HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?
Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)
I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.
Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.
Tror der kan være bingo >>> Revne til indugningskanal er en rigtig interessant synsvinkel...den fanger en kompressionstest / lækagetest nemlig IKKE ....
Toppen bør efterses hos kvalificeret firma
Termostaten er meldt til at være tjekket og ok (mekanikeren der siger dette)
Låg + hele ekspansionsbeholder er udskiftet
Toppen blev afleveret til horsens cylinderservice for trykprøvning ok.
Meen, valgte samtidig at sende den toppakning med som var meldt ok hos mekanikeren. Det er en flerlags ståltoppakning. Og bingo, cylinderservicefolkene kunne se hvad mekanikeren ikke kunne. Toppakninen var/er synderen. Brud mellem lagrene.
Så toppen ryger på igen og så skulle den gerne være snurrende.
Lessons learnt:
1) flerlags ståltoppakninger kan være svære at se når skudt/brud mellem lagrene
2) kompressionstest og lækagetest viser ikke nødvendigvis udslag på mindre brud på ståltoppakning
3) Note, komressions- og lækagetest fejlfinder ikke på revnet topstykke hvis revnen går til indsugningskanalen
Blandt andet derfor jeg altid smider en ny i kundebilerne på arbejde. uanset stand.. Koster lidt ekstra men alternetivet er, at det kan komme tilat koste dyrt. Og ikke mindst kunder hvis sådan en fejl melder sig.
HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?
Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)
I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.
Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.
Bob bob ikke. Nok ikke lige på den model, men det hænder da...
HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?
Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)
I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.
Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.
Bob bob ikke. Nok ikke lige på den model, men det hænder da...
Ok, hvad er årsagen da så?
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Fejlkonstruktion feks Rovers Kmotor.
Ellers er det mange gange manglende service. for gammel kølervæske.
Med følgende tæringer i topstykket.
Overhednin!
Eller ganske simpelt den er blevet gammel og træt, og er blevet slidt op!
Et endoskop er et godt værktøj til at finde en utæt toppakning.
Ved driftsvarm motor kan man faktisk se strålen pisse ind i cylinderen.
Nogen tilfælde viser det sig som damp.
Morten VJ skrev:Fejlkonstruktion feks Rovers Kmotor. Ellers er det mange gange manglende service. for gammel kølervæske. Med følgende tæringer i topstykket. Overhednin! Eller ganske simpelt den er blevet gammel og træt, og er blevet slidt op!
Et endoskop er et godt værktøj til at finde en utæt toppakning. Ved driftsvarm motor kan man faktisk se strålen pisse ind i cylinderen. Nogen tilfælde viser det sig som damp.
MVH
Morten
Kronisk fejl og fejl40 ved de første eksempler.
Den med at den bliver gammel, træt og slidt op....
Hvad er det der bliver slidt på en toppakning som ikke er enten en kronisk fejl eller fejl40?
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Konstruktionen fejlede ikke noget... det var den penge liderlige top hos Rover der valgte at udskifte metal styre tappene med nogle billige af plastic .. heraf også valget af de ligeledes ringe toppakninger som Ford ændrede til mls da de overtog land rover ...
Det tog også forbavsende længe for Rover at reagerer på cylinder forings problemet, hvor leverandøren ikke kunne leverer ordentlig kvalitet.. både legering/renhed og tolerancer var ikke opfyldt... men hva gør det så længe det er billigt... så skidt med at det kommer til at koste 1000x så meget i det lange løb på grund af reklamations og garanti sager