Side 2 af 7

..

: 04 dec 2009, 17:00
af BANDIT
Besked jeg fik dengang jeg min bil skulle gennem møllen

Citat:

SKAT er helt ligeglad med effektforøgelsen, hvis det er den originale motortype der eftermonteres med kompressor eller turbo, så skal den ikke henvises til SKAT, men færdselsstyrelsen er ikke ligeglad.

Citat slut:

: 04 dec 2009, 17:03
af K-FINN
Hvordan kan de så give ham en regning, det er vel den orginale motor han har monteret kompressor på...

Bør manden ikke tage det i retten, medmindre han har betalt ?

: 04 dec 2009, 17:08
af BANDIT
Supra MK4 skrev:Hvordan kan de så give ham en regning, det er vel den orginale motor han har monteret kompressor på...

Bør manden ikke tage det i retten, medmindre han har betalt ?


Det ville jeg ihvertfald gøre.

: 04 dec 2009, 17:25
af JPP
TTA skrev:altså han har efter montager den kompreser. med den regning er der nok mange der får laver deres biler standart igen.. men hvad med folk der sætter større turbo på.. er det samme tur...


Hør nu, som udgangspunkt skal der ikke betales en dyt hvis motoren ellers er standard. Det har almindelig praksis vist i svar fra SKAT. Så at han vælger at betale er hans dumhed/uvidenhed i min verden.

Og at du sætter større turbo på en ellers OEM turbo monteret bil skal du heller ikke ryste i bukserne over mht. identitetstab.

..

: 04 dec 2009, 17:42
af BANDIT
skat laver osse fejl

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=167127&chk=202322#pos


Men som jeg forstår det i korte træk, og som min bil er kørt igennem efter.

Eftermontering af Turbo eller kompressor betegnes altid som over 20% ifølge færdselsstyrelsen.

Men sker det på den motor bilen er født med gælder 20% reglen ikke hos told&skat , ved eftermontering af turbo eller kompressor uden indgreb i væsentlige dele som fx krumtap , stempler , blok , topstykke.

Ilægges der derimod en motor med over 20% effekt (fabrikantens opgivelser) udløser det en afgift.

Dvs at en Fiat punto 1.2 eftermonteres med turbo og effekt er 300 hk mod std 60 hk udløser ingen problemer ved skat.

Derimod kan det ikke synes uden problemer ved færdselsstyrelsen , pga manglende godkendelser på hjemmebygget turbo sæt.

Ilægges der derimod en 1.4 GT motor med 130 hk (gæt) betegner skat den som ændret id (over 20% på motorændring/skifte) og udløser afgift.

Færdselsstyrelsen derimod vil kunne syne bilen uden problemer med en erklæring fra bilfabrikanten eller dennes representant, på egnethed og en typegodkendelse fra punto GT med støj og emmision. :reading: :coffee:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568 ... rch=tuning

: 05 dec 2009, 12:42
af klyfax
Yugo Turbo skrev:tager du eksempeltvis HGP i tyskland, så tuner de og leverer de nødvendige godkendelser, det samme burde også kunne lade sig gøre for ejeren af denne ford.


Snak med JVK, forhandler af HGP. De dage er slut. Der skal bruges et tillæg til TUV'en nu, som HGP PT ikke laver...

Hvad angår Fiestaen, så har den været hos advokat, som har undersøgt hele sagen til bunds. Grundet nye regler, så er der intet at gøre. Bilen blev vurderet til en Fiesta ST300 Cosworth. Findes ikke, men det blev den.

Da han sidst ringede til SKAT, havde de 14 biler inde for tuning og anden afgift. Fanget i år. Der i blandt en Supra Twin Turbo, konventeret til Singel turbo.

Kom med nogle links til at han kan undgå afgiften, så tror jeg han bliver glad. For indtil videre er der intet at gøre.

Citat fra SKAT:

Motortuning

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

Modelskifte

Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

: 05 dec 2009, 14:00
af JPP
Eksempler: (og mange flere i virkeligheden)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568 ... rch=tuning

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.


>20% er IKKE lig afgift. Derimod >20% er ALTID lig vurdering. Trykladning ALTID lig vurdering.

Argumenter:
Orginalmotor - IKKE ændret på vitale dele i org. motor.
PÅMONTERET motorkomponenterer uden yderligere ændringer som i almindelig praksis og lignende tilfælde/afgørelser fra SKATer AFGIFTSFRI.
Dvs. få motoren ud af deres regnestykke!
Han slipper ikke for afgift (helhedsbilledet) fordi han har ændret bremser, støddæmpere osv. Men han skal squ da ikke æde deres regnestykke råt og deres sammenligning med ST300 2.5L OEM turbomotor eller et cosworth logo på en manifold.

Han bliver taget i måsen IMO.

Hvis der er kommet nye regler, hvor har skat så offentliggjort dem? Skal de offentliggøres inden SKAT subjektivt kan meddele "nye regler"? Det skal så ikke undre, men jeg tvivler.

: 05 dec 2009, 14:20
af BANDIT
JakobM skrev:Eksempler: (og mange flere i virkeligheden)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568 ... rch=tuning

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.


>20% er IKKE lig afgift. Derimod >20% er ALTID lig vurdering. Trykladning ALTID lig vurdering.

Jeg mener den advokat har gjort et mildest talt undrende stykke arbejde hvis han har undersøgt til bunds. De færreste advokater har i øvrigt erfaring og styr på dette område. Som der er linket til tidligere er SKAT afgørelser ikke lov eller en dømmende instans. De har sendt en regning. Der er lov og tidligere eksempler på dette område, og de har sendt deres fortolkning.

Argumenter:
Orginalmotor - IKKE ændret på vitale dele i org. motor.
PÅMONTERET motorkomponenterer uden yderligere ændringer som i almindelig praksis og lignende tilfælde/afgørelser fra SKATer AFGIFTSFRI.
Dvs. få motoren ud af deres regnestykke!
Han slipper ikke for afgift (helhedsbilledet) fordi han har ændret bremser, støddæmpere osv. Men han skal squ da ikke æde deres regnestykke råt og deres sammenligning med ST300 2.5L OEM turbomotor eller et cosworth logo på en manifold. Den skulle i retten.

Han bliver taget i måsen IMO.

Hvis der er kommet nye regler, hvor har skat så offentliggjort dem?


Nej i så fald burde en afgift af undervogn og bremser være tilstrækkeligt.

: 05 dec 2009, 15:40
af klyfax
JakobM skrev:Eksempler: (og mange flere i virkeligheden)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568 ... rch=tuning

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.


>20% er IKKE lig afgift. Derimod >20% er ALTID lig vurdering. Trykladning ALTID lig vurdering.

Argumenter:
Orginalmotor - IKKE ændret på vitale dele i org. motor.
PÅMONTERET motorkomponenterer uden yderligere ændringer som i almindelig praksis og lignende tilfælde/afgørelser fra SKATer AFGIFTSFRI.
Dvs. få motoren ud af deres regnestykke!
Han slipper ikke for afgift (helhedsbilledet) fordi han har ændret bremser, støddæmpere osv. Men han skal squ da ikke æde deres regnestykke råt og deres sammenligning med ST300 2.5L OEM turbomotor eller et cosworth logo på en manifold.

Han bliver taget i måsen IMO.

Hvis der er kommet nye regler, hvor har skat så offentliggjort dem? Skal de offentliggøres inden SKAT subjektivt kan meddele "nye regler"? Det skal så ikke undre, men jeg tvivler.


Hvorfor har en advokat så sagt at der intet er at gøre? En advokat der satte sig ind i tingene og brugte meget tid på det.

..

: 05 dec 2009, 16:07
af BANDIT
Kan os være os der tar fejl , men har sagen været i skatteretten eller har han accepteret afgiften efter samtalen med advokaten :?: