes jeg at sådanne episoder det giver lidt krydderi på løbsdagen, så længe der ikke er nogle der kommer til skade.

: 12 maj 2008, 11:30
af K-FINN
Ravnen skrev:
Finn T Pedersen skrev:Ja når man overhøre advarsler, og ligger det døve øre til fare signaler fra motor, så kan sådan noget ske...
Men helt klart en god ide med springkåbe, hvad koster sådan en egentligt..
Og hvad er 4 link ?, og hvad koster det..


Finn, jeg joker... dog vil jeg sige at jeg ikke kan lade være med at tænke på alt den snak om sikkerhed som primært er fokuseret på de "vilde" biler for her at se at det kan gå lige så galt med en "standard" bil. Som jeg mener at have sagt før; hvilken er egentlig farligst? den vilde med alle sikkerheds foranstaltningerne eller den let tunede uden...

Folk med magt og de forkerte agendaer kunne meget vel udelægge noget af det her vi ikke ville bryde os om, så hvad kan man gøre for at undgå noget lignende sker igen og kan man egentlig gøre noget...

Personligt syntes jeg at sådanne episoder det giver lidt krydderi på løbsdagen, så længe der ikke er nogle der kommer til skade.


Ja et sted skal grændsen jo være, for hvornår det skal på...
Og lige netop denne her corolla laver 515hk på den 1,6L, og efter denne oplevelse, tror jeg der er flere der tænker mere over det, og måske for lidt mere sikkerheds udstyr.

Krydderi på dagen, ja det må man sige, der bliver skrevet vidt og bredt om det...
Godt dennis ikke kom til skade, han er lidt af en vildmand :tooth: