ae86 skrev:[
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er om du har sat dig ind i fordele Vs ulemper ved et flerventilet topstykke ?? jeg syntes det er ret ufedt at GM panisk bliver ved med at klamre sig til sit 2v topstykke og istedet bruger (spilder) eksotiske materialer på at prøve at indhente hvad de kunne have klaret med en midelmådigt 4v top med slatne knaster uden fancy CNC portning og Titaniums ventiler (kan være den skulle beholde plejlstængerne da der er en syg stor masse i rotation her.. og med en moderne top ville åndedrættet i toppen af omdrejnings scalaen gøre det interessant at hæve rpm limit) ... hvis de havde "spildt" samme energi på port udformning af en 4V top (eller bare 3V for den sags skyld.. mener de har leget med en 3V'er til LS modellen) var der nok kommet mere end bare 500hk ud af 7L
Det skulle ikke undre mig hvis friktions tabene og massen i LS7's ventilfjeder arrangement er større end hvad der kunne opnås med en tilsvarende 4V top
Nu er du jo ret for alvor ude med riven efter det LS7 topstykke....
Hvad angår potentiale igennem topstykket:
2JZ topstykket er ikke engang i nærheden af at være med.
VW 1,8T 20V. Ikke i nærheden
Toyota silvertop, ikke i nærheden.
Volvo 16V, tæt ved, men no cigar.
Du skal ud og finde et topstykke der kan realisere intet mindre end 317CFM@28" i sin std form, ved std knastens ventilløft før du er med hvad angår potentialet i LS7 toppen. Kan du det? Nej vel?
Jeg er ikke amerikanermand, men man kan ikke være blind overfor det faktum at GM har fået en 2ventilet motor frem i std form ,med et meget mere færdigudviklet topstykke end nogen andre jeg endnu har flowtestet.(std topstykker).
Faktisk vil jeg gå så vidt som til at pointere at der er flere ting der KLART indikerer at flere at 4ventils motorerne, og endda især de 5ventilede motorer direkte er lavet fordi det var en bonderøvsmetode at få mere flow(de slipper nemligt afsted med nogle grove uhyrligheder som coreshifts, hængenosser og andet sjusk). Udnyttelsesgraden er nærmest gående mod latterlig.
GM toppen er faktisk pænere lavet end de fleste, kun BMWs M5 motor er lavet tilsvarende gennemtænkt. (af dem jeg har flowet til dato)
Så nå nu vi snakker om GMs motor i bådanker jargon, så må stort set alt andet i samme prisklasse (hk/kr) være regulært metalaffald.
