Side 2 af 5
: 04 maj 2013, 01:07
af out_of_order
Dino kart 399 med Dino/Dasu 125 cc 2-takts vandkølet motor. Målt fra statoren til tændingen og derfra til tændrørshætten, udslag prompte. tændrørshætten lever op til kravet om 5 Kohm. Shell Power fuel med Castrol 2-takts olie til karting. Dens gearing minder om variomatic, af det jeg kender

den tager først fat når motoren starter, derfor lidt svært at løbe den igang:) Jeg kan først se en gnist når jeg går over min DeWalt's andet gear med røret på blokken, vil anslå 700-900 omdrejninger i minuttet, umuligt at opnå når røret er i med pågældende maskine. har nok hevet et par hundrede gange, i hvert fald, uden den bare sagde tøf-tøf, kun tøf...

: 04 maj 2013, 01:14
af out_of_order
tændingen er en PVL 458
: 04 maj 2013, 08:29
af HenrikGM
Gammel bensin + gammelt tændrør?
: 05 maj 2013, 07:19
af out_of_order
Helt nyt tændrør, hel ny Benzin og helt ny Castrol 2 t-takts olie for karting

plus helt nyt tændrør, karburatoren er helt ren. Den er klar til det hele undtagen at starte

prøvede med den store boremaskine, der er overbelastningssikring i den pågældende maskine, så den knurrede bare..... Prøver med en ældre maskine senere, har en gammel blå Bosch på ledning, men SDS borepatron, skulle blive ændret også senere

: 05 maj 2013, 08:28
af out_of_order
Vi prøvede også at skubbe den igang igen og vi gav den virkelig en skalle, for at fjerne alt tvivl, uanset hvad og hvordan aktiveres kobllingsskålen aldrig på pågældende måde og den er forudsætningen for at køre hvor det er maskinen der bliver forpustet og hiver efter vejret....

: 05 maj 2013, 11:09
af ae86
Kommer der overhoved noget benzin ind i motoren ??
Check at der kan komme atmosfærisk luft til svømmerhuset
(se efter at udluftningen heraf ikke er blokeret)
En blokeret udluftning vil nu ikke forhindre at motoren kan startes.
Har du prøvet at prime motoren ??
Fremgangsmåde:
Skru tændrøret ud og sæt det i tændrørsledningen placeret et
sted hvor den kan komme af med gnisten.
Få en til at hjælpe dig ved at holde hånden for
luftfilter kassen for a choke motoren, alternativt pilles kassen helt
af og der holdes for karburatoren.
Med den anden hånd presser medhjælperen speeder pedalen
i bund så gasspjældet er fuldt åbent.
Drej motoren rundt og observer en tåge af benzin der
kommer op af tændrørshullet.
: 05 maj 2013, 13:26
af lqs
synes nu stadig at det er mærkeligt, at motoren skal have så mange rpm, før der kommer gnist=tændingsproblem.
MVH søren
: 05 maj 2013, 21:05
af m power
Kære venner hør nu her.
Der er jo så godt som ingen gnist, så det er næsten 100% sikker at det er statoren der er død.
: 05 maj 2013, 23:11
af ae86
m power skrev:Kære venner hør nu her.
Der er jo så godt som ingen gnist, så det er næsten 100% sikker at det er statoren der er død.
Det er nok ganske rigtigt at det er et problem med det elektriske der er synderen, men at checke de andre åbenlyse almindelige "fejlkilder" skader ikke og at lære at "prime" sin kart er ikke noget dårlig ting.. husk på at en 2 takts kart jo bliver smurt via olien i benzinen og jeg har da set et par stykker der har rendt banen rundt hvor fejlen var manglende benzin (dengang hvor man som en rigtig mand startede sin kart på den rigtige måde med at løfte den bag i og rende et par meter hvorefter den ganske bestemt blev smidt i jorden )... ingen smørelse til en højt ydende 2 takts kart-motor er nok ikke noget den har godt af
: 06 maj 2013, 00:09
af JPP
m power skrev:Kære venner hør nu her.
Der er jo så godt som ingen gnist, så det er næsten 100% sikker at det er statoren der er død.
Enig her når jeg tænker tilbage på knallertdagene og man kiggede undrende ind i tændingsmodulet når skidtet ikke ville starte/tænde ordentligt...f.eks. kun gnistede ved løb i 2. gear. Hvis der ER gnist, så er den nævnte tingest "statoren" som mulig synder eller rust/irret poler/magneter - så kom sandpapiret frem. Eller ledninger som hang i sidste tråd eller havde set bedre dage. Her skiftede man det og så kunne man kickstarte med blød hud igen.