Remtrukket vandpumpe?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#11 Indlæg af wukshady »

Ja det kræver jo ikke den store ledvogter eksamen at regne det ud... Men kører man nu et træk ud over de 100 meter, skal man jo også køre en pulloff. Og så skal man jo have kølemiddelet tappet af og noget nyt fyldes på... Og det er den hurdle jeg helst vil udover. Selvom jeg godt ved, at kølemiddel på -20 grader, der bliver skiftet mellem trækkene, vil være det mest optimale.
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#12 Indlæg af Andy »

@Ole: Du ringer bare...

Alt efter hvilken cooler system man bruger, en rigtig Luft/Vand eller en luft/luft i vand bad (Som der er mange der bruger, desværre) så er den en god ide og lave cirkulation af vandet, luft/vand er selvskrevet til cirkulation, den med vand bad vil jo have en tendens til at varme vandet omkring elementet op hurtigt, så der for kan jeg se en fordel i cirkulation af vandet, for at få nyt koldt vand til elementet.

-20 garder kølervæske er jo bedre, men traktortræk/pulling er en sport som miljøfolk har lidt opsyn på, så jeg syntes ikke om 150L kølervæske i en intercooler der kan springe læk...så hellere 150L vand...

En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.

De fleste effektive luft/vand coolere jeg har set køler til omkring 30 grader på postevand.

Mvh

Andy
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#13 Indlæg af ae86 »

Andy skrev:....
En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.
....


At gå fra 50 til 25 grader giver ca en 10% forbedring i fyldningsgraden (+ ca 0,1 kg/m³ luft) .. fra 25 til 10 grader giver i omegnen af 6-7% så du burdte kunne regne med små 15 % .. hvilket næsten kan overføres direkte til effekt/moment .. så det burdte i worstcase give mindst 10% effekt (givet at der dito tilføjes ekstra brændstof til den ekstra luft)

Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#14 Indlæg af lqs »

nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#15 Indlæg af Andy »

ae86 skrev:Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes


Der er nok større forskel i en bil end på en traktor trækker hvis man skal gå efter den mærkbare effekt.. om en trækker har 300 eller 330 hk gør ikke den store forskel.
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#16 Indlæg af Andy »

lqs skrev:nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren


Det er rigtigt tænkte ikke på andet alternativ til kølervæske...

Det med massen kan jeg også godt se, men det jeg mener der er problemet er at der måske står ca 30L vand omkring cooleren, det bliver hurtigt meget varm...så vil jeg mene det er bedre og have 150L, men det er bare ikke nemt og lave en diskret kasse der rummer 150L væske+ en cooler, så derfor en kasse på ca 30L og en tank på 100L og en pumpe..

Men efter min mening er den optimale løsning en rigtig Luft/vand cooler.

Mvh

Andy
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#17 Indlæg af lqs »

30liter er slet ikke så lidt i det spil her. hvor lang tid er der ladetryk tilsammen under sådan et træk? på en grum outlaw benzin doorslammer med tæt på 3000hk og ladetryk i lidt over 10sekunder, ville man nok ikke bruge over 30liter totalt. MVH søren
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#18 Indlæg af Andy »

Det tager vel omkring 10 sekunder også...

Ved bare at på de 10 sekunder bliver ca 80 litter vand varmet op fra 10 grader til 45 grader. det er data fra en velkørende puller.

Men ved ikke meget om intercooler, kan kun fortælle hvad jeg ser og hører og mine egne ideer..

Mvh

Andy
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#19 Indlæg af JDJ »

Hvad for en charge cooler havde du tænkt dig at bruge? Har selv fået samme idé min traktor da der ikke rigtigt er plads i fronten.

Har kigget lidt efter nogen bla. på ebay f.eks. denne

Billede

Billede
De skriver selv op til 1200 hk :mrgreen: :roll: Ved ikke rigtigt om det kan bruges eller om det er noget kina knald :)
Planen var så at placere køleren i mellem motor og hus (der er der nemligt massere af plads) Hvis det ikke køler nok så må man jo så hælde kølervæske der har været i fryseren inden man skal køre.

Det skal dog siges at mit projekt ikke skal være noget vildt og voldsom, den skal stadigt kunne køre normalt også, så den pumpe der bliver lavet kommer vist til at give omkring de 300 og kan det vel give til en 2-2,5 bar i ladetryk.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#20 Indlæg af klyfax »

wukshady skrev:Tjah, det kan man jo altid diskutere. Eftersom jeg ikke gider bøvle med at skifte vand/kølemiddel på cooleren mellem trækkene, så var det jeg tænkte at det ville være en fordel at få det kølet løbende, via en seperat køler.


Hvorfor skifte vand? En seperat kølestation og så nogle ordenlige lynkoblingere, så kan du køle vandet mellem trækkene... Nok lidt dyrt, men tror da nok det virker...

EDIT: lol så ik lige der var en side 2 :-D

Har i øvrigt set et dådyr med en kompressor fra en turbo, som var ombygget så den kunne køre på rem træk. Den flyttede så vandet i en helvedes fart... Mon en Rotex kompressor var brugbar??
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar