: 01 aug 2009, 18:39
Skiftet - var det første der blev gjort
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://www.powerforum.dk/
Transitfar skrev:Nu kender jeg jo (heldigvis) ikke til franske biler, men havde det været en Ford ville jeg da have fået udlæst fejlkoder, og så arbejdet ud fra dem - hvis der altså ER tale om en fejl i elektronikken
![]()
Transitfar skrev:Grundlæggende om mekaniske fejl:
Kompressionstest? Afbryd tændspolen, aktiver starteren, og brug ørerne...
Det skal lyde som 4/4-takt, ellers er der noget alvorligt galt.
Prøv evt at sammenligne lyden med en tilsvarende motor der er i orden.
Er der tænding på alle cylindre, med pæn gnist osv? Hvordan ser tændrørene ud? Er der for meget/for lidt/tilpas benzin i cylindrene? Med tændrørene afmonteret skal der komme en fin tåge af benzindampe ud af tændrørshullerne når man tørner motoren på starteren.
HUSK at afbryde tændspolen, så dampene ikke antændes!!
Transitfar skrev:Kontroller tandremmens indstillinger, på samtlige mærker (Opel-syndrom...) Nogle tandremme kan mørne, eller bare miste tænder på den mærkeligste måde. Kontroller alle mærker så omhyggeligt som muligt.
Transitfar skrev:Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen (Ford-syndrom...) Hvis monolitten i katalysatoren falder sammen/pulveriserer vil det lukke for motorens åndedræt - og uden luft ingen action. Pil udstødningen af oppe ved forrøret og se om det hjælper, eller man kan holde en hånd for udstødningen afgang, og hvis LilleHjælper aktiverer starteren SKAL der komme så meget tryk i udstødningen at man ikke kan holde hånden for, eller i det mindste høre hvor udstødningsluften fiser ud henne
Runesm skrev:Fejlkoder har vi ikke fået læst ud, men nu er der heller ikke nogen lamper der lyser når motoren kører - så den har fået lov at sidde i baghovedet kun.Transitfar skrev:Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen
Det fejler heller ingenting - for igen, når motoren starter og går som den skal, så ka' den arbejde som den skal.
Transitfar skrev:Runesm skrev:Fejlkoder har vi ikke fået læst ud, men nu er der heller ikke nogen lamper der lyser når motoren kører - så den har fået lov at sidde i baghovedet kun.Transitfar skrev:Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen
Det fejler heller ingenting - for igen, når motoren starter og går som den skal, så ka' den arbejde som den skal.
Nu ved jeg jo (stadig) ingenting om såden en model - men afhængig af alder kan der sagtens være fejlkoder, uden at MIL-lampen lyser.
Jeg tror dog mere på udstødningen - monolitten kan være gået i stykker, større og mindre stykker vil så ligge og rasle rundt inden i kat-huset.
Og ind i mellem vil de rasle hen og blokere for afgangen, og pga udstødningstrykket fra motoren blokere særdeles tæt, lidt ligesom en kontraventil.
Når man så stopper motoren, falder stykkerne ned igen, og man kan umiddelbart starte motoren uden at der er det mindste galt.
Pil udstødningen af, kig, ryst og kontroller den grundigt.
/Lars
Runesm skrev: det er noget der kommer pludseligt, som hvis man bare drejede nøglen,
Bare ganz tot.
Transitfar skrev:Runesm skrev: det er noget der kommer pludseligt, som hvis man bare drejede nøglen,
Bare ganz tot.
Dvs at al strømmen forsvinder, lamperne i instrumentbordet går ud osv?
Så ville jeg nok prøve med et nyt bundstykke til tændingslåsen.
Og ellers kan man jo trække et par ledninger fra tændspolens klemme 1 og 15 (altså begge sider af primærspolen) ind til en prøvelampe i kabinen - så kan man altid se om spolen overhovedet får signal, når problemet opstår.
Mig bekendt er der kun krumtapstillingsfølerfejl der ellers kan få bilen til at "dø" sådan vupti.
Udfald af alle andre følere har mindre eller ingen betydning når først motoren er igang.
Og igen, hvis det fx er en forbindelse til indsprøjtningen der svigter kan der sagtens ligge fejlkoder, uden at der er advarselslamper der lyser.
Hvis bilen så ikke vil starte igen, kan man gerne lugte om der kommer uforbrændt benzin ud af udstødningen - evt pille et par tændrør op og se, om de er våde eller tørre, for at spore sig ind på om problemet er brændstof eller tænding.
Hvilken bil/hvor gammel er den?
EOBD-stik, eller blinkkoder?
Transitfar skrev:Hvilken bil/hvor gammel er den?
EOBD-stik, eller blinkkoder?
Transitfar skrev:Har I skiftet til en ny, eller til en anden brugt monopointenhed?
Hvis det er en brugt har du jo ingen garanti for at den virker, medmindre den er prøvet af i donorbilen.
Tværtimod var der jo tit fejl på de der enheder, mener det var dem Ford også kørte med.
Og hvis den har fejlet på donorbilen, kan det jo have været udløsende faktor til at få bilen skrottet
Udlæs nu de fejlkoder....Transitfar skrev:Hvilken bil/hvor gammel er den?
EOBD-stik, eller blinkkoder?