Remtrukket vandpumpe?
Redaktør: Moderatorer
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Ja det kræver jo ikke den store ledvogter eksamen at regne det ud... Men kører man nu et træk ud over de 100 meter, skal man jo også køre en pulloff. Og så skal man jo have kølemiddelet tappet af og noget nyt fyldes på... Og det er den hurdle jeg helst vil udover. Selvom jeg godt ved, at kølemiddel på -20 grader, der bliver skiftet mellem trækkene, vil være det mest optimale.
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
@Ole: Du ringer bare...
Alt efter hvilken cooler system man bruger, en rigtig Luft/Vand eller en luft/luft i vand bad (Som der er mange der bruger, desværre) så er den en god ide og lave cirkulation af vandet, luft/vand er selvskrevet til cirkulation, den med vand bad vil jo have en tendens til at varme vandet omkring elementet op hurtigt, så der for kan jeg se en fordel i cirkulation af vandet, for at få nyt koldt vand til elementet.
-20 garder kølervæske er jo bedre, men traktortræk/pulling er en sport som miljøfolk har lidt opsyn på, så jeg syntes ikke om 150L kølervæske i en intercooler der kan springe læk...så hellere 150L vand...
En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.
De fleste effektive luft/vand coolere jeg har set køler til omkring 30 grader på postevand.
Mvh
Andy
Alt efter hvilken cooler system man bruger, en rigtig Luft/Vand eller en luft/luft i vand bad (Som der er mange der bruger, desværre) så er den en god ide og lave cirkulation af vandet, luft/vand er selvskrevet til cirkulation, den med vand bad vil jo have en tendens til at varme vandet omkring elementet op hurtigt, så der for kan jeg se en fordel i cirkulation af vandet, for at få nyt koldt vand til elementet.
-20 garder kølervæske er jo bedre, men traktortræk/pulling er en sport som miljøfolk har lidt opsyn på, så jeg syntes ikke om 150L kølervæske i en intercooler der kan springe læk...så hellere 150L vand...
En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.
De fleste effektive luft/vand coolere jeg har set køler til omkring 30 grader på postevand.
Mvh
Andy
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Andy skrev:....
En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.
....
At gå fra 50 til 25 grader giver ca en 10% forbedring i fyldningsgraden (+ ca 0,1 kg/m³ luft) .. fra 25 til 10 grader giver i omegnen af 6-7% så du burdte kunne regne med små 15 % .. hvilket næsten kan overføres direkte til effekt/moment .. så det burdte i worstcase give mindst 10% effekt (givet at der dito tilføjes ekstra brændstof til den ekstra luft)
Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
ae86 skrev:Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes
Der er nok større forskel i en bil end på en traktor trækker hvis man skal gå efter den mærkbare effekt.. om en trækker har 300 eller 330 hk gør ikke den store forskel.
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
lqs skrev:nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren
Det er rigtigt tænkte ikke på andet alternativ til kølervæske...
Det med massen kan jeg også godt se, men det jeg mener der er problemet er at der måske står ca 30L vand omkring cooleren, det bliver hurtigt meget varm...så vil jeg mene det er bedre og have 150L, men det er bare ikke nemt og lave en diskret kasse der rummer 150L væske+ en cooler, så derfor en kasse på ca 30L og en tank på 100L og en pumpe..
Men efter min mening er den optimale løsning en rigtig Luft/vand cooler.
Mvh
Andy
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
Andy
- Senior Medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58
-
JDJ
- Medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
- Geografisk sted: Brædstrup
- Kontakt:
Hvad for en charge cooler havde du tænkt dig at bruge? Har selv fået samme idé min traktor da der ikke rigtigt er plads i fronten.
Har kigget lidt efter nogen bla. på ebay f.eks. denne
De skriver selv op til 1200 hk
Ved ikke rigtigt om det kan bruges eller om det er noget kina knald
Planen var så at placere køleren i mellem motor og hus (der er der nemligt massere af plads) Hvis det ikke køler nok så må man jo så hælde kølervæske der har været i fryseren inden man skal køre.
Det skal dog siges at mit projekt ikke skal være noget vildt og voldsom, den skal stadigt kunne køre normalt også, så den pumpe der bliver lavet kommer vist til at give omkring de 300 og kan det vel give til en 2-2,5 bar i ladetryk.
Har kigget lidt efter nogen bla. på ebay f.eks. denne
De skriver selv op til 1200 hk
Planen var så at placere køleren i mellem motor og hus (der er der nemligt massere af plads) Hvis det ikke køler nok så må man jo så hælde kølervæske der har været i fryseren inden man skal køre.
Det skal dog siges at mit projekt ikke skal være noget vildt og voldsom, den skal stadigt kunne køre normalt også, så den pumpe der bliver lavet kommer vist til at give omkring de 300 og kan det vel give til en 2-2,5 bar i ladetryk.
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
wukshady skrev:Tjah, det kan man jo altid diskutere. Eftersom jeg ikke gider bøvle med at skifte vand/kølemiddel på cooleren mellem trækkene, så var det jeg tænkte at det ville være en fordel at få det kølet løbende, via en seperat køler.
Hvorfor skifte vand? En seperat kølestation og så nogle ordenlige lynkoblingere, så kan du køle vandet mellem trækkene... Nok lidt dyrt, men tror da nok det virker...
EDIT: lol så ik lige der var en side 2
Har i øvrigt set et dådyr med en kompressor fra en turbo, som var ombygget så den kunne køre på rem træk. Den flyttede så vandet i en helvedes fart... Mon en Rotex kompressor var brugbar??
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."