Dom over motor....

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#11 Indlæg af JPP »

HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?

Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)

I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.

Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.


Tror der kan være bingo >>> Revne til indugningskanal er en rigtig interessant synsvinkel...den fanger en kompressionstest / lækagetest nemlig IKKE .... :coffee:

Toppen bør efterses hos kvalificeret firma

Termostaten er meldt til at være tjekket og ok (mekanikeren der siger dette)
Låg + hele ekspansionsbeholder er udskiftet
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#12 Indlæg af møffe »

alternativet til den dyre motor.

et smut til tyskland of find tilsvarende bil.

autoophuggerne tager en del penge for sådanne dele.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#13 Indlæg af JPP »

Ja det er rigtigt, det kan nogle gange godt være mere fordelagtigt sig at skifte bilen frem for motor
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#14 Indlæg af JPP »

Status:

Toppen blev afleveret til horsens cylinderservice for trykprøvning ok.
Meen, valgte samtidig at sende den toppakning med som var meldt ok hos mekanikeren. Det er en flerlags ståltoppakning. Og bingo, cylinderservicefolkene kunne se hvad mekanikeren ikke kunne. Toppakninen var/er synderen. Brud mellem lagrene.

Så toppen ryger på igen og så skulle den gerne være snurrende.

Lessons learnt:

1) flerlags ståltoppakninger kan være svære at se når skudt/brud mellem lagrene
2) kompressionstest og lækagetest viser ikke nødvendigvis udslag på mindre brud på ståltoppakning
3) Note, komressions- og lækagetest fejlfinder ikke på revnet topstykke hvis revnen går til indsugningskanalen

Mvh Jakob
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#15 Indlæg af -Pedersen- »

Blandt andet derfor jeg altid smider en ny i kundebilerne på arbejde. uanset stand.. Koster lidt ekstra men alternetivet er, at det kan komme tilat koste dyrt. Og ikke mindst kunder hvis sådan en fejl melder sig.
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
dinmor
Medlem
Indlæg: 214
Tilmeldt: 08 okt 2008, 15:54

#16 Indlæg af dinmor »

HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?

Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)

I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.

Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.


Bob bob ikke. Nok ikke lige på den model, men det hænder da...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

dinmor skrev:
HenrikGM skrev:Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?

Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)

I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.

Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.


Bob bob ikke. Nok ikke lige på den model, men det hænder da...


Ok, hvad er årsagen da så?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af Morten VJ »

Fejlkonstruktion feks Rovers Kmotor.
Ellers er det mange gange manglende service. for gammel kølervæske.
Med følgende tæringer i topstykket.
Overhednin!
Eller ganske simpelt den er blevet gammel og træt, og er blevet slidt op!

Et endoskop er et godt værktøj til at finde en utæt toppakning.
Ved driftsvarm motor kan man faktisk se strålen pisse ind i cylinderen.
Nogen tilfælde viser det sig som damp.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:Fejlkonstruktion feks Rovers Kmotor.
Ellers er det mange gange manglende service. for gammel kølervæske.
Med følgende tæringer i topstykket.
Overhednin!
Eller ganske simpelt den er blevet gammel og træt, og er blevet slidt op!

Et endoskop er et godt værktøj til at finde en utæt toppakning.
Ved driftsvarm motor kan man faktisk se strålen pisse ind i cylinderen.
Nogen tilfælde viser det sig som damp.

MVH

Morten


Kronisk fejl og fejl40 ved de første eksempler.

Den med at den bliver gammel, træt og slidt op....
Hvad er det der bliver slidt på en toppakning som ikke er enten en kronisk fejl eller fejl40?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#20 Indlæg af ae86 »

Morten VJ skrev:Fejlkonstruktion feks Rovers Kmotor....


Det passer ikke ...

Konstruktionen fejlede ikke noget... det var den penge liderlige top hos Rover der valgte at udskifte metal styre tappene med nogle billige af plastic .. heraf også valget af de ligeledes ringe toppakninger som Ford ændrede til mls da de overtog land rover ...

Det tog også forbavsende længe for Rover at reagerer på cylinder forings problemet, hvor leverandøren ikke kunne leverer ordentlig kvalitet.. både legering/renhed og tolerancer var ikke opfyldt... men hva gør det så længe det er billigt... så skidt med at det kommer til at koste 1000x så meget i det lange løb på grund af reklamations og garanti sager
Besvar