Side 2 af 2
: 04 sep 2012, 22:00
af Captain Slow
måske er returmængden større ved højere tryk, kan dog ikke se hvorfor den skulle være det, da man vel sætter trykket efter behovet for benzin, med en fornuftig regulator.
hvis man bare pøser det rundt, vil det selvfølgelig blive varmere og varmere
: 04 sep 2012, 23:13
af Kedde1980
Hvis man nu i en uheldig opsætning kørte 5 bars grundtryk og 2 eller mere bars ladetryk, vil jeg da mene at trykket er højt nok til at varme benzinen væsentligt...
Plus at dysebroen også bliver varmet af topstykket, det må vel være den største varmepåvirkning? Men den kan man jo sjældent gøre noget ved...
: 05 sep 2012, 17:44
af HenrikGM
Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.
Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.
Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.
Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.
: 05 sep 2012, 18:33
af Runesm
HenrikGM skrev:Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.
Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.
Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.
Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.
Har også været brugt længe på common rail dieseler at der sidder en køler på returen under bilen. Men der bliver brændstoffet også mishandlet noget mere
: 05 sep 2012, 21:14
af Kedde1980
På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.
: 05 sep 2012, 21:36
af Runesm
Kedde1980 skrev:På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.
Hård kørsel kan også godt varme en halv tankfuld på en kold dag. Idag er det også op mod 1800-2000 bar. Når vi kører fuelleak test på nyere biler idag kan få endda ramme 2200 bar.
Men som sagt, brændstoffet bliver også misbrugt noget mere.
tank
: 06 sep 2012, 12:36
af beyer
hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !
og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL
beyer...
Re: tank
: 06 sep 2012, 13:04
af lqs
beyer skrev:hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !
og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL

beyer...
problemerne ved for varmt brandstof, er reelt ens ligegyldigt hvad der så end er i tanken.
MVH søren
: 07 sep 2012, 21:51
af TB206HDI
Kedde1980 skrev:Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?
Nu er det heldigvis sjældent man har 1500 bar i tanken.. På en pumpet HDI 2.0 8v der kører 1800 bar er diesel op til 55 grader på returløbet. Der skal noget mere til før du smelter tanken

Re: tank
: 08 sep 2012, 08:28
af HenrikGM
beyer skrev:hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !
og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL

beyer...
Hvorfor er det egentligt sådan?
Vil folk gå grassat og montere tøris varmevekslere på brændstoffet, eller hvad er grunden egentligt?