Side 2 af 3

: 25 jul 2010, 10:24
af møffe
lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!

: 25 jul 2010, 12:49
af Kallesoe
Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?

: 25 jul 2010, 12:58
af tonnilerche
Westmus skrev:
tonnilerche skrev: eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm...

Tror du skal regne med der generelt er pænt varmt inde i en motor. I følge Wiki er stempels top f.eks typisk 300 grader varmt og olien plasker jo bl.a op på dets underside. Det er vist heller ikke uhørt at man kan måle temperaturer oppe under ventildækslet på 150-200 grader når der er fuld skrue på. Hvilket så også er et sted hvor olien er eneste kølervæske.


Ja okay - det er selvfølgelig rigtig nok. Men spørgsmålet er så bare hvor længe olien kan tåle at ligge på 130 grader - om vi snakker samlede timer - samtidig med olie-slid osv...

: 25 jul 2010, 13:02
af tonnilerche
luske skrev:og lige totalt OT

hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ??

MVH Luske



Den kører bedre med det end standard-systemet der trækker luft fra forskærmen :)


Og så vræler den også ganske underholdende over 4000rpm...

Standard er sådan et tykt kaffefilter på 25cm x 15cm x 3cm :o)


Lyden får den helt sikkert til at køre herre meget stærkere !!!!!11one

: 25 jul 2010, 13:11
af tonnilerche
Kallesoe skrev:Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?




G112-Charade'erne med 4WD har faktisk et vand-til-olie system originalt - der sidder et lille udtag i bunden af køleren som køler olien ved oliefilteret, via en krans/bøf...

Men de er sjældne de 4WD-daihatsu'er - tror der er 3-4 stykker i DK...

Men det ville være ideelt, for så skulle man bare skaffe en ny køler til bilen med udtaget - denne koster 1500kr..

: 25 jul 2010, 13:14
af Westmus
tonnilerche skrev: Men spørgsmålet er så bare hvor længe olien kan tåle at ligge på 130 grader - om vi snakker samlede timer - samtidig med olie-slid osv...

Se selv som Møffe skriver, jo mere du ved jo flere bekymringer. Uden instrument havde du sikkert bare kørt lykkelig omkring i mange år endnu! :D

: 25 jul 2010, 13:30
af luske
møffe skrev:lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!


tror der er mere flow i et thebrev end i hans filter :tooth:

tonnilerche skrev:
luske skrev:og lige totalt OT

hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ??







Den kører bedre med det end standard-systemet der trækker luft fra forskærmen :)


Og så vræler den også ganske underholdende over 4000rpm...

Standard er sådan et tykt kaffefilter på 25cm x 15cm x 3cm :o)


Lyden får den helt sikkert til at køre herre meget stærkere !!!!!11one


det lyder sgu lidt utroligt , har set simotafiltre der var mindre angrebne af rust og de kunne vel flowe det samme som en lukket branddør :lol:

MVH Luske

: 25 jul 2010, 13:35
af tonnilerche
luske skrev:
møffe skrev:lidt mere OT.

sådan en lille motor kan velfå luft nok gennem et The brev!


tror der er mere flow i et thebrev end i hans filter :tooth:

MVH Luske


Haha :D - det tvivler jeg nu på :P

: 25 jul 2010, 13:38
af luske
hehe , du var hurtigere end mit EDIT :tooth:

: 25 jul 2010, 13:49
af møffe
Kallesoe skrev:Mere OT ?

Men studsede lige over en vandkølet olie køler? Lyder smart, har bare ikke set det før ? Tror jeg - hvordan er den i "kredsløb" altså hvor den køler vandet hen af ? eller er det bare den store "hoved" vandkøler der tager arbejdet der?


ja de cirkulere ind omkring det orginale kølesystem. det giver en mere ens varmefordeling i hele motoren.

jeg har så for at opgradere yderligere en oliekøler på fra en 350 mercedes. sammen med en sandwitchplade med termostat. :tooth:

tror faktisk at slangerne var de dyreste i den omgang.