Wildert skrev:@HenrikGM:
Hvorfor skulle man ikke ku' køre drift lovligt? Det er vel for såvidt blot banerace - det afvikles bare på en anden måde, og der gives point på anden vis.
Men skærm til skærm race, etc. er jo det samme...
For så vidt enig i at det burde kunne lade sig gøre.
For ikke så længe siden spurgte jeg ind til en vis hegnsproblematik, som dog fuldstændigt tog en anden drejning, men det er bla een af "del-problemerne" ved den slags race. I år er der røget en driftbil igennem hegnet, heldigvist et sted der ikke var publikum, så problemet er mere end rigeligt reelt.
Ligeledes er det stærkt problematisk at køre race med en bil uden nummerplader (eller en bil der ikke retmæssigt kan bære dem!) på et offentligt område. Det hjælper nemligt ikke en tøddel at man selv sætter en vagt: Færdselsloven gælder stadigt, hvor irriterende det så end måtte være.
Bek827 kan sætte færdselsloven ud af kraft, hvis der søges om tilladelse inden for de rammer den udstikker. Det medfører bla den stump fodarbejde at der skal fremskaffes et godkendt reglement for banesikkerhed, herunder det famøse hegn(se ovenstående).
PT findes der ikke et reglement(bek827§3) til drift i dk og flere andre "motorsportsgrene", dog fremskaffes der alligevel en vis accept fra myndighederne, hvilket må siges at være godt gået, dog medfører denne velvilje en kritisabel mængde "seen igennem fingre med lovgivningen" fra politiets side, som kun får lov at fortsætte indtil der kommer fokus på problemet. Det er eet af de steder hvor det ikke er så god en ide at tisse i bukserne for at få varmen.
Så selvfølgeligt kan de komme til at køre lovligt, men de har ikke gjort det endnu, så vidt jeg kan se.
Istedet for at drifternes stiftere/bestyrelse/etc. begynder at smide med sten efter den ene person der nu var uheldig at komme i medierne, så skulle de hellere være helt musestille og satse på det ikke bliver opdaget, at det de laver faktisk ikke kan gøres lovligt inden for den bekendtgørelse der regulerer afholdelse af motorløb i dk. Man skal ikke smide med sten fra et glashus, var der en klog mand der engang sagde. Den passer her!
PT får medierne forplumret den smule saglig debat der er, med alle mulige etiske betragtninger og holdninger fremsadt af personer der ikke kender til sporten, og det hjælper ihvertfald ingen.
Man kan med rette spørge hvordan jeg mener at kunne gøre mig klog på dette. Klog på det, det er jeg ikke, men jeg har forsøgt at sætte mig ind i det, fordi jeg selv skulle bruge det.
Men jeg er enig i at det for så vidt blot er banesport afviklet anderledes.
Jeg har lige for få dage siden set et arrangement(ikke drift eller 402m) blive afviklet med politiets stiltiende tilstedeværelse, uden ambulance, trods +1000 betalende tilskuere, og trods det er et HELT firkantet udspecificeret krav for at opnå tilladelse til at afholde et motorløb med publikum tilstede.
Jeg ved jo du er rallymand, og der slipper i af historiske grunde fantastisk let henover de krav "græsrødderne" må stå til model til. Alene spørgsmålet om hegnet skal beskytte bilerne mod publikum, eller publikum mod bilerne stiller det hele lidt i relief når man ser på en rallyprøve. Spørgsmålet er i dette specielle tilfælde vældigt interessant for hegnet er der slet ikke.